Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Home Office
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Wybrana kategoria

Rzeczywistość rozszerzona na wyciągnięcie ręki

2020-03-13

Rozszerzona rzeczywistość to już nie Science Fiction

 

Nowe technologie rozszerzają rzeczywistość, dają duże możliwości edukacyjne i rozrywkowe – nam, zwykłym użytkownikom. Często, nawet nieświadomie korzystamy z zaawansowanych rozwiązań: wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja czy roboty coraz szerzej wkraczają w życie codzienne. Rozwiązania te służą do pracy czy zabawy, mając tym samym wspólną cechę – zaskakują nas.


To, co nas otacza, zmienia się w takim tempie, że nie wiemy, co czeka nas jutro. Kto by pomyślał, że 80% z nas przewiduje, że do 2030 roku przesyłki będą dostarczane przez drony lub pojazdy samobieżne. Według prognoz 69% naszych decyzji będzie podejmowanych na podstawie interakcji z inteligentnymi urządzeniami  – wirtualni doradcy zbadają nasze potrzeby, a przymierzalnia online dopasuje idealny strój. Najważniejsze będzie, aby nas zaangażować i utrzymać. Nie będzie to łatwe, bo firmy będą musiały dostarczyć nam usługi i informacje w wygodny, pobudzający emocje i interaktywny sposób.

To ważne, gdyż wszyscy oczekujemy silnych bodźców i prawdziwych emocji, które umocnią autentyczność i mają pewną historię w tle. Co ważne, naszą uwagę można jednak przykuć jedynie na osiem sekund.  O ten czas rywalizują dziesiątki komunikatów jednocześnie – wygrywa ten, kto wejdzie z nami w interakcję, połączy przestrzeń rzeczywistą i wirtualną, pozwalając nam na doświadczenie i wypróbowanie produktu przed kupnem.
Rozszerzona rzeczywistość – co to jest?

Technologia rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality, AR) umożliwia połączenie w czasie rzeczywistym świata prawdziwego z interaktywnym obrazem generowanym cyfrowo. Jak to zrobić? To bardzo proste. Dzieje się to zazwyczaj bezpośrednio na smartfonie. Rozszerzona rzeczywistość w telefonie sprawia, że po zeskanowaniu obrazu, zostaje on uzupełniony o tekst, zdjęcia, modele graficzne 3D, animacje, filmy czy dźwięki. Sczytane przez nas poprzez aplikację obrazki w książeczce dla dzieci „ożywają”. Zeskanowane przez nas w sklepie opakowanie produktu przenosi nas do przepisu kulinarnego. Papierowa instrukcja składania mebli przybiera formę filmu instruktażowego krok po kroku. Zeskanowane w witrynie sklepu logo, umożliwia nam skorzystanie z dodatkowego kuponu lub zniżki na zakupy w danym sklepie. Brzmi to niewiarygodnie? A to dopiero początek możliwości wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości. 

Serdecznie zapraszam do pobrania aplikacji genARate i zeskanowania poniższej okładki, aby przekonać się, jakie to proste.

Pobierz aplikację genARate i zeskanuj poniższą grafikę


                                

Zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w biznesie: nowe emocje i interakcje


Powyższy przykład to dopiero początek rozszerzonej rzeczywistości, która odpowiada na nasze potrzeby, wchodząc z nami w codzienną interakcję. Otaczające nas bodźce powodują, że już mało co robi na nas wrażenie, dlatego jedynym kluczem marketingu przyszłości jest to, aby się wyróżnić i przyciągnąć nasze zainteresowanie. Pobudzić wyobraźnię i pozytywne skojarzenia, już nie tylko podczas gier i zabaw, ale w naszych codziennych czynnościach. Przykładów można szukać we wszystkich obszarach życia. Możliwości tego, jak można wykorzystać aplikacje AR czy okulary z rozszerzoną rzeczywistością ograniczone są obecnie jedynie ludzką wyobraźnią, ponieważ nowoczesne kierunki w życiu i biznesie nie boja się przełamywać wcześniej określonych granic.

 

Rozszerzona rzeczywistość w edukacji — w klasie, szkole, szkoleniach dla pracowników

 

Treści generowane na mobilnym wyświetlaczu nie tylko dostarczają rozrywki, ale również edukują. Materiały pokazane w niestandardowy sposób oraz proces interakcji użytkowania zachęcają do nauki, oraz rozwijają wyobraźnię. Technologia AR może być znakomitym nośnikiem wiedzy lub jej uzupełnieniem.

