Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

 
Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Boże Narodzenie to czas odpoczynku w gronie rodziny, świętowania przy wspólnym stole, obdarowywania się prezentami. Te tradycje już dawno przeniosły się także na zawodowy grunt. Pracodawcy organizują zakładowe wigilie, wręczają prezenty świąteczne dla pracowników. W dobrym tonie jest także przekazanie podarunków kluczowym klientom. W tym przypadku bardzo ważny jest pomysł na prezenty świąteczne. Co podarować klientom biznesowym, partnerom firmy? 

 

Spis treści

Czy warto dawać prezenty świąteczne klientom?

 

Upominki świąteczne dla klientów to coś, na co decyduje się coraz więcej firm. Dlaczego? Otóż w czasie prowadzenia relacji biznesowych gesty świadczące o przyjaźni i pragnieniu podtrzymania więzi biznesowej mają ogromne znaczenie. Okres świąteczny jest świetną okazją, by wzmocnić relację, zapewnić kontrahenta o chęci prowadzenia dalszej współpracy, podtrzymać jego lojalność, a także ocieplić własny wizerunek. To także doskonała sposobność, by okazać wdzięczność za dotychczasowe partnerstwo czy zaufanie. 

 

  • Idealny prezent dla klienta – moc pozytywnych skojarzeń

 

Mocą prezentów gwiazdkowych są emocje, jakie budzą. Dlatego nawet upominki, które mają charakter symboliczny, mają ogromne znaczenie. Należy jednak pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, prezenty muszą budzić pozytywne skojarzenia. Dlatego ważne jest nie tylko, co dajemy, ale też wygląd, szata graficzna czy oprawa prezentu, dołączone życzenia, a także okoliczności, w których przekazywany jest prezent. Całość powinna być spójna i komunikować przyjazne nastawienie, ciepło oraz zaufanie.

 

Po drugie, istotne jest także to, by personalizować upominki dla klientów. Warto indywidualnie podejść do każdego kontrahenta, którego chcemy obdarować, i do każdego prezentu dołączyć kartkę ze spersonalizowanymi życzeniami. Chodzi o to, by Twój klient poczuł, że jest traktowany wyjątkowo, a nie został wrzucony do worka pt. masowa kampania marketingowa. W końcu przekazanie klientowi prezentu na gwiazdkę ma na celu wzmocnienie indywidualnej więzi między Wami / Waszymi firmami i podziękowanie za współpracę.

 

  • Prezenty dla kluczowych klientów

 

Decydując się na prezenty dla swoich klientów, szczególnie klientów premium, warto także zadbać o to, by miały one charakter ekskluzywny. W przypadku najważniejszych kontrahentów warto postarać się ich czymś zachwycić albo przygotować prezent trafiający w indywidualne preferencje danych osób. W przygotowaniu takich upominków nieocenioną pomocą będą świadczyły osoby bezpośrednio odpowiedzialne za prowadzenie współpracy z danym kluczowym klientem. 

 

  • Prezenty świąteczne dla klientów a materiały promocyjne z logo firmy

 

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy do kosza prezentowego zapakować materiały promocyjne z logo własnej firmy. Upominki z Twoim logo to rzeczywiście dobry pomysł. Taki prezent firmowy będzie przypominał kontrahentowi o Twojej marce. Co więcej, jeśli klient pochwali się nim w mediach społecznościowych, na wydarzeniach branżowych czy po prostu w przestrzeni publicznej – przy okazji stanie się ambasadorem Twojej firmy. To wspaniała reklama i wzmocnienie wizerunku!

 

Jednak wybierając gadżety firmowe dla klientów, należy pamiętać o bardzo ważnej kwestii. Powinny być one spójne z okazją (w tym wypadku świąt Bożego Narodzenia) i całością podarunku. Innymi słowy, dorzucenie garści firmowych długopisów czy kubka z logo do eleganckiego upominku, który ma zupełnie inny charakter, może zostać odebrane jako nieco dziwne i nie na miejscu. Przykładowo więc, jeśli chcemy dodać do świątecznego prezentu jakieś przybory biurowe, drobną elektronikę, kubki, butelki termiczne czy inne gadżety z logo firmy, niech będą one nawiązywały szatą graficzną do Gwiazdki. 

