Praca.pl Poradniki HoReCa i turystyka
Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

 
Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Ile zarabia manager hotelu? Oto kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego stanowiska w branży hotelowej.

 

Spis treści

Jak zostać managerem hotelu?

 

Manager hotelu to stanowisko, o jakim marzy wiele osób zaczynających swoją przygodę w branży hotelarskiej. Jeśli Ty także widzisz siebie w roli kierownika, który realnie wpływa na kształt, rodzaj i poziom świadczonych usług, budując renomę placówki i dbając o jak najlepsze doświadczenia gości, na początek musisz wiedzieć, że droga do objęcia tego stanowiska może być długa. Warto jednak stawiać przed sobą ambitne cele i krok po kroku dążyć do ich realizacji. 

 

  • Hotelarstwo i turystyka – wykształcenie

 

Idealny kandydat na managera hotelu może pochwalić się wykształceniem kierunkowym. Preferowane są osoby po hotelarstwie, zarządzaniu, turystyce, kierunkach biznesowych, ewentualnie marketingu. Żeby objąć posadę, niezbędne jest też doświadczeniem w pracy w hotelarstwie. To właśnie wiele lat spędzonych na różnych stanowiskach w hotelu pozwala na poznanie specyfiki tego typu placówek i pracy w nich. Manager hotelu to osoba, która doskonale rozumie, czym zajmuje się portier, pokojówka, boy hotelowy, personel sprzątający, recepcjoniści. Zna rytm działania hotelu. Wie, kiedy i kto składa i przyjmuje zamówienia, w jaki sposób działają managerowie pięter, rozumie też oczekiwania gości odwiedzających ten właśnie obiekt. 

 

Sprawdź także, jak otworzyć własny hotel.

 

Doświadczenia w pracy w hotelu nie zastąpią nawet najbardziej prestiżowe studia, dlatego warto zacząć budować swoją karierę już na etapie nauki. Aby zdobyć cenne umiejętności managerskie, można też odbyć profesjonalne szkolenie z zarządzania. 

 

  • Praca managera hotelu – kompetencje miękkie i dodatkowe

 

Czego jeszcze oczekuje się od przyszłego kandydata na managera hotelu? Oprócz wiedzy branżowej popartej stażem pracy i wykształceniem, niezbędne są pewne kompetencje miękkie, takie jak:

 

  • umiejętności interpersonalne, pozwalające na nawiązywanie relacji z kluczowymi klientami, prowadzenie negocjacji biznesowych, nawiązywanie współpracy, rozwiązywanie problemów personalnych itp., 
  • odporność na stres związany z wysoką funkcją, 
  • umiejętności przywódcze pozwalające na sprawne zarządzanie zespołem, 
  • wysoka kultura osobista, profesjonalizm niezależnie od okoliczności, 
  • umiejętności organizacyjne i związane z planowaniem strategicznym.

 

Warto pamiętać, że sektor HoReCa stwarza ogromne możliwości, jeśli chodzi o pracę za granicą. Jeśli szukasz pracy poza Polską bądź liczysz na zatrudnienie w dużym hotelu, w obiekcie blisko granicy albo w turystycznej miejscowości, prawdopodobnie będziesz musiał / musiała także wykazać się biegłą znajomością języka obcego np. angielskiego czy niemieckiego (zależnie od lokalizacji hotelu).

 

  • CV managera hotelu

 

Na rynku pracy regularnie pojawiają się ogłoszenia dotyczące stanowisk związanych z pracą w hotelu. Propozycje zatrudnienia dla dyrektora hotelu, managera, różnego rodzaju pracowników obsługi klienta znajdziesz także na Praca.pl. Jak można łatwo zauważyć, do wzięcia udziału w większości procesów rekrutacyjnych będziesz potrzebować CV. Możesz je łatwo przygotować w naszym Kreatorze CV, dostępnym bezpłatnie po zalogowaniu w serwisie. 

 

 

Manager hotelu – jak wygląda praca w tym zawodzie?

 

Manager hotelu ma wpływ na funkcjonowanie całego obiektu. Manager powinien dbać o wszystkie aspekty prowadzonej działalności, a więc obsługę gości, zarządzanie personelem i finanse. To on jest odpowiedzialny za realizację operacyjnej strategii hotelu: rozwój usług, standardy jakości czy zarządzanie budżetem i wprowadzanie innowacji wpływających na konkurencyjność obiektu. Do zadań managera należy też rekrutacja i szkolenie pracowników oraz zarządzanie relacjami z dostawcami i innymi podmiotami.

 

Typowy zakres obowiązków na stanowisku managera hotelu:

 

  • zarządzanie operacyjne hotelem (kwestie techniczne, administracyjne, sprzedażowe);

  • kierowanie zespołem pracowników (recepcja, gastronomia, marketing, obsługa pięter i pokoi);

  • opracowywanie i wdrażanie standardów pracy;

  • negocjacje z partnerami zewnętrznymi (biura podróży, organizatorzy szkoleń i konferencji, firmy cateringowe);

  • dbanie o stosowanie się do zasad bezpieczeństwa;

  • dbanie o wizerunek obiektu;

  • realizowanie strategii marketingowej hotelu;
  • monitorowanie konkurencji, trendów na rynku HoReCa i planowanie innowacji.

