Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Rola komunikacji w procesach rekrutacyjnych: rozmowa z ekspertami

Rola komunikacji w procesach rekrutacyjnych: rozmowa z ekspertami

 
Rola komunikacji w procesach rekrutacyjnych: rozmowa z ekspertami

Praca.pl: Jaką rolę obecnie odgrywa komunikacja z kandydatem w procesach rekrutacyjnych?


M.D.: Komunikacja z kandydatami zawsze odgrywała kluczową rolę. Należy pamiętać, że ten proces zaczynamy już na etapie pierwszego kontaktu z przekazem marki, na poziomie oferty pracy lub znalezienia jakichkolwiek informacji o firmie. Od tego momentu skuteczna komunikacja z jednej strony ułatwia kandydatowi odnalezienie się w procesie i podjęcie decyzji o złożeniu CV, a z drugiej pomaga znaleźć kolejne informacje.


Żeby dobrze to wszystko zrozumieć i nie zawieść zaufania, którym kandydat obdarowuje markę, poświęcając jej swój czas i uwagę, efektywne działy HR – przy wsparciu marketingu i działań employer brandingowych muszą nastawić się na tryb słuchania.


Praca.pl: Proszę powiedzieć coś więcej o candidate experience – jak to wygląda u Państwa?

 

J.K.: Candidate experience stał się nieodzownym elementem rekrutacji. W ING Tech Poland słuchamy i badamy potrzeby naszych kandydatów, a także zbieramy i dajemy informację zwrotną. Obecnie analizujemy dokładnie naszą komunikację mailową z kandydatem, śledząc doświadczenia kandydata i sposób, w jaki odbiera przekazywane przez nas informacje. Poza tym, jako firma technologiczna, stawiamy na automatyzację. Przygotowujemy nowe narzędzia dla rekruterów, które sprowadzą cały proces przekazywania i zbierania feedbacku do kilku kliknięć.


Zwłaszcza w branży IT istotne jest to, by kandydat był stale informowany o statusie i dalszych krokach swojej aplikacji. Kluczowa jest informacja zwrotna, zwłaszcza jeżeli zawiera w sobie elementy merytoryczne, które mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji przed kolejną próbą aplikacji. Innymi słowy – środek ciężkości przesunął się na stronę rekruterów i całą rzeszę osób, które biorą udział w procesie rekrutacyjnym po stronie marki oraz dbają o jakość komunikacji.


K.Z.: Dodatkowo, we wszystkich działaniach staramy się przekazać jak najwięcej wartościowych treści. Między innymi w tym celu stworzyliśmy niedawno Culture Book, czyli naprawdę pokaźny zbiór informacji o tym, jak działa nasza firma, z którym każdy, kto rozważa podjęcie pracy, może się zapoznać. Jest to również sposób na przekazanie kluczowych informacji o wartościach oraz kulturze organizacyjnej marki, dzięki którym kandydat może zastanowić się, czy odnajdzie się w tym swoistym DNA firmy.


Praca.pl: Skąd pomysł na podejmowanie takich działań?


K.Z.: Takie działania wynikają z konieczności przeniesienia rekrutacji do świata wirtualnego, w którym komunikacja wygląda inaczej i trudniej jest zbudować relację. Podczas rozmowy przez komunikatory internetowe nie mamy możliwości pokazania wszystkich elementów – takich jak biuro czy atmosfera w nim – z którymi kandydat spotkałby się w trakcie klasycznej rekrutacji.


Praca.pl: Co zmieniło się w podejściu do planowania działań komunikacyjnych? Jak to wygląda obecnie?

 

M.D.: Obecne czasy wymusiły na marketerach i rekruterach bardziej holistyczne podejście. To, co jeszcze kilka lat temu mogło pozostawać w sferze domysłów – jak zachowania kandydata na stronie z ofertą pracy, czy sposób odbierania samej jej treści – teraz musi zostać dokładnie zbadane. To z kolei łączy się z apetytem na automatyzację wszelkich procesów i stosowanie najnowszych narzędzi. Ważne jest jednak to, aby w tym technologicznym pędzie nie zatracić pierwiastka ludzkiego. Samo planowanie z kolei przestało być krótkoterminowe i coraz częściej przybiera formę ustrukturyzowanych działań, które idą w parze z długofalową strategią employerbrandingową.

