Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

 
ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

Kiedy podejmujemy decyzję o tym, że chcemy dokonać zakupu konkretnego produktu? Co wpływa na nasze zachowanie? Marketingowcy od lat starają się odpowiedzieć na to pytanie i wskazali tzw. momenty zakupowe. Tradycyjnie wyróżnia się trzy, jednak w dobie internetu dołączył do nich jeszcze jeden – tzw. ZMOT. Co on oznacza i jak sieć zmienia nasze konsumenckie przyzwyczajenia?

 

Spis treści

ZMOT – co to?

 

Jak wspomniano na wstępie, klasycznie wyróżnia się trzy kluczowe momenty dla podejmowania decyzji zakupowej:

 

  • bodziec – czyli moment inicjujący, może nim być np. reklama. Konsumenci są zachęcani i reagują, np. w odpowiedzi na bodziec zaczynają pragnąć posiadać jakąś rzecz;

  • pierwszy moment prawdy (ang. first moment of truth) – jest wtedy, gdy konsument podejmuje konkretne działanie, udaje się do sklepu w poszukiwaniu wybranego, interesującego go przedmiotu;

  • drugi moment prawdy (ang. second moment of truth) – jest wtedy, gdy konsument doświadcza przedmiotu i reaguje na niego. Reakcją może być np. podjęcie decyzji zakupowej, udanie się do kasy i nabycie rzeczy bądź też rezygnacja z zakupu.

 

Taki podział przestał być wystarczający w przypadku marketingu internetowego i zakupów online. W efekcie wyróżniono zatem ZMOT, czyli zerowy moment prawdy (ang. zero moment of truth). Moment zerowy to tzw. research na temat produktu. Większość z nas przed kupieniem czegokolwiek, przegląda różne strony, sprawdza ceny w kolejnych sklepach bądź za pomocą porównywarki cenowej, poluje na strony ze zniżkami, czyta opinie. Research, czyli po prostu badanie dostępnych opcji stało się stałym elementem zakupów online. Co więcej, nawet w przypadku, gdy planujemy kupno rzeczy w sklepie stacjonarnym, wizytę w nim często także poprzedzamy przejrzeniem oferty w internecie.

 

ZMOT – historia

 

ZMOT ma zastosowanie w marketingu już od ponad trzech. Termin ukuł w 2011 r. pracownik Google, a obecnie także wykładowca akademicki z dziedziny marketingu na uniwersytecie Kellogg – Jim Lecinski. Lecinski jest także autorem publikacji Winning the Zero Moment of Truth.

 

ZMOT – zastosowanie

 

Dlaczego ZMOT jest tak ważny, a przez niektórych nazywany wręcz najważniejszym momentem w procesie zakupowym? To właśnie w zerowym momencie prawdy wyrabiamy sobie opinię na temat marki i produktu, a także oferty konkretnego sklepu. W zależności od informacji znalezionych w sieci oceniamy markę/produkt pozytywnie lub negatywnie. Ta wstępna analiza często znacząco wpływa na naszą decyzję w sklepie. Przykładowo, jeśli wstępny research konsumenta pokazał, że dany produkt można nabyć w sklepach internetowych po niskiej cenie, a w sklepie stacjonarnym, który odwiedzi, cena tego samego produktu będzie znacząco wyższa – konsument prawdopodobnie nie dokona zakupu.

 

ZMOT – praktyczne rady dla Twojej firmy

 

Zrozumienie zachowania konsumentów jest pierwszym krokiem w budowaniu skutecznej reklamy w sieci. Dlatego firma sprzedażowa / usługowa nie może pomijać ZMOT w planowaniu strategii marketingu internetowego. Powinna przede wszystkim zadbać o to, by jej oferty – w postaci banerów, reklam, artykułów sponsorowanych itp. – znalazły się w miejscach odwiedzanych przez potencjalnych klientów. Z pomocą w określeniu, skąd trafiają na stronę konsumenci, jak szybko ją opuszczają, jaka jest responsywność strony czy tzw. współczynnik odrzuceń – przychodzą narzędzia analityczne, np. Google Analytics.

 

Kluczowe jest także, by sklep internetowy / strona firmowa pojawiała się na szczycie wyników wyszukiwania, po wpisaniu przez użytkownika fraz kluczowych w wyszukiwarce. W czasie samodzielnego researchu, czyli ZMOT, klient raczej nie będzie cofał się do kolejnych stron Google, najprawdopodobniej przejrzy ofertę kilku pierwszych sklepów. Dlatego tak ważne są kompleksowo prowadzone działania SEO, poprawiające widoczność danej witryny w internecie.

 

Dla ZMOT ogromne znaczenie mają także wspomniane wyżej porównywarki internetowe. Firma sprzedażowa powinna zadbać o to, by się w nich pojawiać. Wiąże się z tym także pilnowanie rankingów swoich produktów w internecie, proszenie klientów o opinie itp.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    9 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    9 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Kierownik / Kierowniczka robót ds. instalacji elektrycznych

    STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Sprawdzona firma   Wrocław    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twoja rola w STRABAG nadzór nad wykonywaniem prac na budowie zgodnie z projektami i pozwoleniami; nadzór nad przestrzeganiem terminów realizacji robót zgodnie z umową i harmonogramem; stały nadzór nad jakością wykonywanych robót, monitorowanie usterek wykonawczych; analiza i optymalizacja...
  • Pracownik magazynu bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twoja rola: Jako pracownik magazynu będziesz kluczowym ogniwem procesu logistycznego. Do Twoich zadań należeć będzie: Kompletowanie i pakowanie zamówień; Kontrola jakości; Etykietowanie paczek i obsługa zwrotów; Skanowanie, zamykanie i wysyłka przesyłek; Sortowanie produktów; Praca...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.