Praca.pl Poradniki Rozmowa kwalifikacyjna
Dobre maniery podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

Dobre maniery podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

 
Dobre maniery podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

Jeśli wydaje Ci się, że rekrutacja elektroniczna zwalnia z obowiązku odpowiedniego stroju i zachowania w czasie rozmowy rekrutacyjnej, to jesteś w błędzie. Dobre maniery, swoisty savoir-vivre w biznesie, świadczą o wysokiej kulturze osobistej oraz profesjonalizmie kandydata, przez co zwiększają jego szanse na zatrudnienie. Wyjaśniamy, o czym trzeba pamiętać w czasie internetowej rozmowy o pracę, a także jakie są najczęstsze wpadki popełniane przez osoby biorące udział w internetowych spotkaniach rekrutacyjnych.

 

Spis treści

Czytaj także: Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie

 

Savoir-vivre podczas rozmowy rekrutacyjnej online

 

Sama rozmowa najczęściej może odbywać się telefonicznie lub poprzez wideorozmowę. W pierwszym przypadku kluczowa staje się kultura wypowiedzi i zdolność do jasnego formułowania myśli. W drugim – dochodzi do tego odpowiednia prezencja, a ta obejmuje nie tylko dbałość o własny strój, ale też przygotowanie otoczenia. 

 

  • Odpowiedni strój 

 

Powinniśmy ubrać się tak, jak byśmy wybierali się na rozmowę do siedziby firmy. A to oznacza pełen strój biznesowy, ewentualnie casual smart, w zależności od branży, obowiązującego w danym środowisku zawodowym dress code’u. Mimo że rekruter będzie nas widzieć prawdopodobnie od pasa w górę, spodnie od piżamy i grube skarpety zamiast butów nie wchodzą w grę. W trakcie spotkania rekrutacyjnego online może zajść konieczność wstania – lepiej nie narażać się na kompromitację. 

 

  • Punktualność

 

W przypadku rozmowy online powinna być łatwa do zachowania, a jednak… Nieprzewidziane problemy techniczne, konieczność nagłej interwencji w jakichś sprawach domowych mogą wywołać opóźnienie. W tym wypadku należy od razu poinformować rekrutera o zwłoce.

 

  • Odpowiednia przestrzeń

 

To bardzo ważna kwestia w czasie wideorozmowy. Otoczenie dostarcza bowiem ważnych informacji rekruterowi. Może powiedzieć wiele o naszej osobowości, zainteresowaniach itp. Przede wszystkim miejsce, w którym prowadzimy rozmowę, o pracę, powinno być utrzymane w czystości i porządku, jasno oświetlone. Dobrze, jeśli tło jest w miarę jednolite, nie znajduje się w nim zbyt wiele rozpraszających przedmiotów. Nie powinno odciągać uwagi od naszej osoby, tego, co mamy do powiedzenia. Ważną kwestią jest też zapewnienie ciszy w pomieszczeniu. Najlepiej, jeśli poprosimy domowników o niehałasowanie i – o ile to możliwe – zamkniemy drzwi. 

 

 

  • Kultura wypowiedzi 

 

Podstawowe zasady, o których warto przypomnieć, to:

 

  • formalne zwroty grzecznościowe, 

  • odpowiednie tytułowanie rozmówców (np. jeśli wiemy, że w rozmowie uczestniczy osoba z tytułem naukowym, powinniśmy go używać; w innym wypadku pan/pani wystarczy), 

  • nieprzerywanie wypowiedzi rozmówcom, 

  • posługiwanie się pełnymi zdaniami, 

  • powstrzymanie się od nadmiernych dygresji, trzymanie tematu, 

  • nieczytanie z kartki – to zostanie natychmiast wychwycone przez rekrutera. 

 

  • Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej 

 

Przed początkiem wideorozmowy poświęćmy czas, by zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, które z pewnością się pojawią, np. :

 

  • Dlaczego chce pan/pani u nas pracować?

  • Skąd pan/pani wie o rekrutacji?

  • Proszę opowiedzieć nam coś o sobie.

  • Gdzie pan/pani wcześniej pracował/pracowała i dlaczego zakończył/zakończyła tam pracę?

 

Dobrze również przygotować sobie listę zagadnień, które sami chcemy podjąć. Pytajmy o warunki zatrudnienia, czy np. firma przewiduje w przyszłości przeniesienie pracowników zdalnych do biura.

 

Jak zapytać o wyniki rekrutacji? Najlepiej na zakończenie rozmowy. Zapytajmy wprost, kiedy możemy się ich spodziewać oraz w jakiej formie (telefonicznie, mailowo). 

 

Savoir-vivre w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie są najczęstsze błędy popełniane w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online?

 

Do częstych wpadek kandydatów odbywających internetowe rozmowy kwalifikacyjne należą: nieprzestrzeganie stroju biznesowego lub niekompletny strój biznesowy, czytanie z kartki, zbyt swobodny ton wypowiedzi, nieład w otoczeniu, hałas w tle utrudniający rozmowę, kłopoty techniczne wynikające z niesprawdzenia wcześniej sprzętu, programu, połączenia internetowego itp.

 

  • Czy należy przestrzegać savoir-vivre w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online?

 

Zdecydowanie zaleca się przestrzeganie zasad dobrego wychowania w czasie każdej rozmowy biznesowej i zawodowej. Przestrzeganie zasad savoir-vivre świadczy o wysokiej kulturze osobistej kandydata. Osoba, która dba o maniery, jest często postrzegana także jako bardziej profesjonalna. Co więcej, kandydat poprzez savoir-vivre wyraża szacunek dla rozmówców oraz daje dowód na to, że poważnie myśli o pracy i przyszłości w danej firmie.

Więcej artykułów "Rozmowa kwalifikacyjna"
Praca Vetlab Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Młodszy diagnosta weterynaryjny

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 dni
    Zadania: Wykonywanie badań laboratoryjnych zgodnie z obowiązującymi procedurami, m.in. wykonywanie mikroskopowej analizy moczu, mikroskopowej analizy parazytologicznej oraz analizy kamieni moczowych; Weryfikacja i zatwierdzanie wyników badań oraz zapewnienie ich rzetelności, zgodności z...
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    3 dni
    Zadania: Przyjmowanie materiału do badań; Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego; Telefoniczna obsługa klientów; Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich; Prowadzenie bieżących spraw biurowych;
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 dni
    Jeśli jesteś osobą komunikatywną, z pasją do pracy z klientem i chcesz pracować w dynamicznym środowisku, zapraszamy do aplikowania! Dlaczego warto do nas dołączyć? Bezpośredni kontakt z klientem: Będziesz pierwszym punktem kontaktu dla naszych klientów, pomagając im w rozwiązywaniu...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.