Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

 
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Na każdej stronie internetowej znajdują się różnego rodzaju treści – obszerne wyjaśnienia, slogany wzywające do akcji, krótkie komunikaty informacyjne itp. Część z nich to tzw. microcopy. Jak je tworzyć, do czego służą i dlaczego mają tak duże znaczenie? Jeśli jesteś początkującym copywriterem, czytaj dalej i sprawdź, jakie są podstawowe zasady tworzenia mikrocopy i jakie ma znaczenie z punktu widzenia tzw. contentu SEO i UX writingu.

 

Spis treści

CZY JEST MICROCOPY?

 

Pojęcie microcopy jest ściśle związane z takimi zaganieniami jak copywriting i UX writing, czyli przygotowywaniem zwięzłych treści (tzw. contentu) atrakcyjnych dla użytkowników sieci i projektowaniem stron internetowych lub aplikacji.

A zatem czym jest microcopy i kiedy warto je stosować? To każdy krótki tekst (kilka słów, zdanie bądź dwa) na stronie internetowej. Pełni różnego rodzaju funkcje. Może poinformować użytkownika o zachowaniu witryny, produkcie, wzywać go do akcji (tekst CTA), instruować na jakiś temat, np. dotyczący subskrypcji newslettera czy formularza kontaktowego, przekazywać najważniejsze informacj.

 

UX writing i microcopy

 

Warto bliżej pochulić się nad pocięciem UX witing i jego związku z tworzeniem skutecznego microcopy. Jak user ecperience wpływa na content i przekłada się na jakość korzystania ze strony Twojego sklepu internetowego? Poznaj dobre praktyki UX. Poznaj dobre praktyki UX i sposoby pisania tekstów dostosowanych do potrzeb Twoich klientów.

 

Microcopy i UX writing to dwa pojęcia związane z projektowaniem interfejsów użytkownika. Chociaż są to różne koncepcje, łączy je wspólny cel, czyli lepsze doświadczenia użytkownika. Jak wyżej wspomniano, microcopy to krótkie teksty, które pojawiają się na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych interfejsach użytkownika. Ich celem jest przekazanie użytkownikom ważnych informacji, takich jak komunikaty o błędach, podpowiedzi czy wyjaśnienia funkcjonalności. Microcopy ma za zadanie ułatwić użytkownikom korzystanie z interfejsu oraz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.

 

UX writing to natomiast proces tworzenia tekstów, które mają wpływ na doświadczenie internauty. Obejmuje to nie tylko microcopy, ale również treści na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych miejscach. UX writing to projektowanie treści jasnych, zrozumiałych, poprawnych językowo, spójnych, a więc takich, które przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia użytkownika.

 

W praktyce zastosowanie microcopy i UX writingu jest symultaniczne. Dobre microcopy wymaga jasnego i zrozumiałego języka, co jest wynikiem dobrego UX writingu. Z drugiej strony, skuteczny UX writing często wykorzystuje krótkie i zwięzłe teksty, takie jak microcopy, aby przekazać użytkownikom niezbędne informacje w sposób łatwy do zrozumienia.

 

SKUTECZNE MICROCOPY – ZASTOSOWANIE

 

Z uwagi na zastosowanie, microcopy dzieli się zwykle na funkcyjne i informacyjne. Przykładami funkcyjnych tekstów na stronie internetowej są wszystkie treści (słowa, równoważniki zdań, krótkie zdania) zamieszczane na przyciskach.

 

Microcopy informacyjne, jak sama nazwa wskazuje, powiadamia użytkownika o zachowaniu strony, kolejnych czynnościach, jakie może on podjąć, procesie rejestracji, dokonywania zakupu i płatności itp. 

 

Oczywiście możliwe jest łączenie obu funkcji w tekście. Wówczas microcopy będzie zarówno informować o czymś odwiedzającego stronę, jak i wezwać go do akcji.

 

MICROCOPY – PRZYKŁADY

 

Przykładami microcopy funkcyjnego są, jak wyżej wspomniano, krótkie napisy na przyciskach, w które klika użytkownik:

 

  • Koszyk,

  • Logowanie,

  • Rejestracja,

  • Czytaj dalej,

  • Dowiedz się więcej,

  • Odzyskaj hasło.

  • FAQ.

 

Oto kilka przykładów microcopy informacyjnego:

 

  • Nazwa użytkownika nie istnieje.

  • Żeby odzyskać hasło, podaj adres e-mail i postępuj zgodnie z otrzymaną instrukcją.

  • Produkty będą przechowywane w koszyku przez 24 godziny.

 

Microcopy mieszane to na przykład:

 

  • Hasło w złym formacie. Dowiedz się więcej o wymaganiach dotyczących hasła.

