Czy account based marketing to tylko kolejna moda w świecie marketingowców, czy skuteczna strategia, która może realnie wpłynąć na skuteczność reklamy i zwiększenie zysków ze sprzedaży? Dowiedz się więcej na temat account based marketingu.
Account based marketing: co to jest?
Account based marketing (ABM) na Zachodzie popularny stał się już kilka lat temu. Jest to strategia wykorzystywana w marketingu B2B, a więc jej celem jest zdobycie klienta biznesowego (korporacyjnego – dlatego ABM bywa też nazywane key account marketingiem).
Dla account based marketingu kluczowe jest wypracowanie komunikacji marketingowej dostosowanej do warunków, w jakich znajduje się potencjalny klient biznesowy – czyli specyfiki firmy, wielkości, jej polityki, zakresu działania itp. Istotne jest w tym kontekście targetowanie przekazu reklamowego do konkretnej grupy docelowej – a więc do pracowników przedsiębiorstwa, z jakim chcemy nawiązać więź biznesową.
Account based marketing: dla kogo?
Account based marketing zawęża grupę odbiorców reklamy, a ponadto wymaga dobrej znajomości grupy docelowej. Dlatego zwykle nie jest stosowany do pozyskiwania nowego klienta, ale do podtrzymania relacji z partnerami biznesowymi, na których temat już mamy pewną wiedzę, znamy ich oczekiwania i preferencje.
Account based marketing: jakie ma zalety?
ABM to strategia, w której najważniejsze jest właściwe sprofilowanie przekazu – dopasowanie treści do oczekiwań partnera biznesowego. Dlatego może być bardzo skuteczna w sytuacji, gdy już mamy wiele danych dotyczących danej firmy i jej pracowników. Dane te mogliśmy pozyskiwać przy okazji wcześniejszej współpracy – mogą dotyczyć np. struktury organizacji, wykorzystywanych kanałów komunikacji, polityki firmy itp. Zadaniem marketingowca ABM jest zatem wykorzystanie tych informacji, by dopasować treść reklamową do potrzeb klienta korporacyjnego. Reklama o wysokim stopniu personalizacji może skutkować nie tylko kolejną sprzedażą czy zawarciem następnego kontraktu, ale też utrwala relacje, pozytywnie wpływa na wizerunek naszej firmy.
Narzędzia account based marketing
ABM opiera się w znacznym stopniu na narzędziach marketingu bezpośredniego – online i offline. Wykorzystywana jest zatem reklama internetowa, komunikacja telefoniczna, wideokonferencje, poczta tradycyjna i e-mail, czy wreszcie bezpośrednie spotkania. Te strategie można dowolnie uzupełniać np. poprzez różne techniki in-bound marketingu – stworzenie bloga, serii sprofilowanych artykułów, prowadzenie webinarów, social-media marketing itp.