Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 rzeczy, których menedżer nie powinien delegować

5 rzeczy, których menedżer nie powinien delegować

 
5 rzeczy, których menedżer nie powinien delegować

Umiejętność delegowania zadań jest bardzo ważna i w połączeniu z poprawnym udzielaniem feedbacku pozwala sprawnie zarządzać zespołem. Pracownicy cenią możliwość bycia odpowiedzialnymi za swoje projekty, lubią mieć niezależność, wiedzieć, z czego są rozliczani i czuć, że przełożony im ufa. Jedną z korzyści delegowania zadań jest też oszczędność czasu. Są jednak obowiązki, których manager nie powinien przerzucać na innych pracowników. Dotyczą kluczowych kompetencji lidera zespołu.

 

Spis treści

Decyzja o zatrudnieniu

 

Znalezienie odpowiedniej osoby do pracy to niełatwe zadanie. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jej doświadczenie i obowiązki, ale też poznać charakter, ocenić, czy odnajdzie się w zespole. Nikt nie zna swoich pracowników lepiej niż menedżer zespołu, dlatego zlecanie prowadzenia naboru i podejmowania decyzji o zatrudnieniu nowej osoby nie jest najlepszym pomysłem. Menedżer powinien aktywnie w tym uczestniczyć, kontrolować cały proces. 

Rekrutacja zakończyła się sukcesem, zespół powiększa się o kolejnego specjalistę, stażystę czy juniora. Z zatrudnieniem nowego pracownika wiąże się szereg obowiązków – jak zaproszenie go do współpracy, przekazanie umowy, szczegółów pracy itd. W dużych korporacjach częścią tych zadań zajmują się pracownicy działu HR. W mniejszych zwykle to menedżer zespołu odpowiada za przyjęcie do pracy i onboarding pracownika. Nie powinien tych zadań delegować jednemu z podwładnych. Dlaczego?

 

Pierwsze dni w nowej pracy, szybkie wdrożenie, przedstawienie wizji przedsiębiorstwa mają duży wpływ na to, jak będą układać się późniejsze relacje w zespole. Czy nowy pracownik poczuje się dobrze przyjęty, będzie wiedział z czym, do kogo się zgłosić, czy może zostanie pozostawiony sam sobie? Menedżer powinien dołożyć wszelkich starań, aby zrekrutowana osoba szybko odnalazła się w zespole.

 

Udzielanie pochwał, upomnień

 

„Przekaż Kasi, że jestem zadowolona z jej pracy", „Powiedzcie Jankowi, że za kolejne spóźnienie obetnę mu premię" – delegowanie udzielania pochwał, ale też upominania innych pracowników wydaje się bardzo wygodne. W natłoku obowiązków takie sprawy traktowane są często jak drobiazgi, którymi nie warto zawracać sobie głowy. To jednak złe podejście.

Przekazywanie feedbacku w ten sposób otwiera pracownikom drogę do wyrażania własnych opinii jako zdania przełożonego. Wystarczy, że do informacji o zmniejszeniu premii za kolejne spóźnienie, ktoś dołoży: „znów zawiodłaś cały zespół…".

 

Zlecenia udzielania pochwał i upomnień może skończyć się wieloma nieporozumieniami, a nawet prowadzić do konfliktu w grupie. Warto budować relacje z pracownikami, chwalić publicznie, upominać w cztery oczy, ale zawsze osobiście.

 

Reorganizacja

 

Firmę czeka reorganizacja, pracodawca zatrudnił nowe kierownictwo, zostają wprowadzone bardziej nowoczesne metody pracy. Takie zmiany są dla pracowników bardzo stresujące. Pojawia się poczucie niepewności: o swoją przyszłość, o to co będzie inne codziennej pracy, czy wszyscy zdołają się przystosować. Obawy mogą mieć zarówno eksperci z wieloletnim doświadczeniem (którzy mogą bać się powrotu na rynek pracy po wielu latach spędzonych w jednej firmie), jak i nowicjusze (którzy mogą mieć poczucie, że z uwagi na krótki staż są „na wylocie"). To bardzo trudny moment dla całej kadry.

 

W takiej sytuacji warto więc wspierać swój zespół. Delegowanie komuś innemu informowania o zmianach albo – co gorsze – zlecenia przygotowania propozycji reorganizacji pracy pracownikom może być odebrane jako lekceważenie roli menedżera, lidera grupy i próbę ucieczki od trudnych obowiązków. Uciekanie od odpowiedzialności ciążącej na kadrze menedżerskiej potęguje niepewność i stres w pracy. Co więcej, szef, który nie umie komunikować podwładnym w sposób jasny, bezpośredni i spokojny tego, co się dzieje w firmie, traci zaufanie w zespole.

