Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Autokratyzm - charakterystyka, wady i zalety

Autokratyzm - charakterystyka, wady i zalety

 
Autokratyzm - charakterystyka, wady i zalety

Style kierowania - autokratyzm co to jest?

 

Tam, gdzie występuje grupa ludzi, potrzebna jest osoba, która będzie im przewodziła. Ze względu na charakter sprawowania władzy, wyodrębnia się różne style kierowania. Są one podzielone z uwagi na sposób, w jaki przełożony działa na swoich podwładnych (wyróżnia się m.in. styl autokratyczny, demokratyczny, liberalny).
Dana firma, przedsiębiorstwo, ma określone cele i plany. Aby je realizować i osiągać jak najlepsze efekty należy dopasować taki styl kierowania grupą, który pozwoli odnosić najlepsze rezultaty.

Jednym z takich właśnie stylów jest autokratyzm. Według Słownika Języka Polskiego PWN autokracja oznacza sposób rządzenia, sprawowany przez jedną osobę (lub grupę ludzi) i nie podlega żadnej kontroli społecznej.
Odnosząc to do relacji w miejscu pracy, styl autokratyczny określa styl zarządzania, w którym za wszystko odpowiedzialny jest kierownik. To on wydaje polecenia i jest jedyną osobą decyzyjną.

 

Autokratyczny styl kierowania – charakterystyka

 

Styl autokratyczny polega na koncentracji władzy w osobie kierownika/managera/przełożonego. Podwładni są zobowiązani do ścisłego wykonywania obowiązków, narzuconych odgórnie. Autokratyczny styl kierowania charakteryzuje się tym, że pracownicy nie mają możliwości prezentowania własnych pomysłów i rozwiązań. Kierownik autokrata nie dyskutuje ze swoimi podwładnymi, nie zasięga ich opinii. Od razu nakreśla obowiązki bardzo szczegółowo, oczekując pełnej dyscypliny i efektów.

Monopolizacja władzy wymaga od kierownika konkretnych cech charakteru. Musi być wymagający, konsekwentny i pewny siebie. Polega tylko na sobie i na swoich decyzjach. Z kolei pracownicy mający takiego przywódcę nie powinni mieć większych ambicji do wprowadzania innowacji czy własnych pomysłów. Muszą też być przygotowani na ciągłe rozliczanie z wykonywanej pracy.

 

Autokratyzm - wady i zalety

 

Zdecydowanie więcej mówi się o wadach takiego stylu kierowania zespołem. Dla pracowników nie ma raczej miejsca na rozwój ani na spełnianie ambicji zawodowych. Podczas takiej organizacji pracy wszelkie działania skupione są na wykonaniu konkretnego zadania, a nie na jednostkach, które je wykonują. Za wszystko odpowiada przełożony. W związku z tym i motywacja pracowników i jakość wykonywanej przez nich pracy nie zawsze jest zadowalająca. W dłuższej perspektywie czasu atmosfera w zespole zarządzanym przez autokratę może stać się nieprzyjemna, monotonna lub prowadzić do pojawienia się agresywnych zachowań.

Czasem jednak taki styl przynosi efekty. Jest dobry dla pracowników, którzy nie czują się dobrze na odpowiedzialnych stanowiskach i lubią mieć jasno określone zadania.
Sprawdza się w przypadku kiedy pracownicy mają ograniczone kwalifikacje (lub nie mają ich wcale). Ścisłe doprecyzowanie tego, co mają robić, redukuje prawdopodobieństwo błędu. Daje też możliwość przewidzenia efektów działania danej grupy, jej rezultatów.


Styl autokratyczny jest chyba najbardziej charakterystyczny dla służb, w których ściśle określona jest hierarchia (np. wojsko). Sprawdza się w sytuacjach, w których trzeba szybko podjąć decyzję i tak samo sprawnie zrealizować dany plan (np. podczas operacji wojskowych, policyjnych, przy działaniach związanych z klęskami żywiołowymi itp.).

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoja rola: Jako Inżynier Projektu, staniesz się częścią zespołu, który odpowiada za projektowanie i techniczne przygotowanie rozwiązań wykorzystywanych w największych instalacjach przemysłowych na świecie. Na co dzień będziesz: opracowywać wymagania techniczne projektów i dobierać...
  • Inżynier Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: realizację zleceń serwisowych zgodnie z dokumentacją techniczną i jakościową, nadzór techniczny nad montażem, remontami i rozruchem urządzeń, planowanie i koordynację kontraktów serwisowych – od budżetu po harmonogram, przygotowywanie ofert...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Świdnica    praca mobilna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    2 godz.
    Opis stanowiska Planowanie i realizacja opieki pielęgnacyjnej stosownie do stanu zdrowia pacjenta, diagnozy lekarskiej. Dokumentowanie przebiegu dializy i procesów pielęgnacyjnych. Przygotowanie stanowiska dializacyjnego, przygotowanie maszyny do dializy oraz dializatora. Przygotowanie pacjenta...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.