Dobrze zarządzane przedsiębiorstwo nie tylko dba o zyski i konkurencyjność na rynku, ale potrafi też odpowiednio inwestować w kapitał ludzki i zapobiegać nadmiernej rotacji pracowników. Umiejętność zatrzymania w firmie wykwalifikowanych specjalistów nazywamy retencją. Jak mierzy się retencję w miejscu pracy? Jak zapobiegać nadmiernym odejściom?
Spis treści
Definicja retencji pracowników
W naukach przyrodniczych retencja (od łac. retentio – zatrzymywanie) to zdolność do zatrzymania wody w glebie – to ważne zjawisko zmniejszające ryzyko powodzi, kiedy wysuszona gleba nie absorbuje opadów, w związku z czym te gromadzą się na powierzchni. Pojęcie retencji zostało przeniesione na grunt rynku pracy. Tutaj retencja oznacza umiejętność zatrzymania pracowników w zakładzie pracy. I podobnie jak geologia i hydrologia zna metody zatrzymania wody gruntowej, tak pracodawcy powinni poznać sposoby na to, jak zatrzymać swoich pracowników w firmie i osiągnąć wysoki wskaźnik retencji w swojej firmie.
Czytaj także: Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje
Zalety wysokiego wskaźnika retencji dla pracodawcy
Wysoka retencja jest zjawiskiem korzystnym dla przedsiębiorstwa. Oznacza:
- oszczędność czasu i pieniędzy – pracodawca nie musi przeprowadzać kolejnych kosztownych rekrutacji;
- bezpieczeństwo – firma zyskuje gwarancję, że inwestowanie w aktualną kadrę opłaci się w dłuższej perspektywie;
- lepsze wyniki – rozwijający się w ramach struktury firmy pracownicy wykonują swoje obowiązki coraz lepiej, są coraz bardziej skuteczni, czym przyczyniają się do sukcesu firmy;
- prestiż – firma o wysokiej retencji zyskuje opinię dbającej o interesy pracowników. Dobra opinia na rynku procentuje na wielu płaszczyznach działalności.
Czytaj także: Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje?
Co wpływa na retencję pracowników?
Strategia podwyższania retencja pracowników w organizacji polega na wdrażaniu rozwiązań propracowniczych, systemu motywacyjnego, a także optymalizacji wysokości wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych, które łącznie czynią pracę w firmie atrakcyjną.
Retencja bywa łączona z pojęciem lojalności pracownika wobec firmy. Ta może się wytworzyć jednak dopiero w sytuacji wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Innymi słowy, wskaźnik retencji pracowników jest wysoki, kiedy zatrudnieni mają pewność, że pracodawca wiąże z nimi przyszłość firmy, wspiera ich rozwój i chętnie w nich zainwestuje, a w razie sukcesów – odpowiednio doceni. Z drugiej strony przedsiębiorca musi mieć gwarancję, że wysyłanie pracowników na szkolenia, zwiększanie ich komfortu pracy, ale i odpowiedzialności ma sens – nie uciekną z cennymi umiejętnościami i nowo nabytą wiedzą do innej firmy.
Jak zwiększyć retencję pracowników?
Co wypływa na wysoką retencję w firmie? Są to przede wszystkim:
- konkurencyjne wynagrodzenie,
- zapewnienie stabilności np. przez umowę o pracę
- benefity pracownicze,
- premia retencyjna,
- umiejętne motywowanie pracowników przez kadrę zarządzającą,
- socjalne świadczenia pracownicze,
- karty benefitowe, np. sportowe, do instytucji kultury,
- podnoszenie kwalifikacji pracowników na szkoleniach i zarządzanie talentami,
- e-kursy dla pracowników,
- elastyczne warunki pracy (możliwość pracy zdalnej lub pracy hybrydowej, wybrana forma umowy),
- możliwość rozwoju zawodowego w firmie (w tym również awansu),
- badanie satysfakcji pracowników i wyciąganie wniosków: wprowadzanie rozwiązań zwiększających zadowolenie, rozwiązywanie zgłaszanych problemów,
- dbanie o wysokie morale poprzez właściwe zarządzanie, spotkania integracyjne, działania prospołeczne, inicjatywy, podkreślanie wartości firmy,
- przejrzysty proces rekrutacji, w którym kandydat rozumie warunki zatrudnienia, specyfikę stanowiska i nie opuści firmy po okresie próbnym.
Jak obliczyć wskaźnik retencji pracowników?
Wskaźnik retencji to jeden z podstawowych mierników HR. Każda firma może stosować własne metody mierzenia retencji. Najczęściej poziom retencji oblicza się poprzez podzielenie liczby obecnych pracowników przez liczbę pracowników na początku przyjętego okresu porównawczego (np. początek roku, początek kwartału) i pomnożenie wyniku przez 100 (by uzyskać wartość procentową). Co ważne, liczba obecnych pracowników obejmuje tylko te osoby, które były w firmie od początku danego okresu, bez nowych pracowników zatrudnionych później. A to oznacza, że liczba początkowa zawsze będzie wyższa niż liczba tak rozumianych obecnych pracowników.
Retencja pracowników – wzór
[obecna liczba pracowników, którzy są w firmie od początku przyjętego okresu porównawczego] / [liczba pracowników na początku przyjętego okresu porównawczego] * 100
-
Obliczanie retencji – przykłady
Jeśli w Twojej firmie na początku danego okresu było 1000 pracowników, a obecnie jest 880, współczynnik retencji wynosi 88%, gdyż (880/1000)*100=88%.
Jeśli na początku było 1000 pracowników, a po zwolnieniach grupowych zostało ich tylko 500, retencja wynosi 50%, gdyż (500/1000)*100=50%.
Jeśli na początku liczba zatrudnionych wynosiła 1000 i wszyscy ci pracownicy pozostali w firmie do chwili obecnej - nadal jest ich 1000, a dodatkowo przyjęto 20 nowych osób, retencja wynosi 100%, gdyż (1000/1000)*100=100. 20 nowych pracowników nie uwzględnia się w równaniu.
Retencja pracowników – najczęściej zadawane pytania:
-
Czym jest retencja pracowników?
Retencja pracowników – czym jest? To umiejętność zatrzymania pracowników w firmie poprzez stworzenie korzystnych warunków zatrudnienia i zwiększenie ich lokalności wobec firmy. Wysoka retencja i zarazem niski wskaźnik rotacji oznacza zwykle wysoki poziom zadowolenia pracowników. Innym powodem niskiego odsetka odchodzących pracowników może być jednak niekorzystne warunki ekonomiczne lub brak alternatywnych pracodawców na danym obszarze, przekładające się na chęci zatrzymania pracy za wszelką cenę.
-
Jak zatrzymać kluczowych pracowników w firmie?
Najskuteczniejszym sposobem na zatrzymanie najlepszych pracowników w firmie jest stworzenie dla nich korzystnych warunków zatrudnienia. Wysokiej retencji pracowników sprzyjają: konkurencyjne wynagrodzenie, umożliwienie rozwoju zawodowego i pracy w trybie zdalnym lub hybrydowym. Zwiększeniu poziomu satysfakcji pracowników sprzyja także obniżenie stresu organizacyjnego np. poprzez właściwe zarządzanie kadrą i tworzenie dobrej atmosfery w pracy poprzez promowanie postawy szacunku i zaufania.