Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

 
Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Boże Narodzenie to czas odpoczynku w gronie rodziny, świętowania przy wspólnym stole, obdarowywania się prezentami. Te tradycje już dawno przeniosły się także na zawodowy grunt. Pracodawcy organizują zakładowe wigilie, wręczają prezenty świąteczne dla pracowników. W dobrym tonie jest także przekazanie podarunków kluczowym klientom. W tym przypadku bardzo ważny jest pomysł na prezenty świąteczne. Co podarować klientom biznesowym, partnerom firmy? 

 

Spis treści

Czy warto dawać prezenty świąteczne klientom?

 

Upominki świąteczne dla klientów to coś, na co decyduje się coraz więcej firm. Dlaczego? Otóż w czasie prowadzenia relacji biznesowych gesty świadczące o przyjaźni i pragnieniu podtrzymania więzi biznesowej mają ogromne znaczenie. Okres świąteczny jest świetną okazją, by wzmocnić relację, zapewnić kontrahenta o chęci prowadzenia dalszej współpracy, podtrzymać jego lojalność, a także ocieplić własny wizerunek. To także doskonała sposobność, by okazać wdzięczność za dotychczasowe partnerstwo czy zaufanie. 

 

  • Idealny prezent dla klienta – moc pozytywnych skojarzeń

 

Mocą prezentów gwiazdkowych są emocje, jakie budzą. Dlatego nawet upominki, które mają charakter symboliczny, mają ogromne znaczenie. Należy jednak pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, prezenty muszą budzić pozytywne skojarzenia. Dlatego ważne jest nie tylko, co dajemy, ale też wygląd, szata graficzna czy oprawa prezentu, dołączone życzenia, a także okoliczności, w których przekazywany jest prezent. Całość powinna być spójna i komunikować przyjazne nastawienie, ciepło oraz zaufanie.

 

Po drugie, istotne jest także to, by personalizować upominki dla klientów. Warto indywidualnie podejść do każdego kontrahenta, którego chcemy obdarować, i do każdego prezentu dołączyć kartkę ze spersonalizowanymi życzeniami. Chodzi o to, by Twój klient poczuł, że jest traktowany wyjątkowo, a nie został wrzucony do worka pt. masowa kampania marketingowa. W końcu przekazanie klientowi prezentu na gwiazdkę ma na celu wzmocnienie indywidualnej więzi między Wami / Waszymi firmami i podziękowanie za współpracę.

 

  • Prezenty dla kluczowych klientów

 

Decydując się na prezenty dla swoich klientów, szczególnie klientów premium, warto także zadbać o to, by miały one charakter ekskluzywny. W przypadku najważniejszych kontrahentów warto postarać się ich czymś zachwycić albo przygotować prezent trafiający w indywidualne preferencje danych osób. W przygotowaniu takich upominków nieocenioną pomocą będą świadczyły osoby bezpośrednio odpowiedzialne za prowadzenie współpracy z danym kluczowym klientem. 

 

  • Prezenty świąteczne dla klientów a materiały promocyjne z logo firmy

 

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy do kosza prezentowego zapakować materiały promocyjne z logo własnej firmy. Upominki z Twoim logo to rzeczywiście dobry pomysł. Taki prezent firmowy będzie przypominał kontrahentowi o Twojej marce. Co więcej, jeśli klient pochwali się nim w mediach społecznościowych, na wydarzeniach branżowych czy po prostu w przestrzeni publicznej – przy okazji stanie się ambasadorem Twojej firmy. To wspaniała reklama i wzmocnienie wizerunku!

 

Jednak wybierając gadżety firmowe dla klientów, należy pamiętać o bardzo ważnej kwestii. Powinny być one spójne z okazją (w tym wypadku świąt Bożego Narodzenia) i całością podarunku. Innymi słowy, dorzucenie garści firmowych długopisów czy kubka z logo do eleganckiego upominku, który ma zupełnie inny charakter, może zostać odebrane jako nieco dziwne i nie na miejscu. Przykładowo więc, jeśli chcemy dodać do świątecznego prezentu jakieś przybory biurowe, drobną elektronikę, kubki, butelki termiczne czy inne gadżety z logo firmy, niech będą one nawiązywały szatą graficzną do Gwiazdki. 

 

  • Prezenty dla klientów a filozofia firmy

 

Starasz się, by Twoja firma miała nowoczesny wizerunek, wspierający działania proekologiczne i prospołeczne? Twoje miejsce pracy ma być włączające i przyjazne dla wszystkich  – i właśnie takie wartości – w kontaktach z klientami i kontrahentami? Zwróć szczególną uwagę na to, by gadżety świąteczne dla klientów były spójne z filozofią Twojej firmy. Warto postawić chociażby na prezenty wspierające środowisko, np. wsparcie organizacji ekologicznej czy chroniącej zwierzęta, przedmioty z recyklingu, upominki, które powstały zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, przedmioty wykonane bez cierpienia zwierząt, wegańskie itp.