 

  • Prezenty dla klientów a filozofia firmy

 

Starasz się, by Twoja firma miała nowoczesny wizerunek, wspierający działania proekologiczne i prospołeczne? Twoje miejsce pracy ma być włączające i przyjazne dla wszystkich  – i właśnie takie wartości – w kontaktach z klientami i kontrahentami? Zwróć szczególną uwagę na to, by gadżety świąteczne dla klientów były spójne z filozofią Twojej firmy. Warto postawić chociażby na prezenty wspierające środowisko, np. wsparcie organizacji ekologicznej czy chroniącej zwierzęta, przedmioty z recyklingu, upominki, które powstały zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, przedmioty wykonane bez cierpienia zwierząt, wegańskie itp.

 

Jeśli inkluzywność jest jedną z czołowych idei Twojej organizacji i chcesz ją podkreślić w relacjach z kontrahentami, zastanów się, jak możesz do niej nawiązać w zestawach prezentowych. Może przydatna będzie kartka świąteczna podkreślająca różnorodność w Twojej firmie? A może warto nawiązać do tolerancji i akceptacji w życzeniach świątecznych? Możesz też podziękować klientowi, który wspiera Cię w działaniach prowadzących do zwiększenia inkluzywności, tolerancji i szerzenia równości w Twojej firmie.

 

 

Drobne upominki świąteczne w rozsądnej cenie

 

  • upominki do 100 zł

 

Podarunki nie muszą kosztować fortunę. Co więcej, zbyt kosztowny prezent może wydać się obdarowanemu przesadnie wystawny, zobowiązujący do odwdzięczenia się. Nie o taki efekt w tym przypadku chodzi. Klient, którego wyróżni się świątecznym upominkiem, powinien poczuć się doceniony, wiedzieć, że relacje z nim są dla firmy bardzo ważne. W tym przedziale cenowym często wybierane są zestawy herbat, miodów, materiały papiernicze, słodycze.

 

  • upominki do 200 zł

 

Mając większy budżet na prezenty na Boże Narodzenie dla ważnych klientów i kontrahentów, wielu przedsiębiorców stawia na kosze upominkowe czy skrzynki, na których można wygrawerować życzenia i firmowe logo.

 

Niezależnie od wartości prezentu, koniecznie należy zadbać o jego estetykę. Dołączona kartka z życzeniami i logo to podstawa, ale ważne jest też opakowanie prezentów. Można dołączyć pachnące plastry suszonej pomarańczy, świąteczne ozdoby. Upominki nie powinny być też takie same jak rok wcześniej! Brak inwencji i nowego pomysłu na prezenty gwiazdkowe zostanie odebrany negatywnie – jako małe zaangażowanie i przygotowanie upominków "od niechcenia".

 

Prezenty świąteczne dla klientów – pomysły:

 

Jeśli chcesz postawić na klasyczne upominki firmowe na święta Bożego Narodzenia, masz sporo możliwości. Na rynku bez trudu znaleźć można gotowe kosze i zestawy prezentowe. W wielu przypadkach istnieje także możliwość ich personalizacji. Do najpopularniejszych firmowych prezentów świątecznych od lat należą:

 

  • zestawy herbat

 

Herbaty zimowe, herbaty świąteczne – to one cieszą się największą popularnością. Warto jednak rozważyć chociażby zielone herbaty japońskie czy herbaty czerwone i owocowe, jeśli wiemy, że cieszą się upodobaniem danego klienta.

 

  • zestawy miodów

 

To kolejny klasyk. Ponadto doskonałej jakości miód pszczeli stanowi niejako dobro luksusowe. Warto zwrócić uwagę na miody z dodatkiem soku np. z czarnej porzeczki czy z malin.

 

  • wino

 

Alkohol wciąż należy do najpopularniejszych pomysłów na świąteczne prezenty. Jeśli decydujesz się na wino, upewnij się, że klient jest jego wielbicielem. Na rynku można spotkać wiele świątecznych koszy z winami w towarzystwie słodyczy, miodów czy bakalii, w różnych zakresach cen i z możliwością dodania kartki z logo Twojej marki. Taki kosz może stanowić prosty, a zarazem budzący ciepłe emocje świąteczny prezent dla klienta.

 

  • książki

 

W przypadku upominków dla klientów, można wybrać chociażby książki o tematyce branżowej lub w jakiś sposób nawiązującej do wspólnie prowadzonych działań. Kolejnym pomysłem są biografie znanych ludzi oraz różnego rodzaju poradniki, jak osiągnąć sukces i wspierać swój biznes. Mile widziane mogą być także książki na temat nowych technologii w branży, w której działacie czy też inne książki na nowoczesne i ważne dla Waszej współpracy tematy.

