Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Rekrutacja pracowników coraz bardziej profesjonalna. Co z tego wynika dla rekrutera i kandydata?

Rekrutacja pracowników coraz bardziej profesjonalna. Co z tego wynika dla rekrutera i kandydata?

 
Rekrutacja pracowników coraz bardziej profesjonalna. Co z tego wynika dla rekrutera i kandydata?

Publikacja ogłoszenia, selekcja CV, rozmowa kwalifikacyjna i na koniec zapełnienie wakatów... poszukiwanie pracowników tylko z pozoru jest mało skomplikowane. Jak wygląda profesjonalna rekrutacja i selekcja na potrzeby współczesnej organizacji?

 

Proces rekrutacji pracowników

 

Profesjonalna rekrutacja przestaje być prostą procedurą. Ocena CV, krótka rozmowa z kandydatami i zatrudnienie tego, który wypadł najlepiej to tylko pozornie proste zadania. Bardzo często powierza się je kompetentnym konsultantom z zewnętrznych firm. Jeśli jednak za zapełnianie wakatów biorą się osoby, które z zarządzaniem zasobami ludzkimi mają niewiele wspólnego, cała rekrutacja może być dla firmy dość kosztowna. Proces rekrutacji i selekcji pracowników powinien zostać tak poprowadzony, by wyłonić nie tylko najlepszych pod kątem kompetencji. Nowa osoba musi też umieć zgrać się zresztą zespołu. Powinna identyfikować się z misją firmy, wierzyć w wartości promowane przez przedsiębiorstwo.

 

Zdobywanie informacji o potencjalnym pracodawcy, a nawet sposobie, w jaki rekrutuje, jest dziś o wiele prostsze niż kilkanaście lat temu. Internet pozwolił znacząco poszerzyć obszar zdobywanej wiedzy. Przygotowując się do rozmowy, kandydaci nie tylko dokładnie sprawdzają, czym zajmuje się firma. Mogą też zguglować rekrutera (jeśli znają jego nazwisko), sprawdzić, jak wygląda. Być może udzielał wywiadów na temat pracy w organizacji, może uprawia z sukcesami jakiś sport, jest autorem cenionych publikacji… Rekrutacja pracowników zmienia się zatem z perspektywy obu stron.

 

Profesjonalna rekrutacja pracowników

 

Profesjonalnie przeprowadzona rekrutacja pozwala wyłonić te osoby, które zechcą zostać w firmie na długo. Nadmierna fluktuacja kadr to znaczący problem wielu przedsiębiorstw. Nie tylko sama rekrutacja, ale też wdrażanie nowych osób w obowiązki, są kosztowne i czasochłonne. Jeśli średni staż pracy osób w firmie jest krótki, warto sprawdzić przyczyny tej sytuacji, by w przyszłości lepiej zapobiegać problemom. Być może ich natura wynika nie z błędów w zarządzaniu zespołem, nieodpowiedniego systemu motywacji, ale właśnie z tego, że przebieg rekrutacji był pełen usterek.

 

Pomyłek można uniknąć, używając nowoczesnych narzędzi. Metody rekrutacji pracowników, takie jak background screening czy assessment centre są coraz popularniejsze. Dzięki nim łatwo zweryfikować, czy kandydat nie podkoloryzował swojego CV, czy faktycznie pracował na wskazanym stanowisku.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Inżynier / Technik Elektryk

    Qenergii Piotr Stefaniak   Lublin, Kolonia Pliszczyn 130    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres: Prace projektowe (wymagana znajomość AutoCAD) Realizacja i nadzór nad sieciami, przyłączami i instalacjami;
  • Technik Elektryk (Elektronik / Mechatronik / Elektromonter)

    OMS Connect GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   70,00 - 90,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Twoja kariera w OMS Prüfservice: Praca w firmie OMS Prüfservice polega na sprawdzeniu pod kontem bezpieczeństwa sprzętu elektrycznego. Do Twoich głównych obowiązków należeć będzie kontrola sprzętu w biurach, szkołach i innych pomieszczeniach u naszych Klientów na terenie danego miasta...
  • Specjalista ds. Marketingu (Kosmetyki)

    VENITA Fabryka Kosmetyków Sp. z o.o.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat / część etatu
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Odpowiedzialność za wdrożenie nowych produktów na rynek oraz za ich sukces rynkowy, Monitorowanie rynku, działań konkurencji oraz trendów konsumenckich, Kreowanie nowych produktów oraz zarządzanie wybraną częścią portfolio produktowego, Koordynowanie procesu...
  • Handlowiec wyrobami hutniczymi

    P.W. CENTROSTAL-WROCŁAW S.A.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: obsługa klientów biznesowych i indywidualnych, nawiązywanie współpracy z nowymi kontrahentami, ofertowanie, sprzedaż, koordynacja dostaw, nadzorowanie należności, budowanie długotrwałych relacji z klientami, aktywne wykorzystywanie działań marketingowych...
  • Specjalista ds. handlu ze znajomością języka niemieckiego i angielskiego

    MOBI Sp. z o.o.   Wrocław, Krzyki    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę
    1 godz.
    Wymagania: Umiejętności negocjacyjne i analityczne. Znajomość technik sprzedażowych oraz umiejętność identyfikacji potrzeb klientów. Orientacja na realizację celów. Umiejętność pracy w zespole. Prawo jazdy kat. B (będzie dodatkowym atutem) Samodzielność, obowiązkowość,...
  • Lider Utrzymania Ruchu

    H+H Polska Sp. z o.o.   Jedlanka (pow. łukowski, gm. Stanin)    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    GŁÓWNE ZADANIA NA STANOWISKU: Zapewnienie ciągłości utrzymania ruchu maszyn, urządzeń produkcyjnych i instalacji w zakresie mechaniki i elektryki; Planowanie i organizacja przeglądów, remontów, konserwacji maszyn i urządzeń; Współpraca z dostawcami części oraz firmami serwisowymi;...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?