Zobacz więcej, sprawdź i kup teraz – te i podobne hasła rzucają się w oczy na stronach internetowych. Współczesny konsument doskonale wie, czego chce, ale drobna podpowiedź, co może zrobić, by zyskać więcej, przydaje się zawsze. Tym właśnie jest CTA. Jak wzywać do działania skutecznie i dlaczego warto to robić?
CTA – co to jest?
Call to action – CTA – jest to wezwanie do działania. Prosty zabieg, który ma niebagatelny wpływ na konwersję. Przypomnijmy pokrótce, że współczynnik konwersji jest jednym z podstawowych pojęć w marketingu internetowym. Pokazuje on, czy prowadzone akcje przynoszą oczekiwane efekty, czy użytkownik sieci podjął działanie, do którego został zachęcony – np. zapisał się do newslettera, trafił na landing page, obejrzał ofertę albo kupił produkt w e-sklepie.
CTA sprawia, że kliknięcie w dany link wydaje się konsumentowi atrakcyjne. Dlaczego tak się dzieje? Przycisk rzuca się w oczy, jest opatrzony prostym tekstem, napisanym językiem korzyści – użytkownik wie, gdzie zostanie przekierowany i świadomie się na to decyduje.
CTA – jak tworzyć?
Najważniejsze, by przycisk przyciągał wzrok, dlatego dużą rolę ogrywa tu projektowanie graficzne. W CTA stosuje się wyróżniające się na tle strony kolory, grafiki. Button musi być umieszczony w widocznym miejscu, takim, na które na pewno trafi przeglądający, niezależnie czy korzysta z laptopa, smartfona, czy tabletu.
Jeśli chodzi o samą formę tych komunikatów, najczęściej stosuje się czasowniki w drugiej osobie liczby pojedynczej: kup, sprawdź, pobierz. Niektórzy marketingowcy preferują jednak pierwszą osobę, a więc: kupuję, sprawdzam, pobieram. I to także dobra droga, by trafić do potencjalnego klienta (badania marketingowe pokazują, że ta forma może być nawet skuteczniejsza).
Ważne jest także, by CTA pełniło też funkcję informacyjną, było precyzyjne. Samo kliknij tutaj niewiele mówi o tym, co się wydarzy za chwilę, ale już pobierz darmowy e-book/ zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco/ pobierz kod promocyjny itd. wyraźnie wskazują na to, co należy zrobić i co dzięki temu można zyskać.
CTA nie muszą zamykać się w dwóch, trzech słowach. Warto wykazać się kreatywnością, postawić na oryginalne, zabawne i nieco bardziej rozbudowane teksty, wywołujące pozytywne emocje.
CTA – zalety
CTA to prosty sposób na to, by marketing internetowy uczynić skuteczniejszym. Prowokuje i zachęca do aktywności, przejścia dalej. Dzięki wezwaniu do działania współczynnik konwersji w sklepie internetowym rośnie, a to przekłada się na sprzedaż.
Czytaj także: Work life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś?
CTA – najcześciej zadawane pytania:
-
Co to jest CTA?
CTA, od: call to action, to „wezwanie do działania" użytkownika strony internetowej lub aplikacji. Najczęściej ma postać przycisku, którego kliknięcie skutkuje określonym działaniem np. dodaniem produktu do koszyka, zapisaniem się do newslettera, subskrybowaniem strony, polubieniem czegoś itp. CTA to jeden z najważniejszych elementów interfejsu witryny / aplikacji, gdyż pozwala na interakcję z użytkownikiem i przyczynia się znacząco do uzyskania jakichś korzyści przez właściciela strony / aplikacji (np. zwiększenia sprzedaży, zwiększenia liczby klientów, poprawienia widoczności strony w wyszukiwarce itp.).
-
Jakie powinno być CTA?
Przede wszystkim widoczne dla użytkownika oraz z czytelną intencją. Oznacza to, że CTA musi zostać umieszczone w miejscu łatwo dostępnym, być wyraźnie zaznaczone, a także nieść ze sobą jasną informację na temat tego, czym będzie skutkować kliknięcie. Z uwagi na to drugie przyciski CTA często mają proste nazwy np.: „dodaj do koszyka", „kup", „subskrybuj" itp.