Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

 
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Na każdej stronie internetowej znajdują się różnego rodzaju treści – obszerne wyjaśnienia, slogany wzywające do akcji, krótkie komunikaty informacyjne itp. Część z nich to tzw. microcopy. Jak je tworzyć, do czego służą i dlaczego mają tak duże znaczenie? Jeśli jesteś początkującym copywriterem, czytaj dalej i sprawdź, jakie są podstawowe zasady tworzenia mikrocopy i jakie ma znaczenie z punktu widzenia tzw. contentu SEO i UX writingu.

 

Spis treści

CZY JEST MICROCOPY?

 

Pojęcie microcopy jest ściśle związane z takimi zaganieniami jak copywriting i UX writing, czyli przygotowywaniem zwięzłych treści (tzw. contentu) atrakcyjnych dla użytkowników sieci i projektowaniem stron internetowych lub aplikacji.

A zatem czym jest microcopy i kiedy warto je stosować? To każdy krótki tekst (kilka słów, zdanie bądź dwa) na stronie internetowej. Pełni różnego rodzaju funkcje. Może poinformować użytkownika o zachowaniu witryny, produkcie, wzywać go do akcji (tekst CTA), instruować na jakiś temat, np. dotyczący subskrypcji newslettera czy formularza kontaktowego, przekazywać najważniejsze informacj.

 

UX writing i microcopy

 

Warto bliżej pochulić się nad pocięciem UX witing i jego związku z tworzeniem skutecznego microcopy. Jak user ecperience wpływa na content i przekłada się na jakość korzystania ze strony Twojego sklepu internetowego? Poznaj dobre praktyki UX. Poznaj dobre praktyki UX i sposoby pisania tekstów dostosowanych do potrzeb Twoich klientów.

 

Microcopy i UX writing to dwa pojęcia związane z projektowaniem interfejsów użytkownika. Chociaż są to różne koncepcje, łączy je wspólny cel, czyli lepsze doświadczenia użytkownika. Jak wyżej wspomniano, microcopy to krótkie teksty, które pojawiają się na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych interfejsach użytkownika. Ich celem jest przekazanie użytkownikom ważnych informacji, takich jak komunikaty o błędach, podpowiedzi czy wyjaśnienia funkcjonalności. Microcopy ma za zadanie ułatwić użytkownikom korzystanie z interfejsu oraz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.

 

UX writing to natomiast proces tworzenia tekstów, które mają wpływ na doświadczenie internauty. Obejmuje to nie tylko microcopy, ale również treści na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych miejscach. UX writing to projektowanie treści jasnych, zrozumiałych, poprawnych językowo, spójnych, a więc takich, które przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia użytkownika.

 

W praktyce zastosowanie microcopy i UX writingu jest symultaniczne. Dobre microcopy wymaga jasnego i zrozumiałego języka, co jest wynikiem dobrego UX writingu. Z drugiej strony, skuteczny UX writing często wykorzystuje krótkie i zwięzłe teksty, takie jak microcopy, aby przekazać użytkownikom niezbędne informacje w sposób łatwy do zrozumienia.

 

SKUTECZNE MICROCOPY – ZASTOSOWANIE

 

Z uwagi na zastosowanie, microcopy dzieli się zwykle na funkcyjne i informacyjne. Przykładami funkcyjnych tekstów na stronie internetowej są wszystkie treści (słowa, równoważniki zdań, krótkie zdania) zamieszczane na przyciskach.

 

Microcopy informacyjne, jak sama nazwa wskazuje, powiadamia użytkownika o zachowaniu strony, kolejnych czynnościach, jakie może on podjąć, procesie rejestracji, dokonywania zakupu i płatności itp. 

 

Oczywiście możliwe jest łączenie obu funkcji w tekście. Wówczas microcopy będzie zarówno informować o czymś odwiedzającego stronę, jak i wezwać go do akcji.

 

MICROCOPY – PRZYKŁADY

 

Przykładami microcopy funkcyjnego są, jak wyżej wspomniano, krótkie napisy na przyciskach, w które klika użytkownik:

 

  • Koszyk,

  • Logowanie,

  • Rejestracja,

  • Czytaj dalej,

  • Dowiedz się więcej,

  • Odzyskaj hasło.

  • FAQ.

 

Oto kilka przykładów microcopy informacyjnego:

 

  • Nazwa użytkownika nie istnieje.

  • Żeby odzyskać hasło, podaj adres e-mail i postępuj zgodnie z otrzymaną instrukcją.

  • Produkty będą przechowywane w koszyku przez 24 godziny.

 

Microcopy mieszane to na przykład:

 

  • Hasło w złym formacie. Dowiedz się więcej o wymaganiach dotyczących hasła.

  • Skrzynka przepełniona. Usuń niepotrzebne wiadomości.