 

  • bombonierki

 

Czekoladki to kolejny tradycyjny prezent, budzący bardzo ciepłe emocje. Zwróć uwagę na to, że pudełko z czekoladkami także można spersonalizować, dodać do niego kartkę z logo firmy i odręcznie napisanymi życzeniami itp.

 

Czytaj takżeWigilia wolna od pracy – od kiedy?

 

Prezenty świąteczne dla klientów – kiedy je podarować?

 

W obdarowywaniu prezentami liczy nie nie tylko co dajemy, ale także w jakich okolicznościach. Przede wszystkim nie przekazujmy prezentów w biegu, między jedną fakturą a drugą. Zadbajmy o to, by podczas obdarowywania klienta był moment na wzajemne życzenia i podtrzymanie dobrych relacji. 

 

Możesz przekazać prezenty klientom:

 

  • w czasie imprezy firmowej, na którą zostaną zaproszeni, 
  • w czasie indywidualnego spotkania z klientem zorganizowanego w tym celu w biurze lub chociażby w restauracji (zależnie od charakteru relacji biznesowej i polityki firmy), 
  • w czasie spotkania biznesowego z klientem - pod koniec tego spotkania, gdy zostaną omówione już wszystkie inne kwestie. Jeśli klient sam rozpocznie spotkanie od składania życzeń, wówczas przekaż prezent na początku),
  • listownie – jeśli nie spotykasz się bezpośrednio z klientem, albo spotkania są rzadkie z uwagi na dużą odległość, możesz wysłać prezent kurierem.

 

Prezenty dla klientów zwykle przekazywane są przez osoby, które zajmują się ich obsługą. Dodatkowo w przypadku kluczowych klientów i kontrahentów w dobrym tonie jest włączenie do spotkania osoby decyzyjne np. kierownika ds. kluczowych klientów czy nawet CEO danej firmy. Warto to uzgodnić przed spotkaniem.

 

Czytaj takżeKto pracuje w święta?

 

Prezenty świąteczne dla klientów – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Do jakiej kwoty prezenty dla klientów?

 

Wszystko zależy od charakteru relacji biznesowej. W wielu przypadkach prezenty mogą mieć charakter symboliczny, jednak obdarowując kluczowych klientów, można pokusić się o droższy prezent. Firmy często decydują się na upominki w cenie około 100-200 zł.

 

  • Jakich upominków świątecznych nie kupować klientom?

 

Należy wystrzegać się prezentów, które mogą zostać odebrane jako nie na miejscu z uwagi na kwestie obyczajowe, wulgarność czy niespójność z wizerunkiem firmy. Przykładowo, jeśli firma wspiera na co dzień działania proekologiczne, prezenty, przy których produkcji ucierpiały zwierzęta, mogą poważnie naruszyć jej wizerunek. Co więcej, nieodpowiednie będą prezenty nieestetycznie zapakowane, a także sprawiające wrażenie losowego doboru przedmiotów. 

 

  • Prezenty na święta dla klientów – dlaczego warto je dawać?

 

Prezenty świąteczne dla klientów i partnerów biznesowych to dziś niepisana tradycja i miły gest, pozwalający budować pozytywne relacje, wywoływać dobre wrażenie. Prezent sprawi, że obdarowany na długo zapamięta firmę. Bliższe więzi to większe zaufanie, które może zaprocentować w przyszłości jeszcze lepszą współpracą czy zaważyć na wyborze danego przedsiębiorstwa przez klienta.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    8 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Logopeda / Neurologopeda Stomatologiczny

    Medicover Stomatologia   Olsztyn, Aleja Warszawska 105/5h    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: prowadzenie konsultacji oraz terapii logopedycznych, przygotowywanie planów terapeutycznych i opinii logopedycznych, prowadzenie dokumentacji logopedycznej wg. standardów obowiązujących w Centrum.
  • Handlowiec / Specjalista ds. sprzedaży i wynajmu wózków widłowych

    SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji handlowych; przygotowywanie ofert handlowych i negocjowanie warunków współpracy; doradztwo w zakresie sprzedawanych produktów i usług; koordynowanie procesów realizacji zamówień i dostaw na wszystkich...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.