 

Jeśli inkluzywność jest jedną z czołowych idei Twojej organizacji i chcesz ją podkreślić w relacjach z kontrahentami, zastanów się, jak możesz do niej nawiązać w zestawach prezentowych. Może przydatna będzie kartka świąteczna podkreślająca różnorodność w Twojej firmie? A może warto nawiązać do tolerancji i akceptacji w życzeniach świątecznych? Możesz też podziękować klientowi, który wspiera Cię w działaniach prowadzących do zwiększenia inkluzywności, tolerancji i szerzenia równości w Twojej firmie.

 

 

Drobne upominki świąteczne w rozsądnej cenie

 

  • upominki do 100 zł

 

Podarunki nie muszą kosztować fortunę. Co więcej, zbyt kosztowny prezent może wydać się obdarowanemu przesadnie wystawny, zobowiązujący do odwdzięczenia się. Nie o taki efekt w tym przypadku chodzi. Klient, którego wyróżni się świątecznym upominkiem, powinien poczuć się doceniony, wiedzieć, że relacje z nim są dla firmy bardzo ważne. W tym przedziale cenowym często wybierane są zestawy herbat, miodów, materiały papiernicze, słodycze.

 

  • upominki do 200 zł

 

Mając większy budżet na prezenty na Boże Narodzenie dla ważnych klientów i kontrahentów, wielu przedsiębiorców stawia na kosze upominkowe czy skrzynki, na których można wygrawerować życzenia i firmowe logo.

 

Niezależnie od wartości prezentu, koniecznie należy zadbać o jego estetykę. Dołączona kartka z życzeniami i logo to podstawa, ale ważne jest też opakowanie prezentów. Można dołączyć pachnące plastry suszonej pomarańczy, świąteczne ozdoby. Upominki nie powinny być też takie same jak rok wcześniej! Brak inwencji i nowego pomysłu na prezenty gwiazdkowe zostanie odebrany negatywnie – jako małe zaangażowanie i przygotowanie upominków "od niechcenia".

 

Prezenty świąteczne dla klientów – pomysły:

 

Jeśli chcesz postawić na klasyczne upominki firmowe na święta Bożego Narodzenia, masz sporo możliwości. Na rynku bez trudu znaleźć można gotowe kosze i zestawy prezentowe. W wielu przypadkach istnieje także możliwość ich personalizacji. Do najpopularniejszych firmowych prezentów świątecznych od lat należą:

 

  • zestawy herbat

 

Herbaty zimowe, herbaty świąteczne – to one cieszą się największą popularnością. Warto jednak rozważyć chociażby zielone herbaty japońskie czy herbaty czerwone i owocowe, jeśli wiemy, że cieszą się upodobaniem danego klienta.

 

  • zestawy miodów

 

To kolejny klasyk. Ponadto doskonałej jakości miód pszczeli stanowi niejako dobro luksusowe. Warto zwrócić uwagę na miody z dodatkiem soku np. z czarnej porzeczki czy z malin.

 

  • wino

 

Alkohol wciąż należy do najpopularniejszych pomysłów na świąteczne prezenty. Jeśli decydujesz się na wino, upewnij się, że klient jest jego wielbicielem. Na rynku można spotkać wiele świątecznych koszy z winami w towarzystwie słodyczy, miodów czy bakalii, w różnych zakresach cen i z możliwością dodania kartki z logo Twojej marki. Taki kosz może stanowić prosty, a zarazem budzący ciepłe emocje świąteczny prezent dla klienta.

 

  • książki

 

W przypadku upominków dla klientów, można wybrać chociażby książki o tematyce branżowej lub w jakiś sposób nawiązującej do wspólnie prowadzonych działań. Kolejnym pomysłem są biografie znanych ludzi oraz różnego rodzaju poradniki, jak osiągnąć sukces i wspierać swój biznes. Mile widziane mogą być także książki na temat nowych technologii w branży, w której działacie czy też inne książki na nowoczesne i ważne dla Waszej współpracy tematy.

 

  • bombonierki

 

Czekoladki to kolejny tradycyjny prezent, budzący bardzo ciepłe emocje. Zwróć uwagę na to, że pudełko z czekoladkami także można spersonalizować, dodać do niego kartkę z logo firmy i odręcznie napisanymi życzeniami itp.

 

Czytaj takżeWigilia wolna od pracy – od kiedy?

 

Prezenty świąteczne dla klientów – kiedy je podarować?

 

W obdarowywaniu prezentami liczy nie nie tylko co dajemy, ale także w jakich okolicznościach. Przede wszystkim nie przekazujmy prezentów w biegu, między jedną fakturą a drugą. Zadbajmy o to, by podczas obdarowywania klienta był moment na wzajemne życzenia i podtrzymanie dobrych relacji. 

