Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 typów pracowników, które na pewno spotkałeś w miejscu pracy

5 typów pracowników, które na pewno spotkałeś w miejscu pracy

 
5 typów pracowników, które na pewno spotkałeś w miejscu pracy

Praca w zespole wymaga zaakceptowania innych ludzi, organizacji zadań w taki sposób, aby każdy mógł wykorzystać swój potencjał dla wspólnej sprawy. Gdy jednak przyjdzie nam grać w jednej drużynie z leniwym pracownikiem albo kimś, komu dobre maniery są raczej obce, możemy mieć całkiem uzasadnione wątpliwości, czy uda się działać efektywnie i w dobrej atmosferze. Jakie zachowanie w pracy bywa uciążliwe? Poniżej kilka typów pracowników, które na pewno spotkałeś na swojej drodze zawodowej.

 

1. Maruda

 

Nikt nie lubi narzekania. Nikt, poza marudą. Dla niego szklanka jest zawsze do połowy pusta, pogoda nieodpowiednia, a pracy zbyt dużo. Nie daj się zarazić jego negatywnym nastawieniem, bo marudzenie to po prostu strata czasu.

 

2. Leń

 

Być może to wielokrotny pracownik miesiąca z 2009 roku albo pracoholik, który zmienił swoje podejście do kariery...Ty jednak poznałeś go jako lenia. Zawsze stoi z boku, robi jedynie to, co musi. Uważa, że jest zdolny, ale leniwy i zupełnie to akceptuje, bo gdyby chciał, to pewnie mógłby robić więcej.

 

3. Plotkarz

 

Jego uwadze podobno nie umknie dosłownie nic. Ma też szczególne zdolności do gdybania i wyciągania pochopnych wniosków. Każde zdanie zaczyna od „tylko do twojej wiadomości”, ale możesz być pewien, że tę samą wiadomość przekazał, komu tylko mógł.

 

4. Mądrala

 

Specjalista ds. pandemii, matematyki, zjawisk nadprzyrodzonych, zdobywania klientów, wychowywania dzieci i w wielu, wielu innych dziedzinach.Kiedy masz wrażenie, że przekazał ci już całą swoją mądrość, zawsze znajdzie temat, który jego zdaniem powinieneś jeszcze zgłębić.

 

5. Śmieszek

 

To niezwykle wesoły człowiek. Zawsze w dobrym humorze i gotów na żarty w pracy, nawet wtedy, gdy innym rzednie mina. Bywa jednak, że to jego taktyka na radzenie sobie z trudnościami, a pod uśmiechem kryje się niepewność i potrzeba akceptacji.

 

Na koniec warto zastanowić się nad tym, czy rzeczywiście cechy przypisywane naszym współpracownikom są tymi, które faktycznie ich charakteryzują. Mózg codziennie przetwarza ogromne ilości danych i dlatego... czasem idzie na skróty. Nowo poznanej osobie, mającej jedną wyrazistą cechę, przypisuje zestaw kolejnych. Np. człowieka atrakcyjnego fizycznie jesteśmy skłonni uznawać za inteligentnego i zaradnego, a kogoś, kto wyda nam się zaniedbany – za leniwego, marudnego i niemądrego.

 

Podobnie reagujemy nie tylko na cechy fizyczne, ale też zachowanie w różnych sytuacjach, poglądy, pojedyncze wypowiedzi. Jeśli jednego współpracownika pracownika uznamy za wielką marudę, a innego za aroganckiego mądralę, nim przekonamy się, że nasza ocena jest właściwie bezzasadna, może minąć trochę czasu.

 

Wszystko za sprawą tzw. efektu halo, zwanego też efektem aureoli. To błąd poznawczy (błąd atrybucji), wynikający z upraszania oceny. Zanim więc szybko, a jednocześnie definitywnie wydamy osąd o naszych współpracownikach, zastanówmy się, czy na pewno kierujemy się w nim racjonalnymi argumentami. Być może leń nie jest tak leniwy, jak przypuszczamy, a mądrala potrafi przyznać się do błędu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    19 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.