Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Choroba menedżerów i kierowników: czym jest syndrom ADT?

Choroba menedżerów i kierowników: czym jest syndrom ADT?

 
Choroba menedżerów i kierowników: czym jest syndrom ADT?

Multitasking, podzielność uwagi, umiejętność maksymalnego skupienia na wielu różnych zadaniach w ciągu dnia. Te terminy bliskie są zapewne większości osób zajmujących kierownicze i menedżerskie stanowiska. Ciąży na nich duża odpowiedzialność, która często potęguje stres w pracy. Wzięcie na swoje barki zbyt wielu obowiązków może powodować pojawienie się syndromu ADT. Co to jest, jak się objawia i jak sobie z nim radzić?

 

Syndrom ADT: co to jest?

 

Syndrom ADT potocznie nazywany bywa chorobą menedżerów i kierowników, choć formalnie nie jest jednostką chorobową. Angielskie “attention deficit trait” (ADT) możemy tłumaczyć jako syndrom deficytu uwagi. Jest on konsekwencją ciągłego działania na najwyższych obrotach, bez odpoczynku, higieny pracy umysłowej.

 

Przeciążony obowiązkami pracownik, pomimo że bardzo się stara, nie jest w stanie efektywnie pracować. Odczuwa stres, zniecierpliwienie, wewnętrzny niepokój i rozkojarzenie. Przez to działa chaotycznie, próbując ugasić kolejne małe pożary, nie potrafi priorytetyzować zadań i traci umiejętność pełnego zaangażowania się w pojedyncze obowiązki, dogłębnego analizowania problemu.

 

W takim stanie trudno zarządzać własnym czasem i tym bardziej pracą zespołu. W efekcie mogą pojawić się wątpliwość we własne umiejętności, brak satysfakcji i poczucie wypalenia.

 

Syndrom ADT: co go powoduje?

 

Jedną ręką odbierasz telefon od szefa, drugą zapisujesz ważną notkę. Prowadząc rozmowę, jednocześnie czytasz nowy e-mail, a skinieniem głowy zapraszasz do biura kolegę, który właśnie przyszedł na umówione spotkanie. Finalnie, mimo że realizujesz różne obowiązki służbowe w krótkim czasie, trudno byłoby powiedzieć, że w pełni skupiasz się na każdym z nich i ze wszystkiego jesteś zadowolony. Multitasking to twoja supermoc, ale… płacisz za nią, fundując sobie niemały stres w pracy zawodowej.

 

Attention deficit trait wiąże się z przeciążeniem obowiązkami, które może mieć charakter ilościowy, gdy pracownik nie jest w stanie zrealizować wszystkim zadań. Syndrom może też wystąpić, kiedy nie ma się predyspozycji do wykonywania części obowiązków, ich zakres jest niedopasowany do kompetencji. Chcąc wywiązać się ze wszystkich powierzonych zadań, łatwo wpaść w pułapkę wielozadaniowości.

 

Jak walczyć z ADT?

 

Długotrwały stres w miejscu pracy, nieodłącznie związany z ADT, negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Co może pomóc? Przede wszystkim dbanie o siebie i wdrożenie do swojego życia zasady work-life balance, czas na sen, aktywność fizyczną, odpoczynek.

 

Zatrzymajmy się na chwilę, spróbujmy zaplanować swoje obowiązki, postarajmy się wyeliminować rozpraszacze. Podzielenie zadań na mniejsze części pozwala łatwiej kontrolować postęp prac. Dobrze jest także zadbać o zdrowe relacje ze współpracownikami, ustalić zasady komunikacji, delegować zadania.

 

Na koniec należy podkreślić, że problemy z pamięcią i koncentracją, także deficyty uwagi, wynikają z różnorodnych przyczyn. Jeśli niepokojący stan się utrzymuje, warto skorzystać z pomocy specjalisty – neurologa lub psychiatry.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośredni nadzór nad podwykonawcami wykonującymi roboty instalacyjne / budowlane; Koordynowanie harmonogramów prac firm podwykonawczych; Przygotowywanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej; Pomoc i weryfikacja ofert przetargowych; Weryfikacja ofert dostawców i...
  • Inżynier Produkcji (Obszar Mechaniczny)

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków obejmuje m.in.: Analiza techniczna nadchodzących projektów (w kontekście montowalności produktu), Nadzór inżynieryjny nad wdrożeniami nowych projektów oraz wsparcie w bieżącej produkcji, Zapewnienie technologii montażu oraz testowania produktu, Przygotowywanie...
  • Trener Call Center / Coach call center

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zakres obowiązków: koordynowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla nowych konsultantów, prowadzenie szkoleń merytorycznych i obsługowych na podstawie zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych, prowadzenie indywidualnych spotkań coachingowych i monitorowanie efektywności...
  • Kierownik Robót

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Do obowiązków kierownika robót należeć będzie wykonywanie wszystkich obowiązków przewidzianych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa w tym prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa.
  • Inżynier / Inżynierka budowy

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Osoba zatrudniona na stanowisku inżyniera budowy odpowiedzialna będzie między innymi za nadzór na pracownikami, podwykonawcami, dokonywanie obmiaru, kontrola robót budowlanych , dostaw materiałów, bhp na budowie itp.
  • Operator Wytwórni Betonu

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Zadania: Produkcja mieszanek betonowych. Prace konserwacyjne (przeglądy, bieżące naprawy itp.). Utrzymanie ciągłości produkcji i terminowa realizacja zamówień. Realizacja zadań zleconych przez Kierownictwo Wytwórni. Przestrzeganie ustalonych norm, regulaminów, instrukcji dotyczących...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.