Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 sił Portera: co to jest? Jak zrobić?

5 sił Portera: co to jest? Jak zrobić?

 
5 sił Portera: co to jest? Jak zrobić?

5 sił Portera jest metodą stworzoną przez ekonomistę Michaela E. Portera i ma pomagać w dokonywaniu właściwych decyzji biznesowych przedsiębiorcom chcącym podjąć bądź poszerzyć swoją działalność. Jak stosować tę metodę w praktyce i zwiększyć szanse firmy na sukces?

 

Spis treści

5 sił Portera: definicja

 

5 sił Portera stosuje się w przypadku chęci wejścia na nowy rynek lub do nieznanej dotąd branży. Zdaniem twórcy koncepcji przedsiębiorca powinien dokonać wstępnej ewaluacji sektora, z którym chce się związać. W ocenie atrakcyjności tegoż pomaga 5 wskaźników – czyli tzw. 5 sił.

 

5 sił Portera to:

 

I Rywalizacja w sektorze

II Ryzyko pojawienia się nowych konkurentów

III Ryzyko pojawienia się substytutów produktów

IV Siła przetargowa nabywców

V Siła przetargowa dostawców

 

Koncepcja 5 sił Portera: od czego zacząć analizę?

 

Zgodnie z tą koncepcją rozpoznanie branży należy zacząć od analizy wielkości konkurencji na rynku. Czy w danym sektorze mamy do czynienia z monopolistą, jak wygląda rywalizacja między przedsiębiorstwami, czy jest miejsce na kolejną firmą działającą w sektorze? Warto zwrócić też uwagę na to, czy między rywalami dochodziło w przeszłości do działań mających znamiona nieuczciwej konkurencji.

 

W przypadku branży zyskującej na popularności, modnej czy takiej, wobec której dokonano np. korzystnych zmian prawnych, ułatwiających prowadzenie działalności – ryzyko pojawienia się nowych konkurentów oczywiście rośnie. Dlatego w ocenie atrakcyjności sektora należy patrzeć nie tylko na obecną sytuację, ale wybiegać w przyszłość. Warto zwrócić uwagę na koszty wejścia do branży, ale także na te związane z utrzymaniem się w niej.

 

W kolejnym kroku należy zastanowić się nad tym, czy produkty, w jakie chcemy zainwestować, łatwo będzie można zastąpić tańszymi zamiennikami. Czy już teraz na rynku znajdują się podróbki? Niezbędny będzie research dotyczący rozwijających się technologii, dobrze też zwrócić uwagę na działania firm z krajów rozwijających się, w tym azjatyckich, w których koszty produkcji są niskie.

 

Wreszcie – przedsiębiorca bierze pod uwagę siłę przetargową dostawców, a także nabywców. Ocena tych dwóch sił przetargowych pozwoli zorientować się w stopniu samodzielności i uzależnienia od zewnętrznych podmiotów – firm transportowych, sklepów, hurtowni.

 

 

5 sił Portera: zalety

 

Metoda pozwala na dokonanie wstępnej oceny atrakcyjności danego sektora. Kładzie nacisk na to, by nie postrzegać firmy jako autonomicznej jednostki, ale zauważyć jej współzależność od wielu czynników rynkowych i specyfiki branży. Zwraca uwagę na podstawowe obszary zagadnień, które mają znaczenie w czasie podejmowania działalności w nieznanym sektorze.

 

Ewaluacja atrakcyjności branży, oszacowanie, czy jest perspektywiczna, czy też znajduje się już w fazie schyłkowej, przygotuje do ewentualnego opracowania szczegółów planowanej inwestycji. Bez wątpienia w budowaniu strategii warto korzystać z pomocy profesjonalnych doradców i analityków biznesowych.

 

Czytaj takżeFormy opodatkowania — jaki sposób wybrać?

 

Pięć sił Portera: najcześciej zadawane pytania:

 

  • Jakie są 5 sił Portera?

 

Pięć sił Portera to rywalizacja w sektorze, ryzyko pojawienia się nowych konkurentów, ryzyko pojawienia się substytutów produktów, siła przetargowa nabywców, siła przetargowa dostawców.

 

  • Pięć sił Portera: do czego się wykorzystuje?

 

5 sił Portera to wskaźniki pozwalające ocenić szanse i ryzyko gospodarcze nowo powstającego przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa wchodzącego na nowy rynek. Pomagają w szczególności w ocenie konkurencji oraz zapotrzebowania konsumentów.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    14 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.