 

MICROCOPY – ZASADY TWORZENIA

 

Copywriter powinien pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia microcopy. Tego typu teksty powinny być przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika, czyli jednoznaczne, pozbawione technicznego żargonu. Muszą być więc napisane prostym językiem, ale także takim, który pasuje do całości strony oraz jest zgodny z ogólnym sposobem komunikacji marki z klientami. To krótkie instrukcje wzywające do określonych działań, konkretne komunikaty nie pozostawiające pola do interpretacji. Innymi słowy, napisane treści, owe proste komunikaty muszą być jasne, jednoznaczne oraz dopasowane do charakteru całej witryny. Trzymanie się tych zasad wpłynie na lepsze doświadczenie konsumenta, który łatwiej znajdzie na stronie to, czego potrzebuje.

 

Przykładowo, zdarzają się zarówno microcopy żartobliwe, pisane potocznie, jak i formalne. Tego typu treści powinny też zawierać sformułowania należące do języka korzyści, docierać do użytkownika należącego do konkretnej grupy docelowej. Potencjalni klienci muszą poczuć się zachęceni do kliknięcia, skorzystania z oferty, pozostania na stronie itp.

 

MICROCOPY – ZALETY

 

Dzięki microcopy content writer albo UX writer może zadbać o funkcjonalność strony internetowej i pomóc jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Dobrze napisana krótka informacja zwiększa użyteczność i poziom konwersji, poprawia doświadczenie internauty na stronie. Dostaje on trafne wskazówki, może szybko poruszać się po witrynie. To często przekłada się na wyższą konwersję strony internetowej. W końcu wszyscy chętniej logujemy się w łatwych w obsłudze portalach, rezygnujemy z zakupów w sklepach internetowych, w których proces dokonywania zamówienia jest skomplikowany.

 

Pamiętaj, że umiejętności tworzenia dobrych tekstów, przygotowywania odpowiednich komunikatów dla danej witryny, zarówno dużych platform, jak i niewielkich serwisów, można się nauczyć. Nie wiesz, od czego zacząć? Na początek przejrzyj copy stron o podobnym profilu do Twojej. Nie kopij treści konkurencji, pamiętaj o tym, że dobry microcopywriting polega na tworzeniu unikatowych treści, dostosowanych specyficznych potrzeb Twojej marki. Tylko wtedy  będzie wspierać wizerunek firmy i pomagać budować jej renomę. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Elektroradiolog

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, ul. 1 Sierpnia 8    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie min. średnie, ukończone policealne studium zawodowe lub technikum - preferowane wykształcenie licencjackie lub magisterskie z zakresu elektroradiologii; wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego; aktualny kurs ochrony...
  • Salowa / Salowy

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Fieldorfa "Nila" 40    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Zadania: odpowiedzialność za utrzymanie czystości i higieny oraz dezynfekcja urządzeń oraz pomieszczeń na terenie szpitala; zbieranie i segregowanie odpadów medycznych, bielizny oraz transportowanie ich do miejsca przeznaczenia wg ustalonych przepisów. pełnienie funkcji pomocniczych przy...
  • Asystent / Asystentka ds. Obsługi i Sprzedaży Harmonia w Contact Center

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jerozolimskie 94    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    asystent  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Praca w wewnętrznym Contact Center Grupy LUX MED przy Alejach Jerozolimskich 94 w Warszawie. Praca w wymiarze pełnego etatu. Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie. Twoją rolą będzie: aktywna sprzedaż usług z zakresu psychologii i psychiatrii dostosowanych do potrzeb...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Przyokopowa 33    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Nasze oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane ukończone studia licencjackie/magisterskie na kierunku pielęgniarstwo; aktualne prawo wykonywania zawodu; mile widziane ukończone kurs specjalistyczne z zakresu: szczepień ochronnych, EKG orientacja na Pacjenta,...
  • Senior Reporting Specialist (m/f/d)

    4Kraft Sp. z o.o.   Poznań, ul. Tatrzańska 1/5    praca hybrydowa / stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków W 4kraft dużo się dzieje - rozwijamy narzędzia, procesy i sposób podejmowania decyzji. A żeby działać mądrze, potrzebujemy raportów, które naprawdę mają sens. Dlatego do Działu Controllingu szukamy osoby, która będzie sercem (i mózgiem) naszego raportowania...
  • Elektryk Przemysłowy / Elektryczka Przemysłowa

    Euro-Inwest Projekt Sp. J.   śląskie   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki Budowa i montaż tras kablowych; Montaż linii kablowych i instalacji elektrycznych; Montaż osprzętu: gniazd, włączników, opraw oświetleniowych; Montaż urządzeń sterowniczych; Montaż rozdzielnic i szaf sterowniczych;

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?