Praca.pl Poradniki Finanse, bankowość
Proces rekrutacji w firmie ubezpieczeniowej. Jak to wygląda w Nationale-Nederlanden?

Proces rekrutacji w firmie ubezpieczeniowej. Jak to wygląda w Nationale-Nederlanden?

 
Proces rekrutacji w firmie ubezpieczeniowej. Jak to wygląda w Nationale-Nederlanden?

Praca w ubezpieczeniach może być satysfakcjonującym i ekscytującym zawodem, który pozwala wywierać pozytywny wpływ na życie wielu ludzi. Jak „dostać się” do ubezpieczeń? Jak wygląda proces rekrutacji? W jaki sposób analizowane są dokumenty aplikacyjne? I co tak naprawdę się liczy? Wraz z pracownikami działu HR Nationale-Nederlanden podpowiadamy, czego spodziewać się, aplikując do firmy ubezpieczeniowej i jak skutecznie przygotować się do spotkania rekrutacyjnego.

 

Spis treści

Praca w firmie ubezpieczeniowej – perspektywy rozwoju branży, czyli dlaczego warto dać się zrekrutować?

 

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, w liczącej 37 mln ludności Polsce ponad 237 tys. osób wykonuje czynności agencyjne, pracując jako agenci wyłączni lub multiagenci. Czy to dużo?

 

Wydawałoby się, że sporo, ale jeśli przeanalizujemy rynek ubezpieczeń Ppod względem wielkości (liczonej jako wartość składki przypisanej) Polska znajduje się na 14 miejscu spośród 30 krajów europejskich. , a pPrzed nami są zaś kraje o znacznie mniejszej liczbie mieszkańców – takie jak Dania, Belgia czy Holandia. Potencjał do wzrostu jest zatem bardzo duży i. Ww dużym uproszczeniu oznacza to, że w niedalekiej perspektywie wzrośnie zapotrzebowanie na produkty ubezpieczeniowe i wsparcie doradców ubezpieczeniowych.

 

Proces rekrutacyjny w firmie ubezpieczeniowej – przebieg i etapy

 

Pierwszy krok należy do kandydata, który musi przesłać swoje CV. List motywacyjny należy już do rzadkości, ale niektóre firmy nadal go oczekują. Po tym działaniu następuje analiza dokumentów aplikacyjnych.


Dalsze etapy rekrutacji mogą nieco różnić się od siebie w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego lub brokera, ale praktycznie zawsze odbywa się rozmowa telefoniczna lub spotkanie rekrutacyjne. Niektóre firmy stosują zadania lub testy kompetencyjne, które pozwalają sprawdzić merytoryczną wiedzę kandydatów.


Proces kończy się złożeniem kandydatowi oferty pracy lub zrezygnowaniem z jego kandydatury. Jak wypaść w tym procesie najlepiej, aby zakończył się zaproszeniem do współpracy?

 

 

Nationale-Nederlanden – rekrutacja krok po kroku

 

– W naszej firmie też zaczynamy proces rekrutacji od analizy CV kandydata. Zwracamy szczególną uwagę na lata doświadczenia i przebieg kariery zawodowej – mówi Martyna Zagajewska z Zespołu Rekrutacji i Rozwoju Nationale-Nederlanden.

 

Drugim etapem jest rozmowa telefoniczna, która kończy się umówieniem spotkania rekrutacyjnego. To ważny etap, bo w branży ubezpieczeniowej rozmowy telefoniczne z klientami są codziennością. Na ocenę kandydatów wpływa również to, czy czuje się swobodnie w takiej formie komunikacji.


Pierwsza z dwóch rozmów kwalifikacyjnych odbywa się z Menedżerem Zespołu. – W Nationale-Nederlanden spotkania rekrutacyjne prowadzone są w formie stacjonarnej lub online. Kandydaci bardzo cenią sobie możliwość spotkania bez wychodzenia z domu. Rozmowy kwalifikacyjne online realizujemy w oparciu o aplikację MS Teams, a jedynie wymagania to sprawna kamera, mikrofon oraz połączenie z internetem przez telefon lub komputer. Pod względem samego przebiegu spotkania, zadawanych pytań czy tego, w jaki sposób kandydat jest oceniany, nie ma żadnej różnicy między spotkaniem online czy tradycyjną rozmową rekrutacyjną w biurze – wyjaśnia Katarzyna Zalewska z Zespołu Rekrutacji i Rozwoju Nationale-Nederlanden.


Rozmowa z kandydatem to okazja do zweryfikowania jego kompetencji, ale także przybliżenia mu warunków współpracy.


– W czasie rozmowy kwalifikacyjnej poruszane są takie tematy jak ogólne doświadczenie kandydata i pogłębiane informacje zawarte w CV. Dla nas to nie jest zdecydowanie „przepytywanie” kandydata, ale spotkanie, w czasie którego chcemy również dobrze wyjaśnić zakres obowiązków, opowiedzieć o tym, jak wygląda typowy dzień pracy. Z uwagi na to, że doradcy ubezpieczeniowi prowadzą własną działalność gospodarczą, omawiamy też warunki umów B2B. Chcemy mieć pewność, że kandydat wie, jak wygląda taka forma współpracy i jakie płyną z niej korzyści – dodaje specjalistka.


