Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Co jest najważniejsze w komunikacji z kandydatem? - Rozmowa z ekspertem HR

Co jest najważniejsze w komunikacji z kandydatem? - Rozmowa z ekspertem HR

 
Co jest najważniejsze w komunikacji z kandydatem? - Rozmowa z ekspertem HR

W ramach projektu Praca.pl: Eksperci HR: komunikacja z kandydatem rozmaiwamy z Rafałem Jatczakiem, autorem bloga Sposoby na zasoby.

 

Praca.pl: Komunikacja z kandydatami jako proces zawsze była ważna w procesach HR. Jak obecnie może Pan ocenić ten element?

 

R.J.: Mam wrażenie, że obecnie kultura komunikacji z kandydatem, a w tym feedbacku spadła do zera. Retoryka „nie bo nie” nie jest wystarczająca. To, co najczęściej słyszą kandydaci, to „jest nam przykro, ale wybraliśmy innego kandydata”. Jest to przykład na brak budowania relacji z kandydatem, a to rekruter powinien utrzymywać kontakt. Jeśli proces rekrutacji rozciąga się w czasie, warto wykonać telefon (lub wysłać e-mail) do kandydata, np. raz w tygodniu, aby przekazać status rekrutacji i ewentualnie poinformować, kiedy kolejny etap może nastąpić. Odpowiednia komunikacja jest kluczem. Więcej na ten temat opisałem w moim ostatnim artykule „Praca w czasach zarazy”. Pamiętajmy, że rolą rekrutera nie jest tylko prowadzenie rekrutacji, ale także edukowanie klientów i biznesu. To w naszych rękach spoczywa kształt przyszłości rynku pracy. Brak feedbacku = brak kandydata = brak rekrutacji!

 

Praca.pl: Jak obecnie wygląda planowanie i projektowanie działań komunikacyjnych? Co się zmieniło w ostatnim czasie?

 

R.J.: Lata temu nikt nie przykuwał specjalnej uwagi do komunikacji wewnątrz organizacji oraz na zewnątrz. Z biegiem czasu zostało zauważone, że wszystko zależy od komunikacji. Ma ona ogromną siłę budowania relacji zawodowych, sympatii czy motywacji. Jej brak, bądź źle wykorzystana, może mieć bardzo negatywne skutki. Szczególnie teraz w miesiącach „COVID-owych” wszystkie organizacje, klienci i pracownicy zobaczyli różnice – tam, gdzie strategia komunikacja jest przemyślana oraz tam, gdzie jest prowadzona po łebkach lub wcale. Bardzo łatwo stracić zaufanie. Aby tego uniknąć, należy zacząć od weryfikacji i selekcji informacji, nierozerwalnie z transparentnością. Kandydat zawsze doceni szczery komunikat, ale także konsekwencje działań. Komunikacja jak zawsze staje się słowem kluczem. Ci, którzy to rozumieją, wygrają, reszta będzie się mierzyć z nadszarpniętą reputacją przez kolejne lata.

 

Praca.pl: Jak zmieniły się standardy, jeśli chodzi o kanały komunikacji z kandydatami?

 

R.J.: W czasach pre-COVID, standardowymi kanałami komunikacji z kandydatem były ogłoszenia, posty w social mediach, spotkania F2F podczas różnego rodzaju wydarzeń związanych z rynkiem pracy, e-mail, czy chociażby powiadomienia z systemów rekrutacyjnych i wiele, wiele innych. Rekrutacja online nie jest niczym nowym, nawet pokuszę się o stwierdzenie, że w znakomitej większości to już standard dzisiejszych czasów. Aktualnie z uwagi na zagrożenie pandemiczne, wszystkie rekrutacje przeszły do świata wirtualnego. W konsekwencji kandydat nie ma możliwości indywidualnego poznania przedstawicieli organizacji i przyszłego miejsca pracy, a pracodawca musi przyjąć do wiadomości, że nie zobaczy kandydata w pełnej okazałości. Musimy jednak pamiętać, że niezależnie czy rekrutacja przebiega standardowo, czy zdalnie, obowiązują te same zasady, a dział rekrutacji nadal musi zweryfikować wszystkie niezbędne kompetencje. Wobec tego przygotowania do spotkania online przebiegają tak samo jak do spotkania w biurze.

 

Praca.pl: Jakie obserwuje Pan trendy po stronie HR, rekruterów w kontekście komunikacji z kandydatem?


R.J.: Świat zmierza w kierunku automatyzacji i digitalizacji zarówno procesów rekrutacji, jak i komunikacji. Chcemy coraz bardziej dostosować się do języka młodych generacji kandydatów. Wprowadzane są różnego rodzaju recruitment-boty, oprogramowania do przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych wideo, bez udziału pracownika HR – przynajmniej na początku procesu. Ocenę tej drogi pozostawiam każdemu z osobna. Ostatnie miesiące pokazały, jak sztuczna inteligencja może zastąpić rekrutera z krwi i kości. Stąd wydaje mi się, że świat jeszcze nie jest gotów na aż tak drastyczne zmiany.

 

Praca.pl: Jak wygląda ten obraz, ale po stronie kandydatów? Czy da się precyzyjnie określić ich oczekiwania?

 

R.J.: Kandydaci na pewno oczekują maksymalnej elastyczności i szybkich procesów rekrutacji. Niemniej ciężko jest generalizować, bo ten aspekt zależy od wielu zmiennych, tj. profilu, branży, poziomu stanowiska, backgroundu kandydata etc.

 

Praca.pl: Czy rzeczywistość online wymusiła rewolucję, czy to bardziej ewolucja? Czy zachodzą istotne różnice między pokoleniami?

 

R.J.: Rewolucja rozpoczęła się już dawno. Wiele organizacji wzbrania się przed zmianami, ale to wszystko zależy od tego, czy i jak dużo dana firma rekrutuje. Przedsiębiorstwa, które doświadczyły wysokiego poziomu rotacji pracowników, a co za tym idzie wzmożonych potrzeb rekrutacyjnych, dostosowują się do rynku i odnoszą sukcesy. Obecna rzeczywistość niewiele zmieniła w obszarze rekrutacji online. Spotkania online (zdalne) i video-konferencje funkcjonowały także w przeszłości i to z dużymi sukcesami. Kandydat poszukuje pracy tak samo – korzysta z tych samych kanałów, social mediów i portali z ogłoszeniami. O różnicach w komunikacji i oczekiwaniach między pokoleniami, można pisać dużo (myślę, że to temat na odrębną rozmowę, a w międzyczasie zachęcam do przeczytania mojego artykułu: „Walka pokoleń na rynku pracy. Jak rozumieć alfabet generacji Baby Boomers, X, Y, Z?”).

 

Praca.pl: Zatrzymajmy się na chwilę na trudnościach – czy po którejś za stron kandydat/pracodawca występują blokady komunikacyjne – jeśli tak, to jakie, czym są spowodowane?

 

R.J.: Zdarzają się takie sytuacje po obu stronach. Mam wrażenie, że jest to spowodowane brakiem budowania relacji między rekruterem i kandydatem. Po stronie firm/rekruterów są to problemy z przekazywaniem feedbacków czy utrzymywania kontaktu z kandydatem, kiedy proces rekrutacji rozciąga się w czasie. Kandydat z kolei często milknie w momencie znalezienia innej pracy lub jeśli oferta nie spełnia w pełni oczekiwań.

 

Praca.pl: Podkreślmy krótko na koniec – na co warto położyć szczególny nacisk w bieżącej komunikacji z kandydatem?

 

R.J.: W mojej ocenie najważniejsza jest praca nad skutecznymi metodami sourcingu kandydatów, budowanie relacji z kandydatami, w tym wysoki poziom komunikacji oraz poprawny proces udzielania feedbacku.

 

Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Operator monitoringu

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Sokołów Podlaski    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie
    1 godz.
    Twoje główne zadania: analiza danych z nagrań monitoringu z sieci sklepów; ocena stanu bezpieczeństwa w sklepach i poziomu zabezpieczenia przed kradzieżami; podejmowanie czynności związanych ze zminimalizowaniem ryzyka kradzieży w sklepach i bieżące zgłaszanie zauważonych zagrożeń;...
  • Pracowniczka kuchni / Pracownik kuchni

    Brofaktura   Wyszków, ul. Świętojańska 173    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Twoje główne zadania: realizacja przydzielonych zadań w kuchni i efektywna współpraca z pozostałym personelem kuchni oraz kelnerami/kami i recepcją; wydawanie śniadań zamówionych przez Gości, przygotowanie bufetu śniadaniowego; przygotowywanie dań i przekąsek wg standardów restauracji...
  • Pokojowa / Pokojowy

    Brofaktura   Wyszków, ul. Świętojańska 173    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Twoje główne zadania: sprzątanie pokoi hotelowych i przygotowywanie ich do przyjęcia Gości; dbałość o czystość saun, siłowni, korytarzy czy innych wyznaczonych przestrzeni w obiekcie; regularne zmiany pościeli oraz wymiana ręczników, kosmetyków itp. bieżące uzupełnianie...
  • Konserwator / Konserwatorka

    Brofaktura   Wyszków, ul. Świętojańska 173    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu
    1 godz.
    Twoje główne zadania: bieżące usuwanie zgłaszanych usterek technicznych (np. naprawa zamków, kranów, włączników, wymiana oświetlenia itp.) drobne naprawy sprzętu czy elementów wyposażenia w pokojach; monitorowanie poprawności działania saun i bieżąca konserwacja; nadzór i serwis...
  • Kasjer - Sprzedawca

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Mińsk Mazowiecki, ul. Dąbrówki 52    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje główne zadania: zapewnienie profesjonalnej obsługi Klientów zgodnie ze standardami firmy; obsługa kasy fiskalnej; dbałość o właściwą ekspozycję produktów; monitorowanie terminów przydatności do spożycia;
  •  Administrator Systemowy

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Instalacja, optymalizacja, konserwacja oraz wdrażanie systemów u klientów i wewnątrz firmy. Przyjmowanie zgłoszeń, weryfikacja, analiza oraz rozwiązywanie problemów dotyczących środowisk i systemów komputerowych. Prowadzenie rejestru zmian w zakresie instalacji,...

Najnowsze artykuły

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Nowy rok – nowa praca

Nowy rok – nowa praca

Styczeń wydaje się idealnym miesiącem na życiowe zmiany. Dzięki postanowieniom noworocznym kluby fitness pękają w szwach, przybywa wegetarian i abstynentów. Jesteśmy pełni zapału i otwarci na wyzwania. Czy początek roku jest też dobrym momentem na szukanie pracy? Oto co zrobić, by znalezienie lepszej pracy w 2026 roku nie pozostało marzeniem, a zamieniło w projekt możliwy do realizacji.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?