 

Motywowanie pracowników

 

Motywowanie pracowników to nie tylko wypłacanie im premii, które wypracowali, ale zdecydowanie szersze i bardziej złożone zagadnienie. Dobry menedżer wie, jak zachęcić do pracy, rozumie potrzeby i oczekiwania swoich pracowników, rozmawia z nimi, wspiera swoich pracowników w rozwijaniu kompetencji zawodowych.

 

Umiejętne motywowanie nie ogranicza się wyłącznie do oficjalnego systemu stosowanego w danej firmie (zwykle to premie + benefity). Do ważnych czynników motywacyjnych należą też:

 

  • atmosfera w zespole,
  • poczucie wzajemnego zaufania,
  • poczucie decyzyjności, wkładu we wspólnym osiąganiu celu,
  • bezpieczeństwo zatrudnienia.

 

Za to wszystko w dużej mierze odpowiada menedżer, trudno więc budować zgrany, zmotywowany zespół, powierzając swoje obowiązki komuś innemu.

 

 

Tworzenie ocen pracowniczych

 

W wielu firmach przygotowuje się kwartalne czy roczne oceny pracownicze. Bywa, że mają one bezpośrednie przełożenie na premię i wpływają na decyzje o awansie. Są zatem bardzo ważne z punktu widzenia pracowników. Niektórzy menedżerowie nie zdają sobie jednak z tego sprawy i… zlecają każdemu z osobna przygotowanie swojej własnej oceny. Wysyłają listę pytań albo gotowy arkusz i stawiają swój podpis pod autooceną pracownika. To jednak stawia członków zespołu w dość trudnej sytuacji.

 

Odpowiadanie na pytania o własne niedociągnięcia, opisywanie, co mogłoby się poprawić w kolejnym kwartale, może być dla wielu osób krępujące lub stwarzać pole do konfabulacji. W końcu każdy chce się pokazać z jak najlepszej strony, otrzymać premię, mieć szanse na awans. Nie każdego będzie stać na szczere wyznanie swoich niedociągnięć, tym bardziej, jeśli ta szczerość ma być „nagrodzona" na przykład niższą premią albo obcięciem benefitów. Oczekiwanie, że podwładni wskażą minusy własnej pracy jest więc mało realistyczne.

 

Co więcej, pracownicy dostają jasny komunikat, że oceny są dla menedżera na tyle nieistotne, że nie znajduje on czasu na ich przygotowanie. Dobry szef zna swoją kadrę, widzi postępy każdej osoby, a także umie zidentyfikować jej słabsze strony. Dzięki takiej wiedzy może właściwie przydzielić poszczególne zadania w zespole, a także wie, jak motywować oraz zadbać o rozwój zawodowy pracowników, by byli coraz bardziej skuteczni w pracy. Brak chęci poznania swoich pracowników to jeden z największych błędów popełnianych przez managerów. To oczywiste, że manager, który uważa, że jego rola kończy się na „ma być zrobione" i de facto nie wie, kto za co odpowiada, kto jakie ma obowiązki, nie będzie też umieć wystawy oceny pracowniczej.

 

Czytaj także: Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

 

Czego nie powinien delegować manager – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czego nie powinien delegować manager?

 

Delegowanie niewielkich zadań jest rzeczą naturalną, niemniej są zadania, których lider zespołu nie powinien delegować. Należą do nich przede wszystkim: przekazywanie trudnych informacji dotyczących sytuacji w firmie, przekazywanie decyzji o zatrudnieniu i zwolnieniu, udzielnie pochwał i nagan, motywowanie pracowników, dokonywanie oceny pracowników.

 

  • Jakie są najczęstsze popełniane błędy przez managerów?

 

Do najczęstszych błędów managerów należą: nierealistyczne wymagania szefa wynikające z braku znajomości możliwości pracowników oraz dostępnych zasobów, chaotyczne rzucanie pomysłów, brak potrzebnego wsparcia i realnego mentoringu pracowników, brak informacji zwrotnych (feedbacku) na temat pracy, brak zaufania wobec pracowników skutkujący nadmierną kontrolą, delegowanie niewłaściwych zadań np. przekazywania trudnych i ważnych informacji.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. badań i rozwoju

    YANGO Sp. z o.o.   Opacz-Kolonia, 500 m od granicy Warszawy (pd-zach od strony Okęcia/Ursus)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 8 300 zł brutto/mies.
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Rozwój portfolio produktowego (suplementy diety) Poszukiwanie nowych surowców; Poszukiwanie informacji na temat możliwości i bezpieczeństwa stosowania składników; Opracowywanie składów; Zlecanie prób produkcyjnych; Opracowywanie oznakowania produktu; Analiza...
  • Manager / Managerka ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • RETS Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.