Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Content marketing w Employer Brandingu – czy warto?

Content marketing w Employer Brandingu – czy warto?

 
Content marketing w Employer Brandingu – czy warto?

Od kilkunastu lat marketerzy podkreślają, że „content is king”. Jak wykorzystać ten potencjał w budowaniu marki pracodawcy? Jakie treści mają wartość dla kandydatów i pracowników? Czy warto pojawiać się w poradnikach, raportach i artykułach? 

 

Praca.pl od 4 lat wydaje Poradnik zawierający merytoryczne wskazówki dla osób, którym zależy na budowaniu kariery. W badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród czytelników Praca.pl sprawdza jakie efekty pracodawcom przynosi obecność w Poradniku.

 

Obecność marki pracodawcy w mediach rynku pracy - czy są z tego jakieś korzyści?
Każdy dział HR dostał przynajmniej raz propozycję pojawienia się w serwisie branżowym poświęconym rynkowi pracy, uczestnictwa w targach pracy, umieszczenia prezentacji na portalu czy wypowiedzi sponsorowanej. Oczywiście każda taka obecność to element budowania wizerunku pracodawcy, ale również koszty. I nie chodzi tu jedynie o opłatę samej publikacji. Do tego dochodzi też czas poświęcony na przygotowanie materiałów.


Czy zatem budowanie wizerunku pracodawcy za pomocą content marketingu w publikacjach rynku pracy ma sens? Aby odpowiedzieć na to pytanie, serwis Praca.pl zbadał to, jak obecność marki pracodawcy w Poradniku wpływa na zachowanie czytelnika. Okazało się, że:

  • 62% czytelników odwiedziło stronę internetową pracodawcy, który ich zainteresował
  • 53% w ramach przeglądania całej publikacji znalazło pracodawcę, u którego chciałoby w przyszłości pracować,
  • 33% zaczęło szukać ofert pracy konkretnych, zaprezentowanych w Poradniku pracodawców.

Oczywiście przytaczane statystyki dotyczą jedynie czytelników Poradnika Praca.pl, ale skuteczne mogą być również inne narzędzia content marketingu, które przyciągną i zaangażują kandydatów jak: raporty, magazyny, czy serwisy tematyczne. Ważne jednak, aby te treści były aktualne, atrakcyjne i spójne z rzeczywistością. 

 

Do dodatkowych korzyści, które trudno jednoznacznie zmierzyć, warto zaliczyć jeszcze: 

  • Zwiększenie świadomości i rozpoznawalności marki pracodawcy w oczach czytelnika, 
  • Wzrost pozytywnego nastawienia w stosunku do produktów i usług danej firmy. Tym mocniejszy, im bardziej pozytywne wrażenie wywarł na czytelniku przekaz od pracodawcy.

 

Jak wybierać publikacje by budować pozytywny wizerunek pracodawcy?

Serwisów, publikacji, magazynów branżowych, w których może pojawić się pracodawca jest obecnie sporo. Zatem poza decyzją o tym, by się w nich zaprezentować, trzeba też podjąć decyzję co do tego, gdzie warto być obecnym. Jakie kryteria wziąć pod uwagę?


Zasięg publikacji – do jakich osób dociera dane medium, kto je czyta? W jaki sposób potencjalni kandydaci i osoby zainteresowane firmą mogą natknąć się na naszą prezentację? To jedno z najważniejszych kryteriów, które będzie decydować o powodzeniu i zwrocie całej inwestycji. Zanim firma zadecyduje o tym, czy pojawić się w danej publikacji powinna dopytać o to, do kogo ona trafia. Jakie są statystyki odsłon (jeśli publikacja jest online) lub jaki nakład (jeśli jest to publikacja drukowana).


Dostępność publikacji – w jakiej formie publikacja będzie dostępna i czy jest to dostęp otwarty? W przypadku drukowanych publikacji ograniczeniem jest zawsze nakład, który nie może być nieskończony. W przypadku publikacji online dostęp jest otwarty, ale użytkownik musi w jakiś sposób natknąć się na nią przeglądając internet. Idealnym wzmocnieniem dostępności (a co za tym idzie zasięgu) jest sytuacja, w której dana publikacja pojawia się zarówno w formie drukowanej jak i online. Docierając tym samym różnymi kanałami do zainteresowanych osób i wzajemnie wspierając odsłony. Przykładowo, student, któremu „mignęła” w internecie okładka publikacji, zauważając ją w Biurze Karier chętniej po nią sięgnie. Pracownik, który dostał egzemplarz papierowy może koledze z innego miasta podesłać link do interesującego go artykułu.


Wartość merytoryczna – niezwykle istotny element, który zadecyduje o tym, czy czytelnik poważnie potraktuje zawarte w prezentacji pracodawcy informacje i będzie się chciał z nimi zapoznać. Jeśli całość publikacji będzie złożona głównie z reklam, to wartość dla potencjalnego użytkownika jest bardzo niska. Podobnie będzie w sytuacji, w której w publikacji opisywane będą artefakty, czyli mało wartościowe tematy, pełne ogólnych nic nie wnoszących danych. Z analiz przeprowadzanych przez Praca.pl każdorazowo po publikacji Poradnika Praca.pl wynika, że aż 47% czytelników poszukuje artykułów z wypowiedziami rekruterów z danych firm, a 46% szuka wypowiedzi pracowników. Warto pamiętać o tym, że dla czytelników tego typu publikacji najważniejsze nie są ogólne wiadomości o firmie, ale twarde konkrety ujawniające to, jak się w danej firmie pracuje, jak wygląda proces rekrutacji, możliwości awansu i zarobki. I takie właśnie informacje warto w tekstach sponsorowanych czy eksperckich przemycać, by zainteresować swoją marką kandydatów.


Otoczenie biznesowe – czyli po prostu to, kto jeszcze pojawia się w danej publikacji czy na danym serwisie. Warto być tam, gdzie pojawiają się marki modne, uznawane za dobrych pracodawców, w których wiele osób chce pracować.


Czy zatem warto się pojawiać?
Zdecydowanie tak. Efekty widać zarówno w ilości, jakości CV jak i nawet w statystykach wejścia na stronę kariery. Trzeba jednakże wybierać miejsca publikacji rozważnie, pamiętając o tym, że to, gdzie firma się opublikuje, również ma wpływ na wizerunek.

 

Interesuje Cię obecność w Poradniku Praca.pl 2018? Napisz do nas: eb@praca.pl

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?