Projekty edukacyjne z wykorzystaniem AR pobudzają ciekawość i zainteresowanie uczniów tematem, zwiększają koncentrację w trakcie lekcji w szkole oraz zachęcają do poszukiwania dodatkowych informacji, oraz pogłębiania podsiadanej wiedzy.

Technologia AR pozwala na:
•    Pobudzenie skojarzeń i wyobraźni w celu lepszego zrozumienia różnych zagadnień,
•    Stworzenie nowego kontekstu nauki,
•    Zmiany tradycyjnej lekcji w zajęcia pełne interakcji, emocji i zaangażowania.
 
Potencjał edukacyjny tej technologii wynika głównie z jej możliwości prezentacyjnych. Zastosowanie rzeczywistości rozszerzonej jest możliwe zarówno w ramach zajęć dla najmłodszych uczniów w szkołach podstawowych czy średnich, jak i w czasie wykładów czy ćwiczeń dla studentów. Można stosować ją również jako środek dydaktyczny w edukacji osób dorosłych. W szkołach o profilach technicznych uczniowie mogą nie tylko korzystać z tej technologii jako użytkownicy, ale przechodząc do nauki oprogramowania, mogą tworzyć projekty AR wspólnie ze szkołą.

 

Rozszerzona rzeczywistość –  przykłady nowych stanowisk i zawodów

 

Augmented reality to nie tylko nowe technologie i narzędzia pracy, z których korzystać będziemy na wielu płaszczyznach – od wspomnianych wyżej przykładów z obszaru edukacji czy marketingu po nowe technologie w branży turystycznej, czy w medycynie. To również ogromny obszar nowych możliwości zawodowych dla osób z różnym doświadczeniem zawodowym i o różnorodnych zainteresowaniach.

 

Rzeczywistość rozszerzona – programowanie

 

Bardzo dużo stanowisk w AR związanych jest z programowaniem. Poszukiwani są programiści wielu języków (głównie C, C++, C#). Do tworzenia aplikacji i rozwiązań VR i AR potrzebni są też graficy i projektanci 3D. Od tych, którzy chcą pracować przy grach w rzeczywistości rozszerzonej, oczekuje się też znajomości silnika Unreal Engine. Coraz więcej jest też ofert dla UX/UI designerów, którzy zajmują się projektowaniem struktury informacji i analizą tego, czy aplikacje spełniają oczekiwania osób docelowo korzystających z rozwiązań Augmented Reality.

 

Praca w turystyce z rzeczywistością rozszerzoną

Rozszerzona rzeczywistość w turystyce, to zaś możliwość na przykład tworzenia interaktywnych przewodników, czy wykorzystując okulary rzeczywistości rozszerzonej, nałożenia na rzeczywiste obiekty w muzeum dodatkowych informacji.

 

Tu poszukuje się specjalistów, którzy są w stanie wzbogacać rzeczywistością rozszerzoną doświadczenia i przeżycia turysty. Obejmuje to projektowanie tras i wycieczek wspieranych AR, wykorzystywanie technologii w hotelach, transporcie czy całym procesie wyboru i zakupy wycieczek. AR wykorzystywana jest też do znoszenia barier językowych, ułatwiana dostępu osobom niepełnosprawnym czy nawigacji w czasie rzeczywistym.


Te stanowiska pracy nie mają jeszcze nawet sprecyzowanych nazw. Szuka się AR Product Managerów, Business Developerów oraz specjalistów od Client Experience w AR. Rekrutują głównie startupy oraz firmy takie jak Konica Minolta, wykorzystujące wieloletnie doświadczenie technologiczne w służbie nowych możliwości, jakie dają.

 

AR i nowoczesne technologie w medycynie

 

Rozszerzona rzeczywistość w medycynie to znacznie prostsza praca lekarza, który wykorzystując okulary AR, może na przykład zobaczyć ukryte elementy układu naczyniowego pacjenta.


Simulation Operation Specialist, Virtual & Augmented Reality Operator, 3D Modelling Expert – to tylko kilka ofert w obszarze medycyny. Tak jak i w innych obszarach, tak i tu potrzebne są osoby tworzące aplikacje oraz umiejące znaleźć niestandardowe zastosowanie, jakie może mieć technologia AR w medycynie.

Rozwiązania skupiające się na cyfrowej oraz kulturowej transformacji rozwija Konica Minolta. Zespoły ekspertów tworzą nowe technologie i narzędzia pracy, nadając nowe kierunki w biznesie i nie bojąc się przełomowych rozwiązań, takich jak rzeczywistość rozszerzona.

Więcej informacji w video:

 




Łukasz Rudziński
Business Information Junior Product Manager
Konica Minolta Business Solutions Polska Sp. z o.o.

Przeczytaj także: