Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Akta osobowe pracownika - zawartość, rozporządzenie, wzór

Akta osobowe pracownika - zawartość, rozporządzenie, wzór

 
Akta osobowe pracownika - zawartość, rozporządzenie, wzór

W procesie rekrutacji, a później po zawarciu umowy z najlepszym kandydatem, pracodawcy dostarczane są różnego rodzaju dokumenty. Pracodawca ma obowiązek przechowywać je tak, aby dane osobowe nie dostały się w niepożądane ręce. Jak zatem wygląda archiwizowanie personalnych teczek pracowników?

 

Akta osobowe - co to jest?

 

Personalne dane pracowników przechowuje się w formie zwanej aktami pracownika. Prowadzenie teczek osobowych wszystkich podwładnych jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Za nieprzestrzeganie tego zapisu może grozić grzywna. Każdy pracownik powinien mieć swoją odrębną teczkę.

 

Akta pracownika - zawartość

 

Akta pracowników można podzielić na trzy części A, B oraz C. Każda z części zawiera inne dokumenty.

Teczka A zawiera dokumenty związane z ubieganiem się o pracę. Są to między innymi:

 

• kwestionariusz osobowy, który zawiera podstawowe dane osobowe, kontakt, informacje o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, odbytych kursach oraz posiadanych umiejętnościach,
• świadectwa ukończenia szkół oraz uczelni,
• orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.

 

Kolejna część to część B dotycząca nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia danego pracownika. Powinna ona zawierać następujące elementy:

 

• umowę o pracę,
• zaświadczenie o przebytych szkoleniach BHP,
• dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia (może to być np. firmowy telefon, komputer, samochód),
• dokumenty związane z podnoszeniem kwalifikacji,
• orzeczenia lekarskie po badaniach okresowych i kontrolnych,
• kopię zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu pracownika (jeżeli uprzednio był zarejestrowany jako bezrobotny),
• oświadczenia o wypowiedzeniu pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie.

 

Ostatnią częścią akt osobowych jest teczka C, która zawiera dokumenty dotyczące zerwania stosunku pracy, czyli:

 

• oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy,
• kopia wydanego pracownikowi świadectwa pracy,
• potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym,
• umowa o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę,
• orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi po rozwiązaniu stosunku pracy.

 

Akta osobowe – rozporządzenie

 

Rozporządzenie, które dotyczy akt pracowników A, B i C, to art. 125A par. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie każdy pracodawca musi przechowywać teczki pracowników przez okres 10 lat. Należy je zabezpieczyć przed uszkodzeniem oraz zniszczeniem. Mają one potem być podstawą dla ZUS do wyliczenia emerytury bądź renty. Co zrobić z aktami pracownika w przypadku likwidacji danego zakładu pracy? W takich sytuacjach przechowanie dokumentacji można zlecić profesjonalnej firmie archiwizacyjnej.

 

Teczka osobowa – wzór

 

Wszystkie dane dotyczące aktów osobowych pracownika można znaleźć w wyżej wymienionym rozporządzeniu. Pracodawca powinien pamiętać, że w aktach osobowych pracownika znajdują się dane osobowe, które należy chronić. Najlepiej teczki osobowe A, B oraz C poszczególnych pracowników przechowywać w porządku alfabetycznym, co może później ułatwić wyszukanie danej osoby.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?