Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Replacement – podstawowe informacje

Replacement – podstawowe informacje

 
Replacement – podstawowe informacje

Replacement – co to jest

 

Słowo replacement wywodzi się z języka angielskiego i oznacza zastępstwo. Obecnie coraz częściej termin ten jest używany w branży human resources. Oznacza to przeprowadzanie rekrutacji, której celem jest znalezienie pracownika na miejsce wciąż zatrudnionej osoby. Niektóre firmy decydują się na taką procedurę, jeśli pracownik nie spełnia oczekiwanych wymagań.

 

Przyczyną replacementu są czasem braki merytoryczne w wykształceniu danego pracownika. Często wynika to z podkoloryzowania swoich umiejętności i doświadczenia w CV. Niestety wszystkie małe kłamstewka wychodzą na jaw i szybko okazuje się, że dana osoba nie ma odpowiedniego przygotowania. W takiej sytuacji zarząd może podjąć decyzję o ponownych poszukiwaniach. Dotyczy to najczęściej wyższych posad, które mają kluczowe znaczenie dla poprawnego funkcjonowania firmy. Managerowie są zastępowani, jeśli nie umieją odpowiednio zmotywować podwładnych oraz mają problemy z zarządzaniem zespołem.

 

Replacement – zasady

 

Chcąc przeprowadzić procedurę replacementu, należy zapoznać się z pewnymi zasadami. Po pierwsze rekrutacja powinna się odbywać w sposób poufny. Oznacza to, że nie zamieszcza się powszechnie dostępnego ogłoszenia. Jeśli jednak przedsiębiorstwo zdecyduje się na umieszczenie opisu stanowiska, to nie podaje się nazwy firmy. Najczęściej szuka się kandydatów na różnych dedykowanych portalach. Ważne jest, aby dokładnie określić wymagania oraz cechy, jakie powinna mieć osoba, która zastąpi pracownika.

 

Proces zastępowania pracownika nie powinien się przedłużać, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo wycieku informacji. Rekrutacja ma często kilka etapów. Przeprowadzane są dokładne testy, aby tym razem nie popełnić błędu przy wyborze kandydata.

 

Jeśli udało się znaleźć nowego pracownika, to pozostaje jeszcze jedna, bardzo ważna kwestia. Co zrobić z osobą zastępowaną? Dobrze by było w sposób kulturalny potraktować podwładnego, który zaraz dowie się, że zarząd nie jest zadowolony z wyników jego pracy. W takiej sytuacji najlepiej odbyć szczerą rozmowę. Często firmy proponują inne stanowisko. Dobrym sposobem rozwiązania sytuacji jest zaoferowanie realnej pomocy w znalezieniu nowej pracy. Na pewno nie jest to łatwa sytuacja dla żadnej ze stron. Warto zatem potraktować zastępowanego podwładnego tak, aby nie czuł się pokrzywdzony i nie chował urazy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Inżynier / Technik Elektryk

    Qenergii Piotr Stefaniak   Lublin, Kolonia Pliszczyn 130    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres: Prace projektowe (wymagana znajomość AutoCAD) Realizacja i nadzór nad sieciami, przyłączami i instalacjami;
  • Technik Elektryk (Elektronik / Mechatronik / Elektromonter)

    OMS Connect GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   70,00 - 90,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Twoja kariera w OMS Prüfservice: Praca w firmie OMS Prüfservice polega na sprawdzeniu pod kontem bezpieczeństwa sprzętu elektrycznego. Do Twoich głównych obowiązków należeć będzie kontrola sprzętu w biurach, szkołach i innych pomieszczeniach u naszych Klientów na terenie danego miasta...
  • Specjalista ds. Marketingu (Kosmetyki)

    VENITA Fabryka Kosmetyków Sp. z o.o.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat / część etatu
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Odpowiedzialność za wdrożenie nowych produktów na rynek oraz za ich sukces rynkowy, Monitorowanie rynku, działań konkurencji oraz trendów konsumenckich, Kreowanie nowych produktów oraz zarządzanie wybraną częścią portfolio produktowego, Koordynowanie procesu...
  • Handlowiec wyrobami hutniczymi

    P.W. CENTROSTAL-WROCŁAW S.A.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: obsługa klientów biznesowych i indywidualnych, nawiązywanie współpracy z nowymi kontrahentami, ofertowanie, sprzedaż, koordynacja dostaw, nadzorowanie należności, budowanie długotrwałych relacji z klientami, aktywne wykorzystywanie działań marketingowych...
  • Lider Utrzymania Ruchu

    H+H Polska Sp. z o.o.   Jedlanka (pow. łukowski, gm. Stanin)    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    GŁÓWNE ZADANIA NA STANOWISKU: Zapewnienie ciągłości utrzymania ruchu maszyn, urządzeń produkcyjnych i instalacji w zakresie mechaniki i elektryki; Planowanie i organizacja przeglądów, remontów, konserwacji maszyn i urządzeń; Współpraca z dostawcami części oraz firmami serwisowymi;...
  • Specjalistka / Specjalista ds. Księgowości

    Taxform.pl Sp. z o.o.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowe prowadzenie ksiąg rachunkowych przedsiębiorstw zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowywanie deklaracji PIT, CIT, VAT oraz cyklicznych raportów podatkowych i finansowych. Sporządzanie bilansów, RZiS oraz pozostałej dokumentacji sprawozdawczej....

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?