Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 porad, jak przygotować doskonałe przemówienie

5 porad, jak przygotować doskonałe przemówienie

 
5 porad, jak przygotować doskonałe przemówienie

Konieczność przeprowadzenia prezentacji multimedialnej w pracy spędza Ci sen z powiek? Drżysz przed każdym wystąpieniem publicznym? Musisz wiedzieć, że nawet jeśli nie masz naturalnego talentu mówcy, możesz nauczyć się przygotowywania doskonałego przemówienia. Oto kilka sposobów, jakie warto wypróbować.

 

Spis treści

Przygotuj się, ćwicz swoje przemówienie

 

Na początek zastanów się, jakie powinno być dobre wystąpienie publiczne. Możesz sięgnąć do własnych doświadczeń i przypomnieć sobie sytuację, w której sam byłeś słuchaczem i czyjaś przemowa wyjątkowo Ci się podobała. Wbrew pozorom raczej nie chodzi tylko o kwestię interesującej Cię tematyki. O każdej rzeczy można opowiadać w sposób nudny, jak i porywający. Jeśli jakaś wypowiedź zrobiła na Tobie dobre wrażenie, przemawiającemu udało się nie tylko przyciągnąć, ale i podtrzymać Twoją uwagę.

 

To niełatwa sztuka, dlatego przyda się dobry plan wypowiedzi. Zastanów się, jak wzbudzić zainteresowanie w słuchaczach – co powinno znaleźć się na wstępie? Które detale muszą znaleźć się w prezentacji, ale mogą być trudne w odbiorze? Gdzie warto dodać wizualizację, wykres? Pomyśl o tym, czy poszczególne części przemówienia tworzą logiczną całość, jedne zagadnienia wynikają z innych. Dobra prezentacja powinna być uporządkowana i spójna. Najlepiej też, jeśli naprzemiennie podejmuje trudniejsze i łatwiejsze tematy.

 

Koniecznie przećwicz swoją prezentację przed lustrem lub bliskimi. Dzięki takiej próbie wyłapiesz braki w wypowiedzi, będziesz także wiedzieć, czy nie jest ona zbyt długa albo za krótka. Dzięki ćwiczeniu zyskasz też pewność siebie podczas właściwego wystąpienia – w końcu już raz to robiłeś, teraz wystarczy wszystko powtórzyć.

 

Opowiedz anegdotę

 

Nikt z nas nie jest w stanie utrzymywać koncentracji na wysokim poziomie przez bardzo długi czas. Co kilkanaście minut nasze myśli zaczynają błądzić. Dobry mówca bierze pod uwagę ten naturalny mechanizm. Dlatego w swojej wypowiedzi – szczególnie jeśli prezentacja ma być długa – uwzględnij tzw. przerywniki, które pozwolą na chwilę oddechu. Mogą to być np. anegdoty, krótkie filmiki związane z tematem, pokaz zdjęć itp.

 

Dowiedz się więcej o słuchaczach

 

Inaczej będzie wyglądać wystąpienie na ten sam temat adresowane do uczniów liceum, a inaczej do kontrahentów. Niezwykle ważne jest to, by wiedzieć, do kogo się przemawia, jakie są oczekiwania słuchaczy, jaki jest ich poziom znajomości zagadnienia. Dostosuj język, długość wypowiedzi, sposób prezentowania faktów, wizualizacje. Czy lepiej będzie pozostawić więcej czasu na dyskusję, czy może skupić się na prezentacji i uwzględnić czas na 2-3 pytania na koniec? Poznaj swoich słuchaczy i odpowiedz na ich potrzeby.

 

 

Nie czytaj z prezentacji

 

Osoba, która czyta z kartki ma małą szansę na zdobycie i podtrzymanie zainteresowania publiczności. Jest tak dlatego, że w trakcie czytania głos staje się monotonny. Co więcej, czytając, mówca nie utrzymuje kontaktu wzrokowego ze słuchaczami, sprawia wrażenie, jakby był w swoim świecie. To buduje dystans i utrudnia komunikację pomiędzy prezentującym a słuchającymi. Dlatego czytanie z kartki jest absolutnie złym pomysłem. Dobrą metodą jest z kolei przygotowywanie fiszek zawierających hasła – klucze, które przypominają, o czym powiedzieć w jakiej kolejności. Wiele osób lubi mieć też przed oczyma plan prezentacji. Oczywiście możesz wspierać się notatkami, niemniej postaraj się nie czytać, a jedynie od czasu do czasu patrzeć na słowa kluczowe, wyróżnione punkty.

 

Zakończ przemówienie mocnym stwierdzeniem

 

Ludzki umysł zapamiętuje najlepiej to, co się wyróżnia, a także co działo się na początku oraz na końcu zdarzenia. Dlatego postaraj się jakoś zaznaczyć w pamięci słuchaczy i przygotuj mocne zakończenie prezentacji. Może to być ciekawa wizualizacja, robiące wrażenie dane albo coś innego właściwego dla danych okoliczności. Dzięki tzw. efektowi wow zyskasz przychylność słuchaczy nie tylko w czasie dyskusji bezpośrednio po wystąpieniu, ale także zostaniesz zapamiętany na dłużej.

 

Czytaj takżeEpidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

 

Doskonałe przemówienie – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jaki jest sekret doskonałego przemówienia?

 

Doskonałe przemówienie to takie, które wzbudza różnorodne emocje. Dzięki temu mówca jest w stanie przykuć i utrzymać uwagę słuchaczy oraz zostać zapamiętanym. Różnorodność powinna dotyczyć także sposobu przekazywania informacji np. stosowania pomocy wizualnych, przykładów, storytellingu. Doskonałe przemówienie zawiera także przerywniki, szczególnie po trudniejszej i dłuższej partii informacji. Dzięki temu mówca pozwala słuchaczom odetchnąć i zebrać siły na kolejną dawkę informacji.

 

  • Jak najlepiej zacząć przemówienie?

 

Przemówienie warto zacząć od chwytliwej opowieści, żartu, stwierdzenia, które przykuje uwagę. Jeśli zaczynamy przemówienie od samych danych, liczb i faktów, szybko stracimy uwagę słuchaczy. Na początku warto wzbudzić emocje, zaintrygować, wywołać odrobinę kontrowersji, zadać ciekawe pytanie, na które obiecujemy odpowiedzieć później.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?