 

Praca.pl: Proszę podzielić się obserwacjami dotyczącymi trendów. Na co warto kłaść nacisk, co się może sprawdzić?


M.D.: To, co daje się łatwo zauważyć, przynajmniej w ING Tech Poland i generalnie na rynku IT, to jeszcze większe postawienie na otwarty dialog, szczerość i transparentność. Z samym stylem bywa różnie i w zasadzie jest on uzależniony od pozycjonowania marki. Część firm decyduje się na zachowanie oficjalnej formy, podczas gdy inne wolą znaleźć się na drugim biegunie i poprzez mniej formalny język starają się przełamywać pierwsze lody.


Sama jakość komunikacji stale rośnie i myślę, że można to uznać za ogólnorynkowy trend. Marki starają się, już na etapie nawiązywania pierwszych relacji z kandydatem, pokazać swoją przewagę konkurencyjną i kulturę organizacyjną. Co istotne, z uwagi na sytuację kryzysową, w jakiej znalazło się wiele firm w związku z pandemią, coraz większą rolę w komunikacji kładzie się na stabilność zatrudnienia oraz przemyślaną ścieżkę rozwoju.


Praca.pl: Co możecie Państwo zarekomendować w naszym gronie HR, rekruterów podsumowując naszą rozmowę – na co warto zwrócić uwagę, planując i realizując bieżącą komunikację z kandydatem?


J.K.: Przede wszystkim na czerpanie z tego, co najlepsze w marketingu i brandingu, czyli wyraziste budowanie marki, stałą ewaluację działań, analitykę i wdrażanie narzędzi, które mogą przyspieszyć czas, jakiego rekruterzy i piony HR potrzebują na powrócenie z informacją zwrotną do kandydata. W dobie, kiedy tak wiele wiadomości i powiadomień absorbuje naszą uwagę, warto poszukać najskuteczniejszego kanału komunikacji oraz zadbać o jakość przygotowywanych materiałów. Pomocna jest także ich różnorodność oraz odpowiednie przedstawienie wizualne, które nie tylko zwróci uwagę, ale pomoże błyskawicznie „przeskanować” ofertę bądź komunikat, który kierujemy do kandydatów.


Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Stellenbeschreibung: Du beantwortest telefonisch Kundenanfragen, bietest allen Kunden professionelle und kompetente Unterstützung auf höchstem Niveau an und präsentierst den Kunden die aktuellen Promotionen; Du erläuterst die Vorteile und Funktionen von Produkten; Du verfolgst und erreichst die...
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa połączeń przychodzących; Aktywna sprzedaż usług klienta; Przygotowywanie ofert odpowiadających potrzebom klientów; Wprowadzanie danych do systemu;
  • Ekspert ds. procesu problem management

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Jako Ekspert w naszym zespole będziesz: modelował i wdrażał w organizacji procesy wg metodologii ITIL, kontrolował przebieg procesów na podstawie wypracowanych KPI, określał standardy działań naprawczych wynikające z procesu Problem Management, monitorował postęp realizacji rekomendacji...
  • Administrator nieruchomości

    PKO Bank Polski   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:zapewniasz utrzymanie właściwego stanu technicznego nieruchomości, w tym realizację zaleceń z przeglądów budowlanych, przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy,organizujesz i uczestniczysz w kontrolach stanu technicznego nieruchomości oraz...
  • Ekspert ds. zakupów administracyjnych i bezpieczeństwa

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:bierzesz udział w opracowywaniu wraz z liderem merytorycznym strategii i planów zakupowych dla kategorii zakupowych,cyklicznie monitorujesz rynek dostawców i oferentów dla kategorii zakupowych,organizujesz postępowania na zakup towarów i usług, w tym opracowujesz...
  • Specjalista ds. procesów i wdrożeń

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: zarządzasz oraz rozwijasz procesy sprzedaży karty kredytowej we wszystkich kanałach dystrybucji, w szczególności w kanałach zdalnych, zapewniasz stałe wsparcie wszystkim kanałom sprzedaży w zakresie utrzymania i optymalizacji sprzedaży produktu,...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!