Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 oznak, że ludzie w pracy nie traktują Cię poważnie

5 oznak, że ludzie w pracy nie traktują Cię poważnie

 
5 oznak, że ludzie w pracy nie traktują Cię poważnie

Starasz się, jak umiesz, rzetelnie wypełniasz swoje obowiązki, a nawet pomagasz innym… a mimo to czujesz, że nikt w firmie nie traktuje Cię poważnie? Masz wrażenie, że kiedy tylko się odwrócisz, na ustach szefa lub współpracowników pojawia się sarkastyczny uśmiech? Jeśli zastanawiasz się, czy to tylko Twoja wyobraźnia, czy też padłeś ofiarą złego traktowania w pracy – oto sygnały które powinny Cię zaalarmować.

 

Czujesz się ignorowany

 

Ignorowanie drugiej osoby należy to mechanizmów pasywno-agresywnych i niestety jest dość częstym zjawiskiem w środowisku pracy. Zadajesz koledze pytanie, a ten nawet nie podnosi wzroku? Często zastanawiasz się, czy współpracownik usłyszał Twoją wypowiedź, czy powinieneś ją powtórzyć? Po raz kolejny nie otrzymałeś odpowiedzi na e-mail wysłany przełożonemu? A może od dłuższego czasu starasz się zorganizować spotkanie na ważny dla projektu temat, ale wszyscy inni nic sobie nie robią z Twojej inicjatywy? Takie ignorowanie może naprawdę podciąć skrzydła i obniżyć samoocenę.

 

Musisz pamiętać, że deprecjonowanie tego, co robisz i mówisz, pomijanie Ciebie absolutnie nie jest fair. Pracodawca ma obowiązek sprawiedliwego traktowania wszystkich pracowników. Jeśli ignorują Cię współpracownicy, warto postarać się wyjaśnić sprawę i powiedzieć wprost, co Ci się nie podoba.

 

Śmieją się z Ciebie

 

Śmianie się z tego, co mówisz, niekoniecznie musi być wyrazem sympatii. Jeśli niechcący zostałeś okrzyknięty zakładowym błaznem, dość trudno będzie Ci odzyskać reputację poważnej osoby. To jednak możliwe, jeśli konsekwentnie będziesz pokazywać swój profesjonalizm.

 

Czasami wyśmiewanie się ma charakter jawnie lub niejawnie agresywny. Inni biorą na cel Twoje cechy, wytykają wady i podburzają przeciwko Tobie kolejne osoby. Jest to działanie niezgodne z zasadami współżycia społecznego, a także wbrew prawu – mobbing jest karalny!

 

Dogryzają Ci

 

Codziennie słyszysz pod swoim adresem drobne uszczypliwości. Z początku to nic wielkiego, jednak ich częstotliwość zaczyna Cię męczyć. Zastanawiasz się, dlaczego inni są dla Ciebie tacy nieprzyjemni, czy zła atmosfera w pracy naprawdę musi być normą. Kiedy dana osoba codziennie coś Ci wypomina, zawsze znajdzie w Tobie jakąś cechę, do której stara się przyczepić – broń się. Na początek porozmawiaj z nią w cztery oczy i powiedz, co myślisz o takim zachowaniu. Możesz zaznaczyć, że traktujesz innych z szacunkiem i oczekujesz tego samego. Jeśli docinki nie miną, powiedz o problemie przełożonemu.

 

Nie pomagają Ci

 

Wydawało Ci się, że atmosfera w pracy jest w porządku, wszyscy są życzliwi, ale… gdy przychodzi co do czego, to Ty zawsze zostajesz na lodzie? Dlaczego inni są wobec siebie tak pomocni, a Ciebie znowu nikt nie poinformował o spotkaniu, o nowym narzędziu, o tym, że z czegoś rezygnujecie w pracy? Kiedy masz trudności, nie wiesz, do kogo się zwrócić.

 

Zastanów się, dlaczego jesteś pomijany. Być może wyglądasz na osobę, która nie potrzebuje wsparcia? A może jesteś ignorowany z innej przyczyny? Następnym razem, gdy znajdziesz się w podobnej sytuacji, ktoś odmówi Ci pomocy albo pominie, zdobądź się na szczere pytanie – dlaczego tak się stało. Nie zasługujesz na niesprawiedliwe traktowanie w pracy.

 

Dostrzegasz w ostatnim czasie niższą samoocenę

 

Od dłuższego czasu czujesz się przygnębiony, sama myśl o pracy podwyższa Ci ciśnienie. Zaczynasz wątpić w swoje kompetencje, w to, że jesteś odpowiednią osobą Twoim stanowisku. Skoro inni nie traktują Cię poważnie, to może uważają, że na to nie zasługujesz? Nie wpadaj w spiralę takich pesymistycznych myśli!

 

Po pierwsze – w końcu zdobyłeś tę pracę, pokonałeś w czasie rekrutacji innych kandydatów. Teraz wszystko, co musisz zrobić, to każdego dnia wykazywać się profesjonalizmem i rzetelnością. Jeśli nie jest to doceniane przez innych – widocznie mają oni jakiś problem natury osobistej.

 

Pamiętaj, że nie każdy musi Cię lubić, ale w miejscu pracy należy Ci się szacunek. Jeśli brakuje go w zespole, panuje toksyczna atmosfera w pracy – jest to problem, który należy zgłosić i postarać się wyjść z sytuacji. Czasami dobrym pomysłem są warsztaty, innym razem wystarczą szczere rozmowy ze współpracownikami. Bywa też, że jedynym wyjściem jest rezygnacja z pracy w nieprzyjaznym środowisku.

 

Sprawdź także, jakie są czynniki wpływające na wydajność pracowników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres zadań organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży mostowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z kierownikami robót,...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy- branża geotechniczna

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży geotechnicznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie przedmiarów i obmiarów robót w branży torowej, współudział przy prowadzeniu uzgodnień projektowych, przekazywanie uzgodnień technicznych podwykonawcom i wykonawcom, rozliczanie zakontraktowanych podwykonawców, aktywny udział w procesie produkcji,...
  • Dyrektor / Dyrektorka Liceum dla Młodzieży

    TEB Edukacja   Legnica    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad prawidłowym realizowaniem programów nauczania i realizacją podstawy programowej, opracowywanie i realizacja planu pracy szkoły, w tym szkolnych planów nauczania, planów zajęć edukacyjnych, pełnienie nadzoru pedagogicznego, kreowanie rozwiązań...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Zapewnienie prawidłowej pracy instalacji i urządzeń technicznych (nadzór nad eksploatacją i konserwacją) w Obiekcie; Nadzór i koordynacja prac wykonywanych na odrębne zlecenie, uczestniczenie w odbiorach robót; Rozliczanie mediów, kontrola faktur, odbiory robót,...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?