 

Czytaj takżeCechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

 

Manager hotelu – ryzyko zawodowe

 

Praca w hotelu niesie ze sobą ryzyko zawodowe związane zarówno z zagrożeniami biologicznymi czy chemicznymi, jak i psychospołecznymi. Przyjmuje się, że osoby zatrudnione w hotelarstwie stanowią jedną z grup zawodowych najbardziej narażonych na kontakt z nowymi odmianami chorób. Do obiektów nieustannie napływają nowe osoby, nieraz z różnych części świata, które mogą być nosicielami różnego rodzaju chorób zakaźnych.

 

Warto zwrócić uwagę także na to, że praca jako manager hotelu może być obciążająca psychicznie. Na zdrowie psychiczne negatywnie wpływa stres związany z zarządzaniem obiektem i jego pracownikami, przewlekłe zmęczenie, niestandardowe godziny pracy. Stres i zmęczenie potęgują się np. w przypadku kontaktu z tzw. trudnymi klientami, w czasie organizowania prestiżowych wydarzeń w obiekcie, podczas przyjmowania ważnych gości itp.

 

Ile zarabia manager hotelu?

 

Zgodnie z danymi Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (Sedlak&Sedlak) rynkowa mediana zarobków na stanowisku managera hotelu wynosi 7020 złotych brutto w skali miesiąca. W zależności od wykształcenia, stażu pracy, wielkości firmy i województwa zarobki managera hotelu zamykają się w przedziale od 5550 złotych brutto do nawet 8990 złotych brutto na miesiąc.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

 

Manager hotelu – perspektywy zatrudnienia

 

Praca w turystyce i hotelarstwie jest dostępna nie tylko w sezonie – wiele hoteli czy pensjonatów działa nieprzerwanie przez cały rok. Manager hotelu ma szanse na zatrudnienie w kraju lub w zagranicznym kurorcie, gdzie zarobki będą zdecydowanie wyższe.

 

Gdzie może pracować manager? Osoba odpowiedzialna za zarządzanie obiektem znajdzie zatrudnienie między innymi w takich miejscach jak:

 

  • hotele;

  • pensjonaty;

  • hostele;

  • zajazdy;

  • schroniska turystyczne.

 

Manager hotelu – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Manager hotelu – obowiązki

 

Do obowiązków managera hotelu należy między innymi dbanie o wizerunek obiektu, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, utrzymywanie dobrych relacji z partnerami i dostawcami czy kierowanie pracą wszystkich pracowników.

 

  • Manager hotelu – zarobki

 

Manager hotelu w Polsce zarabia około 7 tys. złotych brutto miesięcznie. Najlepiej opłacani managerowie otrzymują wynagrodzenie powyżej 9 tys. złotych brutto, a najgorzej – poniżej 5,5 tys. złotych brutto.

Więcej artykułów "HoReCa i turystyka"

Polecane oferty

  • Kucharz

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Siedlce, ul. Warszawska 133    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Główne zadania: realizacja przydzielonych zadań w kuchni i efektywna współpraca z pozostałym personelem kuchni i hotelu; przygotowywanie potraw z należytą dbałością o ich jakość; przestrzeganie właściwych standardów i procedur obowiązujących w kuchni/w firmie;
  • Pomoc kuchenna

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Siedlce, ul. Warszawska 133    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Główne zadania: współpraca z kucharzami w zakresie pomocniczych prac kuchennych; obsługa maszyn do mycia naczyń; czyszczenie sztućców i zastawy; dbałość o czystość, właściwy stan sanitarny i techniczny urządzeń; utrzymanie porządku w kuchni, pomieszczeniach socjalnych i magazynach prowiantowych;
  • Kontroler Jakości Dostaw (m/k/x)​

    Auchan Polska Sp. z o.o.   Grójec    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Twoja praca będzie polegała na: fizycznej kontroli zgodności jakości produktów świeżych z normami handlowymi; współpracy z dostawcami, działem zamówień, transportu, i operatorem logistycznym, itd.; ocenie prawidłowości znakowania produktów; prowadzeniu statystyk jakości, raportowaniu...
  • Rzeźnik do rozbioru półtusz wieprzowych (k/m)

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Żeleźniki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    18 godz.
    Twoje zadania: rozbiór i wykrawanie półtusz wieprzowych zgodnie z normami jakości; klasyfikacja mięsa i podział na elementy zasadnicze; obsługa narzędzi ręcznych i maszyn przeznaczonych do rozbioru; kontrola jakości surowca i przestrzeganie standardów BHP i HACCP; współpraca z zespołem produkcyjnym;
  • Pomocnik / Pomocniczka piekarza

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Sokołów Podlaski, ul. Ząbkowska 15 A    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    18 godz.
    Twoje główne zadania: współpraca z piekarzami - piecowymi/ciastowymi i pomoc w realizowanych przez nich zadaniach produkcyjnych wsparcie w przygotowywaniu ciasta na kolejną zmianę przygotowywanie i ważenie surowca na produkty piekarni obsługa maszyn i urządzeń piekarniczych dbałość o...
  • Pomocnik / Pomocniczka masarza przy produkcji wędlin

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Żeleźniki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    19 godz.
    Twoje zadania: zadania pomocnicze przy produkcji wędlin i wyrobów masarskich; współpraca z masarzami przy obsłudze maszyn; realizacja zadań przygotowujących mięso do dalszej obróbki (np. peklowanie) utrzymywanie porządku w miejscu pracy oraz przestrzeganie obowiązujących procedur BHP i HACCP;

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.