Kolejny etap to test predyspozycji zawodowych. Wykonywany jest w Nationale-Nederlanden przy rekrutacji na stanowisko doradcy ubezpieczeniowego. Ma formę testu online, a kwestionariusz wysyłany jest po pierwszym spotkaniu rekrutacyjnym.


– To, co wydaje mi się szczególnie wartościowe dla uczestników rekrutacji, to raport, który otrzymuje każdy z nich. Dzięki niemu mogą oni dowiedzieć się więcej o swoich predyspozycjach. Wynik jest też omawiamy wspólnie z kandydatem podczas drugiego spotkania rekrutacyjnego – wyjaśnia Izabela Skonieczna, Ekspert ds. Procesu Rekrutacji w Nationale-Nederlanden.


Ostatnim etapem jest druga rozmowa rekrutacyjna – już z dyrektorem obszaru. Na spotkaniu, poza wspomnianymi wcześniej wynikami testu predyspozycji, omawiane są również zagadnienia związane z przebiegiem pracy.


– Nasi kandydaci często podkreślają, że rekrutacja do naszej firmy – niezależnie od tego, czy zakończyła się nawiązaniem współpracy czy nie, była okazją do tego, by dowiedzieć się czegoś o sobie, swoich mocnych stronach i obszarach, które wymagają dalszego doskonalenia – podkreśla Martyna Zagajewska z Zespołu Rekrutacji i Rozwoju Nationale-Nederlanden.

 

Nationale-Nederlanden – aktualne oferty pracy

 

W tak dużej firmie jak Nationale-Nederlanden stale prowadzonych jest wiele procesów rekrutacyjnych, w tym do biura głównego, które mieści się w Warszawie, działu IT, jak i działu Obsługi Klienta. Najwięcej procesów realizujemy w ramach sieci sprzedaży.


– Mamy ponad 1500 przedstawicieli ubezpieczeniowo-finansowych, ale stale rozbudowujemy naszą sieć. Mamy bardzo atrakcyjną ofertę zarówno dla osoby bez doświadczenia w obszarze ubezpieczeń jak i dla osób z doświadczeniem w ich sprzedaży w innych firmach ubezpieczeniowych. Dodatkowo, dla osób z doświadczeniem w zarządzaniu zespołem mamy ofertę na stanowisko Menadżera Zespołu Sprzedaży w różnych obszarach Polski – listuje Katarzyna Zalewska

 

Na co zwracać uwagę będąc kandydatem do pracy w ubezpieczeniach?

 

Kariera w ubezpieczeniach to przede wszystkim kontakt z ludźmi. Dlatego jedną z najważniejszych kompetencji jest łatwość nawiązywania kontaktu i swoboda w rozmowie. – Podczas rozmowy online wiele osób obawia się, że nie będą w stanie właściwie się zaprezentować, lub że problemy techniczne uniemożliwią swobodną rozmowę. To niepotrzebne obawy. Mamy wspaniały zespół ludzi, którzy rozumieją, że mogą przytrafić się różne sytuacje. Warto do nas wysłać CV i samemu się przekonać – zachęca Katarzyna Zalewska z Nationale-Nederlanden.

 

Czytaj takżeNajczęstsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej – przygotuj się do odpowiedzi

Więcej artykułów "Finanse, bankowość"

Polecane oferty

  • Dyrektor Placówki

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa na zastępstwo  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; współpraca i wsparcie sprzedaży produktów bankowych w placówkach Poczty Polskiej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność...
  • Menedżer ds. płynności i transakcji międzybankowych (Dealer)

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie płynnością bieżącą w złotych i walutach obcych; Zarządzanie rezerwą obowiązkową; Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej księgi bankowej; Zarządzanie ryzykiem oraz pozycjami na portfelach papierów wartościowych; Zarządzanie pozycją walutową...
  • Referent w Wydziale Rachunków Detalicznych

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca zdalna / hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków administrowanie i obsługa operacyjna produktów depozytowych; prowadzenie rejestrów wpływającej dokumentacji w systemach Banku; obsługa księgowa dyspozycji finansowych w systemie bankowym; wyjaśnianie braków, błędów z pracownikami Banku; redagowanie odpowiedzi do...
  • Specjalista ds. sprawozdawczości finansowej w Departamencie Rachunkowości

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Twój zakres obowiązków Sporządzanie sprawozdawczości finansowej (pakiety do NBP, w szczególności Finrep, NB300) Obsługa systemu gwarantowania depozytów; Sporządzanie raportów z hurtowni danych; Koordynowanie wdrożenia procesu raportowania na potrzeby resolution;
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    7 dni
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?