Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

 
Brief marketingowy – czym jest? Jak napisać?

Brief marketingowy to pierwszy krok do podjęcia współpracy w zakresie działań marketingowych. Taki dokument powinien zbierać w całość najważniejsze założenia dotyczące planowanej kampanii, tak aby osiągnięcie zamierzonych celów było możliwe. Jak wygląda plan działania w postaci briefu? Sprawdź, czym tak naprawdę jest brief marketingowy.

 

Spis treści

Brief marketingowy – co to?

 

Brief marketingowy (z ang. brief) rozumiany jest jako streszczenie, wytyczne lub zakres obowiązków. To popularne w marketingu określenie na formularz, który stanowi podstawę strategii marketingowej. Dokument można przygotować w formie papierowej lub elektronicznej. Briefmarketingowy najczęściej przygotowuje się na początku współpracy, tak aby móc określić jej ramy. Dzięki temu specjalista ma szansę zapoznać się ze specyfiką danej firmy i planami przedsiębiorcy, a przedsiębiorca może liczyć na szybsze osiągnięcie założeń.

 

Brief marketingowy – rodzaje

 

Istnieje wiele okoliczności, w jakich przydaje się brief marketingowy. Przykład to chociażby praca w marketingu, ale też współpraca z copywriterem czy grafikiem. Rodzaje briefu to m.in.:

 

  • brief reklamowy (kreatywny);

  • brief mediowy;

  • brief marketingowy;

  • brief dla agencji PR.

 

Brief marketingowy – co powinien zawierać?

 

Odpowiednio przygotowany brief marketingowy powinien być jak najbardziej szczegółowy, a jednocześnie konkretny. Tylko w ten sposób można zadbać o to, aby współpraca przynosiła oczekiwane efekty i była satysfakcjonująca dla obu stron.

Główne zadanie przedsiębiorcy to określenie celów oraz wskazanie dostępnych zasobów. Właśnie dlatego każda firma będzie miała nieco inny brief marketingowy. Wzór takiego dokumentu będzie się różnił w zależności od tego, jaki jest profil działalności i kim są klienci firmy czy od tego, jak na rynku radzi sobie konkurencja. Można przygotować go samodzielnie albo poprosić o przykładowy dokument agencję. Warto starannie wypełnić formularz, skupiając się na faktycznych celach – ułatwi to wdrożenie działań zgodnych z wizją biznesową przedsiębiorcy.

 

Elementy, których nie powinno zabraknąć w briefie to:

 

  • opis firmy;

  • informacja o grupie docelowej (klienci);

  • informacje na temat konkurencji;

  • dane dotyczące projektu (czego dotyczy, jakie ma cele i budżet itp.).

 

Brief marketingowy – przykłady

 

Aby współpraca była owocna, brief marketingowy powinien szczegółowo opisywać wszystkie założenia dotyczące planowanej kampanii marketingowej. Należy umieścić w nim takie informacje jak:

 

  • nazwa firmy;

  • opis firmy (profil działalności, historia marki);

  • grupa docelowa (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki itp.);

  • cel projektu (założenia odnośnie rezultatów kampanii);

  • timing (ramy czasowe kampanii);

  • konkurencja (konkurencyjne firmy i ich działania);

  • opis kampanii (czego dotyczy, czas trwania, główne założenia)

  • budżet;

  • załączniki (wyniki badań, wytyczne odnośnie komunikacji marki itp.).

 

Początkowo opis firmy może wydawać się zbędny, jednak jest to kluczowa część, umożliwiająca nawiązanie współpracy B2B. Agencja musi wiedzieć nie tylko, jaki jest profil działalności, jej cele czy topowe produkty, ale również jakimi wartościami kieruje się organizacja i jaka jest historia powstania marki. Brief marketingowy wymaga również podania danych na temat konkurencji oraz klientów. Jest to niezbędne, by móc stworzyć efektywny plan działania dopasowany do otoczenia firmy. Konieczne jest też skupienie się na szczegółach samego projektu, czyli jego założeniach i celach, osobach decyzyjnych, budżecie czy zakładanym czasie kampanii marketingowej. Pozwoli to stworzyć jasny obraz przedmiotu pracy dla wybranego specjalisty.

 

Brief marketingowy – dlaczego jest tak ważny?

 

Brief marketingowy jest istotny przede wszystkim dlatego, że pozwala jasno określić i sprecyzować założone cele. Dzięki zawartym w nim informacjom wybrany specjalista może lepiej poznać oczekiwania przedsiębiorcy oraz warunki współpracy.

Taka opcja to świetny sposób, by zabezpieczyć interes obu stron: przedsiębiorca zyskuje pewność, że uzyska oczekiwane efekty, a zleceniobiorca od samego początku wie, jaki jest zakres jego obowiązków. Warto postawić na szczegóły, dzięki czemu nie będzie miejsca na żadne niedomówienia.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Twoje zadania: opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty prawo wykonywania zawodu umiejętność obsługi komputera;
  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Twoje zadania: opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty prawo wykonywania zawodu umiejętność obsługi komputera;
  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Twoje zadania: opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty prawo wykonywania zawodu umiejętność obsługi komputera;
  • Dyrektor, Menedżer zarządzający

    Agencja Pracy Koncepcja   Wrocław, 30 km od Wrocławia ( kierunek Strzelin)    praca stacjonarna
    dyrektor / prezes / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   20 000 - 30 000 zł brutto/mies.
    8 godz.
    Opis stanowiska W fazie wdrożenia wspieranie obecnego dyrektora zarządzającego we wszystkich operacyjnych i strategicznych obszarach działalności firmy. Zarządzanie i nadzór działalności operacyjnej firmy. Odpowiedzialność za realizację strategii sprzedażowej i produkcyjnej zgodnie z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi Kadrowo-Płacowej

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możlwiy parking dla pracowników    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska prowadzenie pełnej dokumentacji kadrowej oraz obsługa procesów związanych z zatrudnieniem; naliczanie wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami; przygotowywanie zestawień i raportów na potrzeby wewnętrzne; monitorowanie terminów oraz...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Ksiąg Rachunkowych

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możliwy parking    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska weryfikowanie i księgowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami; kontrolowanie należności, zobowiązań oraz bieżące analizowanie sald kont; uzgadnianie rozrachunków z kontrahentami i pracownikami; sporządzanie deklaracji podatkowych oraz realizacja obowiązków...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?