  • Skrzynka przepełniona. Usuń niepotrzebne wiadomości.

 

MICROCOPY – ZASADY TWORZENIA

 

Copywriter powinien pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia microcopy. Tego typu teksty powinny być przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika, czyli jednoznaczne, pozbawione technicznego żargonu. Muszą być więc napisane prostym językiem, ale także takim, który pasuje do całości strony oraz jest zgodny z ogólnym sposobem komunikacji marki z klientami. To krótkie instrukcje wzywające do określonych działań, konkretne komunikaty nie pozostawiające pola do interpretacji. Innymi słowy, napisane treści, owe proste komunikaty muszą być jasne, jednoznaczne oraz dopasowane do charakteru całej witryny. Trzymanie się tych zasad wpłynie na lepsze doświadczenie konsumenta, który łatwiej znajdzie na stronie to, czego potrzebuje.

 

Przykładowo, zdarzają się zarówno microcopy żartobliwe, pisane potocznie, jak i formalne. Tego typu treści powinny też zawierać sformułowania należące do języka korzyści, docierać do użytkownika należącego do konkretnej grupy docelowej. Potencjalni klienci muszą poczuć się zachęceni do kliknięcia, skorzystania z oferty, pozostania na stronie itp.

 

MICROCOPY – ZALETY

 

Dzięki microcopy content writer albo UX writer może zadbać o funkcjonalność strony internetowej i pomóc jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Dobrze napisana krótka informacja zwiększa użyteczność i poziom konwersji, poprawia doświadczenie internauty na stronie. Dostaje on trafne wskazówki, może szybko poruszać się po witrynie. To często przekłada się na wyższą konwersję strony internetowej. W końcu wszyscy chętniej logujemy się w łatwych w obsłudze portalach, rezygnujemy z zakupów w sklepach internetowych, w których proces dokonywania zamówienia jest skomplikowany.

 

Pamiętaj, że umiejętności tworzenia dobrych tekstów, przygotowywania odpowiednich komunikatów dla danej witryny, zarówno dużych platform, jak i niewielkich serwisów, można się nauczyć. Nie wiesz, od czego zacząć? Na początek przejrzyj copy stron o podobnym profilu do Twojej. Nie kopij treści konkurencji, pamiętaj o tym, że dobry microcopywriting polega na tworzeniu unikatowych treści, dostosowanych specyficznych potrzeb Twojej marki. Tylko wtedy  będzie wspierać wizerunek firmy i pomagać budować jej renomę. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy

    Czan Sp z o.o.   Garwolin   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres Obowiązków Koordynacja pracy sił własnych i podwykonawców wszystkich branż w budownictwie mieszkaniowym. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP na placu budowy. Codzienna współpraca z Kierownikiem budowy. Koordynacja projektowa oraz dbanie o prawidłowy obieg i archiwizację...
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Księgowa / Księgowy

    QLOC S.A.   Warszawa, ul. Krakowiaków 36    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Zakres obowiązków Księgowanie faktur zakupu. Wprowadzanie przelewów bankowych. Księgowanie wyciągów bankowych. Wystawianie faktur sprzedaży. Rozliczenia pracownicze, w tym dot. delegacji służbowych. Wsparcie w prowadzeniu księgi głównej. Obsługa zbiorczej skrzynki mailowej działu...
  • Księgowa / Księgowy

    QLOC S.A.   Warszawa, ul. Krakowiaków 36    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Możliwość pracy zdalnej, hybrydowej lub stacjonarnej (do wyboru) OPIS STANOWISKA Ewidencjonowanie faktur zakupu i obsługa przelewów bankowych. Księgowanie wyciągów oraz przygotowywanie dokumentów sprzedażowych. Prowadzenie rozliczeń pracowniczych i wsparcie procesów księgi głównej....
  • Pedagog do obsługi placówki opiekuńczo-wychowawczej typu specjalistyczno-terapeutycznego

    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 6 100 zł brutto/mies.  aplikuj szybko
    10 godz.
    Zakres zadań wykonywanych na stanowisku: stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka; wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach wychowanków; usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych; nauka oraz doskonalenie umiejętności czytania (tempo, technika czytania, różne...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Ile niedziel handlowych mamy w grudniu? Od 2025 roku obowiązują spore zmiany w kwestii ograniczenia handlu. Wyjaśniamy, w które niedziele będzie można zrobić zakupy w sklepach i marketach oraz czy niedziela przed Sylwestrem jest handlowa. Przypominamy także, jakie placówki mogą legalnie prowadzić sprzedaż nawet w niedziele niehandlowe.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.