Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 mitów o pracy zdalnej

5 mitów o pracy zdalnej

 
5 mitów o pracy zdalnej

Praca w domu to dla wielu wygodne rozwiązanie. Pozwala zaoszczędzić czas przeznaczony na dojazdy, nie ma konieczności zakładania służbowego ubioru. Są jednak przeciwnicy tej formy wykonywania obowiązków. Czy mają rację? Przede wszystkim sytuacja kształtuje się inaczej w przypadku osób, które chcą pracować zdalnie na pełen etat (po prostu zamiast spędzać czas w biurze, to samo robią w domu) a inaczej, gdy na przykład chodzi o drobną pracę dodatkową w domu.

 

Krąży wiele mitów na temat takiej formy wykonywania obowiązków. Zazwyczaj jednak nie mają wiele wspólnego z prawdą. Przyjrzyjmy się kilku najpopularniejszym zarzutom, przywoływanym jako kontrargumenty pracy z domu.

 

W czasie home office załatwiamy prywatne sprawy

 

To argument, którym często posługują się pracodawcy przeciwni pracy zdalnej. Jednak tak naprawdę ten sam zarzut może pojawiać się w przypadku pracy biurowej – telefon do banku, sprawa z urzędem, wyjście do sklepu. Niejednokrotnie zatrudnieni między wykonywane obowiązki wplatają także sprawy prywatne. To nie jest więc kwestia miejsca pracy, a raczej samodyscypliny pracowników i umiejętności organizowania czasu.

 

Praca zdalna jest mało wydajna

 

Siedząc w domu, robimy mniej i nie przykładamy się do zadań? To też niekoniecznie musi być prawda. W biurze może pojawić się mnóstwo rozpraszaczy. Co chwilę dzwoniący telefon na biurku u pracownika obok, dyskusje nad jakimś projektem, który nas nie dotyczy, ale o którym rozmawiają inni, wciąganie się w dyskusje na korytarzu z pracownikiem z innego działu... Praca zdalna z domu często daje możliwość, aby zamknąć się w jednym pomieszczeniu na czas wykonywania obowiązków. Dzięki temu łatwiej się skupić, dane zadanie można zrobić szybciej.

 

Brak równowagi między pracą a życiem prywatnym

 

To znów kwestia dyscypliny oraz umiejętności wydzielenia godzin na obowiązki służbowe oraz domowe. Jeśli zorganizujemy sobie dobrze harmonogram dnia, na wszystko starczy czasu. W blokach przeznaczonych na pracę starajmy się wykonywać wyłącznie zadania wyznaczone przez pracodawcę, natomiast po ich zakończeniu oddajmy się swojemu hobby czy czynnościom związanym z prowadzeniem domu. Nie sprawdzajmy maili wieczorem, ani przy posiłkach, aby nie okazało się, że zamiast przez 8 godzin, pracujemy 12.

 

Pracownik zdalny jest samotny

 

Tylko jeśli nie potrafi zorganizować sobie rozrywki. Oczywiście na czas wykonywania obowiązków powinien pozostać skupiony. Jednak pracując z domu ma nawet więcej czasu na życie towarzyskie, ponieważ nie marnuje go na dojazdy. 

 

Ponadto czasem praca zdalna nie wymaga siedzenia w domu. Ktoś, kto do pracy potrzebuje wyłącznie laptopa, może działać prawie z każdego miejsca na świecie – byle dotrzymywać terminów i zobowiązań. 

 

Łatwe rozproszenie w pracy

 

Nie, jeśli skrupulatnie będzie przestrzegał harmonogramu. Zdarzają się czasem przypadki wymagające nagłej reakcji w trakcie pracy z domu, ale podobne mogą wystąpić także w biurze. 

 

Bywają oczywiście trudniejsze sytuacje – kiedy praca zdalna łączona jest z wychowywaniem dzieci lub w mniejzsym stopniu, gdy naszą uwagę próbują przyciągnąć domowe zwierzaki. Wtedy trzeba trochę inaczej rozplanować działania. Pracować, kiedy dziecko śpi lub gdy pies jest wybiegany po spacerze. Warto może tutaj ustalić z przełożonym, by nie wymagał dostępności 8 godzin z rzędu, lecz rozliczał wyłącznie z wykonanego zadania (na które też pracownik powinien w miarę możliwości przeznaczyć 8 godzin, ale w krótszych blokach, w różnych porach dnia).

 

Rozważając za i przeciw pracy wykonywanej w domu, bardziej niż na same warunki, należałoby zwrócić uwagę na to, czy osoba mająca wykonywać zadania w taki sposób, posiada cechy charakteru pożądane przy pracy zdalnej. Samodyscyplina, umiejętność organizacji czasu, motywowania się, właściwa komunikacji z innymi – jeśli ktoś może się opisać powyższymi kompetencjami, nie powinien mieć trudności z taką pracą.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inspektor BHP i ppoż

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    DO TWOICH GŁÓWNYCH ZADAŃ NALEŻEĆ BĘDZIE: Wykonywanie zadań ochrony przeciwpożarowej w firmie; Inicjowanie i wdrażanie działań w celu poprawy bezpieczeństwa pracy; Bieżące kontrole Zakładu pod względem zabezpieczenia BHP i ppoż. Nadzór i przegląd sprzętu ppoż. Przygotowywanie...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;
  • Młodszy Specjalista ds. Rezerwacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 17B    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twoje zadania: Obsługa wewnętrznego systemu rezerwacyjnego; Kontrola rezerwacji w systemie online; Bieżąca kontrola potwierdzeń od Kontrahentów Dokonywanie zmian w rezerwacjach na wniosek Klientów i Agentów; Kontakt e-mail z Agentami i Kontrahentami;
  • Menedżer ds. Klientów Mieszkalnictwa

    Bank Pocztowy S.A.   Łódź    praca zdalna
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Category Manager ds. RX

    Cosmedica   Warszawa, ul. Annopol 17    praca hybrydowa
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zadania: Opracowanie krótko- i długoterminowych strategii dla prowadzonych produktów Zarządzanie powierzonymi kategoriami Kształtowanie polityki cenowej podległego portfela Przygotowanie i realizacja założeń budżetowo - sprzedażowych Monitorowanie i analiza rynku, działań konkurencji....

Najnowsze artykuły

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Urlop okolicznościowy – śmierć matki

Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę ma prawo do urlopu okolicznościowego z powodu ważnych wydarzeń w życiu osobistym, w tym pogrzebu bliskiego członka rodziny. Wyjaśniamy, jak skorzystać z takiego wolnego, kiedy należy nam się jeden, a kiedy dwa dni urlopu, a także co napisać na wniosku urlopowym i czy pracodawca ma prawo go odrzucić.

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka

Przyjście na świat dziecka to ogromna radość i duże przeżycie dla całej rodziny. Z tej okazji pracownikowi przysługuje urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka. Jak złożyć wniosek o urlop, czy będzie to płatna nieobecność w pracy i dlaczego najczęściej to ojcowie wykorzystują urlop okolicznościowy z powodu przyjścia na świat potomka?