Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

 
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy to pierwszy krok do podjęcia współpracy w zakresie działań marketingowych. Taki dokument powinien zbierać w całość najważniejsze założenia dotyczące planowanej kampanii, tak aby osiągnięcie zamierzonych celów było możliwe. Jak wygląda plan działania w postaci briefu? Sprawdź, czym tak naprawdę jest brief marketingowy.

 

Spis treści

Brief marketingowy – co to?

 

Brief marketingowy (z ang. brief) rozumiany jest jako streszczenie, wytyczne lub zakres obowiązków. To popularne w marketingu określenie na formularz, który stanowi podstawę strategii marketingowej. Dokument można przygotować w formie papierowej lub elektronicznej. Briefmarketingowy najczęściej przygotowuje się na początku współpracy, tak aby móc określić jej ramy. Dzięki temu specjalista ma szansę zapoznać się ze specyfiką danej firmy i planami przedsiębiorcy, a przedsiębiorca może liczyć na szybsze osiągnięcie założeń.

 

Brief marketingowy – rodzaje

 

Istnieje wiele okoliczności, w jakich przydaje się brief marketingowy. Przykład to chociażby praca w marketingu, ale też współpraca z copywriterem czy grafikiem. Rodzaje briefu to m.in.:

 

  • brief reklamowy (kreatywny);

  • brief mediowy;

  • brief marketingowy;

  • brief dla agencji PR.

 

Brief marketingowy – co powinien zawierać?

 

Odpowiednio przygotowany brief marketingowy powinien być jak najbardziej szczegółowy, a jednocześnie konkretny. Tylko w ten sposób można zadbać o to, aby współpraca przynosiła oczekiwane efekty i była satysfakcjonująca dla obu stron.

Główne zadanie przedsiębiorcy to określenie celów oraz wskazanie dostępnych zasobów. Właśnie dlatego każda firma będzie miała nieco inny brief marketingowy. Wzór takiego dokumentu będzie się różnił w zależności od tego, jaki jest profil działalności i kim są klienci firmy czy od tego, jak na rynku radzi sobie konkurencja. Można przygotować go samodzielnie albo poprosić o przykładowy dokument agencję. Warto starannie wypełnić formularz, skupiając się na faktycznych celach – ułatwi to wdrożenie działań zgodnych z wizją biznesową przedsiębiorcy.

 

Elementy, których nie powinno zabraknąć w briefie to:

 

  • opis firmy;

  • informacja o grupie docelowej (klienci);

  • informacje na temat konkurencji;

  • dane dotyczące projektu (czego dotyczy, jakie ma cele i budżet itp.).

 

Brief marketingowy – przykłady

 

Aby współpraca była owocna, brief marketingowy powinien szczegółowo opisywać wszystkie założenia dotyczące planowanej kampanii marketingowej. Należy umieścić w nim takie informacje jak:

 

  • nazwa firmy;

  • opis firmy (profil działalności, historia marki);

  • grupa docelowa (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki itp.);

  • cel projektu (założenia odnośnie rezultatów kampanii);

  • timing (ramy czasowe kampanii);

  • konkurencja (konkurencyjne firmy i ich działania);

  • opis kampanii (czego dotyczy, czas trwania, główne założenia)

  • budżet;

  • załączniki (wyniki badań, wytyczne odnośnie komunikacji marki itp.).

 

Początkowo opis firmy może wydawać się zbędny, jednak jest to kluczowa część, umożliwiająca nawiązanie współpracy B2B. Agencja musi wiedzieć nie tylko, jaki jest profil działalności, jej cele czy topowe produkty, ale również jakimi wartościami kieruje się organizacja i jaka jest historia powstania marki. Brief marketingowy wymaga również podania danych na temat konkurencji oraz klientów. Jest to niezbędne, by móc stworzyć efektywny plan działania dopasowany do otoczenia firmy. Konieczne jest też skupienie się na szczegółach samego projektu, czyli jego założeniach i celach, osobach decyzyjnych, budżecie czy zakładanym czasie kampanii marketingowej. Pozwoli to stworzyć jasny obraz przedmiotu pracy dla wybranego specjalisty.

 

Brief marketingowy – dlaczego jest tak ważny?

 

Brief marketingowy jest istotny przede wszystkim dlatego, że pozwala jasno określić i sprecyzować założone cele. Dzięki zawartym w nim informacjom wybrany specjalista może lepiej poznać oczekiwania przedsiębiorcy oraz warunki współpracy.

Taka opcja to świetny sposób, by zabezpieczyć interes obu stron: przedsiębiorca zyskuje pewność, że uzyska oczekiwane efekty, a zleceniobiorca od samego początku wie, jaki jest zakres jego obowiązków. Warto postawić na szczegóły, dzięki czemu nie będzie miejsca na żadne niedomówienia.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. planowania materiałowego i logistyki produkcyjnej

    VENS sp. z o.o.   Niepołomice    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / junior  kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zarządzanie przepływem części i materiałów w łańcuchu dostaw; Zapewnienie terminowych dostaw komponentów na potrzeby produkcji; Monitorowanie stanów magazynowych i koordynacja dostaw w systemach JIS/JIT; Analiza zapotrzebowania na materiały, planowanie poziomu zamówień, przygotowanie...
  • Kierownik Budowy

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierownik ds. Nadzoru Budowlanego

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    prowadzenie prac budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową i wytycznymi technicznymi; koordynowanie podwykonawców oraz nadzorowanie zespołów wykonawczych; opracowywanie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją; kontrolowanie jakości robót, przestrzegania norm i terminowości;...
  • Specjalista w Wydziale Gospodarowania Mieniem Skarbu Państwa i Współpracy z Użytkownikami Wód w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej

    Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Sprawdzona firma   Kraków, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 22    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    OSOBA NA TYM STANOWISKU BĘDZIE ODPOWIEDZIALNA ZA: realizację zadań z zakresu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, w tym zadań z zakresu regulacji stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa w administracji Wód Polskich, realizację spraw związanych z oddawaniem nieruchomości Skarbu...
  • Staż na stanowisku Młodszy Przedstawiciel Handlowy

    Kronospan Mielec Sp. z o.o.   Mielec    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Współpraca z zespołem sprzedażowym i innymi działami firmy; Udział w przygotowywaniu ofert handlowych; Uczestnictwo w targach branżowych, spotkaniach i wydarzeniach promocyjnych; Prowadzenie dokumentacji sprzedażowej i raportowanie wyników; Udział w szkoleniach...
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Opracowywanie wymagań technicznych projektów, dobór komponentów, określenie parametrów projektowych dla głównych systemów pomocniczych do turbin gazowych, parowych, generatorów oraz wysokociśnieniowych napędów i systemów sterowania; Dobór rozwiązań technicznych...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?