 

Możesz przekazać prezenty klientom:

 

  • w czasie imprezy firmowej, na którą zostaną zaproszeni, 
  • w czasie indywidualnego spotkania z klientem zorganizowanego w tym celu w biurze lub chociażby w restauracji (zależnie od charakteru relacji biznesowej i polityki firmy), 
  • w czasie spotkania biznesowego z klientem - pod koniec tego spotkania, gdy zostaną omówione już wszystkie inne kwestie. Jeśli klient sam rozpocznie spotkanie od składania życzeń, wówczas przekaż prezent na początku),
  • listownie – jeśli nie spotykasz się bezpośrednio z klientem, albo spotkania są rzadkie z uwagi na dużą odległość, możesz wysłać prezent kurierem.

 

Prezenty dla klientów zwykle przekazywane są przez osoby, które zajmują się ich obsługą. Dodatkowo w przypadku kluczowych klientów i kontrahentów w dobrym tonie jest włączenie do spotkania osoby decyzyjne np. kierownika ds. kluczowych klientów czy nawet CEO danej firmy. Warto to uzgodnić przed spotkaniem.

 

Czytaj takżeKto pracuje w święta?

 

Prezenty świąteczne dla klientów – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Do jakiej kwoty prezenty dla klientów?

 

Wszystko zależy od charakteru relacji biznesowej. W wielu przypadkach prezenty mogą mieć charakter symboliczny, jednak obdarowując kluczowych klientów, można pokusić się o droższy prezent. Firmy często decydują się na upominki w cenie około 100-200 zł.

 

  • Jakich upominków świątecznych nie kupować klientom?

 

Należy wystrzegać się prezentów, które mogą zostać odebrane jako nie na miejscu z uwagi na kwestie obyczajowe, wulgarność czy niespójność z wizerunkiem firmy. Przykładowo, jeśli firma wspiera na co dzień działania proekologiczne, prezenty, przy których produkcji ucierpiały zwierzęta, mogą poważnie naruszyć jej wizerunek. Co więcej, nieodpowiednie będą prezenty nieestetycznie zapakowane, a także sprawiające wrażenie losowego doboru przedmiotów. 

 

  • Prezenty na święta dla klientów – dlaczego warto je dawać?

 

Prezenty świąteczne dla klientów i partnerów biznesowych to dziś niepisana tradycja i miły gest, pozwalający budować pozytywne relacje, wywoływać dobre wrażenie. Prezent sprawi, że obdarowany na długo zapamięta firmę. Bliższe więzi to większe zaufanie, które może zaprocentować w przyszłości jeszcze lepszą współpracą czy zaważyć na wyborze danego przedsiębiorstwa przez klienta.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Konsultant ds. Sprzedaży i Relacji z Klientem

    SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   Kraków    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    OPIS STANOWISKA Aktywne zdobywanie nowych klientów i dbanie o relacje z obecnymi partnerami. Opracowywanie ofert handlowych i prowadzenie negocjacji. Doradztwo produktowe oraz wsparcie klientów w wyborze rozwiązań dopasowanych do potrzeb. Nadzór nad realizacją zamówień i dostaw oraz...
  • SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    OPIS STANOWISKA Naprawa i konserwacja wózków widłowych oraz urządzeń objętych przepisami UDT. Realizacja zgłoszeń serwisowych i przeglądów technicznych. Obsługa napraw gwarancyjnych oraz pogwarancyjnych. Wsparcie techniczne i współpraca z innymi członkami zespołu serwisowego.
  • Pracownik magazynu bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Heerlen      za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoja rola: Jako pracownik magazynu będziesz kluczowym ogniwem procesu logistycznego. Do Twoich zadań należeć będzie: Kompletowanie i pakowanie zamówień; Kontrola jakości; Etykietowanie paczek i obsługa zwrotów; Skanowanie, zamykanie i wysyłka przesyłek; Sortowanie produktów; Praca...
  • Księgowa / Księgowy

    QLOC S.A.   Warszawa, ul. Krakowiaków 36    praca zdalna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Możliwość pracy zdalnej, hybrydowej lub stacjonarnej (do wyboru) OPIS STANOWISKA Ewidencjonowanie faktur zakupu i obsługa przelewów bankowych. Księgowanie wyciągów oraz przygotowywanie dokumentów sprzedażowych. Prowadzenie rozliczeń pracowniczych i wsparcie procesów księgi głównej....
  • Technolog

    RADWAG Wagi Elektroniczne   Radom, ul. Toruńska 5    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Miejsce pracy: RADWAG – siedziba główna w Radomiu, ul. Toruńska 5. Zakres obowiązków: projektowanie oprzyrządowania do produkcji detali, opracowanie programów na obrabiarki CNC w programie CAM, opracowanie procesów technologicznych, optymalizowanie procesów produkcyjnych, sprawowanie...
  • Head of Sales logistyka

    ManyHr   Warszawa    praca stacjonarna
    menedżer / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   15 000 - 25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska Uruchomienie i zbudowanie działu sprzedaży LCL od podstaw. Opracowanie i realizacja strategii komercyjnej dla kierunku LCL. Aktywne pozyskiwanie klientów: eksporterów, importerów, dystrybutorów. Zarządzanie lejkiem sprzedaży i realizacja KPI dotyczących przychodów. Rozwój...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić na Święta zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?