Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Content marketer – czym się zajmuje? Czy to taki sam zawód jak copywriter?

Content marketer – czym się zajmuje? Czy to taki sam zawód jak copywriter?

 
Content marketer – czym się zajmuje? Czy to taki sam zawód jak copywriter?

W czasach, kiedy Internet zdominował życie prywatne i zawodowe, widoczność w sieci to najlepszy sposób na przyciągnięcie klientów. Marketing internetowy skupia się nie tylko na zwróceniu ich uwagi, ale przede wszystkim na budowaniu trwałych relacji, które oznaczają długofalową współpracę. To właśnie content marketer (content marketing manager, content marketing specjalist bądź content manager) odpowiada za działania związane z publikacją treści marketingowych i zarządzanie komunikacją danej marki. Jakie obowiązki ma osoba pracująca w tym charakterze? Gdzie może znaleźć pracę? Sprawdź, jak wygląda praca marketingowca ds. treści internetowych.

 

Spis treści

Content marketer – jak zostać? Predyspozycje zawodowe

 

Idealny kandydat na stanowisko content marketera to osoba, która ukończyła studia kierunkowe: wie, na czym polega online marketing i jest w stanie zadbać o strategię marki. Jednocześnie pracodawcy zwracają uwagę na kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz chęć do dalszego rozwoju.

 

Aby zostać content writerem, przydatne będą takie predyspozycje jak:

 

  • kreatywność;
  • znajomość zasad SEO;

  • znajomość systemów CMS i narzędzi marketingowych;

  • doświadczenie w zarządzaniu projektami marketingowymi;

  • kompetencje z takich obszarów jak copywriting, redakcja, webwriting;

  • biegła znajomość języków obcych (w mowie i piśmie).

 

W pracy content marketing managera liczą się także: dobra organizacja pracy i umiejętność zarządzania swoim czasem, otwartość na nowe technologie, znajomość danej branży, wyczucie względem PR, umiejętności interpersonalne przydatne podczas współpracy z działem marketingu i innymi działami w firmie oraz w kontaktach z klientami. Mile widziane jest doświadczenie na podobnym stanowisku. Zdarza się jednak, że przedsiębiorstwa zatrudniają osoby z niewielkim doświadczeniem w marketingu na posadach juniorskich i organizują dla nowicjuszy szkolenia. Dlatego warto aplikować nawet mimo braku stażu pracy.

 

Praca content marketera – jakie ma obowiązki zawodowe?

 

Content marketer to osoba odpowiedzialna za zarządzanie komunikacją marki oraz planowanie poszczególnych działań tak, aby strategia content marketingowa przyniosła oczekiwane rezultaty. Jego rolą jest nadzorowanie pracy innych osób i kontrolowanie efektywności prowadzonych działań. Celem pracy content marketingu jest zbudowanie zaangażowanej społeczności. Wzrost zainteresowania i aktywności użytkowników sieci z danej grupy docelowej przekłada się bowiem na zyski firmy.

 

W gestii specjalisty jest nie tylko reklama i działania promocyjne, ale również:

 

  • działania content marketingowe (planowanie i kontrola);

  • nadzorowanie kalendarza publikacja w social mediach;

  • dbałość o teksty wysokiej jakości i ich promocję;

  • optymalizacja tekstów w zgodzie z SEO;

  • opracowywanie newsletterów oraz ich dystrybucja;

  • analiza danych.

 

Można ogólnie powiedzieć, że pracownik jest odpowiedzialny za tworzenie i zarządzanie treściami reklamowymi. Warto jednak pamiętać, że w większych firmach mogą funkcjonować oddzielne stanowiska np. content writer specialist, redaktor SEO/SEM (osoba tworząca teksty marketingowe) i digital marketing specialist (osoba odpowiedzialna za promocję) czy project managera (kierownik zarządzający całym zespołem marketingowym). Dlatego odpowiedź na pytanie, co robi i kim jest content marketer naprawdę nie jest łatwa. Zależnie od posady, a nawet miejsca pracy, zakres obowiązków danego pracownika może się bowiem znacząco różnić.

 

Content marketer – gdzie można znaleźć zatrudnienie?

 

Content marketer może samodzielnie współpracować z wybraną marką (najczęściej w ramach b2b) albo dołączyć do agencji marketingowej czy redakcji online. Ze względu na rolę, jaką w rozwoju biznesu odgrywają działania contentowe, są one prowadzone w większości firm, co pozwala znaleźć zatrudnienie niemal w każdej branży. Dlatego też warto szukać pracy zgodnie z Twoimi pasjami, wykorzystać swoje zainteresowania i wiedzę do zdobycia posady.

 

Content marketer a copywriter – różnice

 

Wiemy już, że content marketer, copywriter, content editor, content strategist, content specialist czy stanowisko content marketing specialist  – każda z tych posad jest ze sobą powiązana. Łączy je wspólny cel, czyli marketing treści online, a różni zakres obowiązków i umiejętności, jakie trzeba posiadać, aby wykonywać powierzone zadania.

 

Co ważne, wymienieni specjaliści współpracują ze sobą przy prowadzonych projektach, aby skutecznie wzbudzać zainteresowanie i zwiększać świadomość marki w sieci. W przypadku content marketera i copywritera nierzadko obowiązki obu specjalistów pełni jedna osoba. W takiej sytuacji do obowiązków należy nie tylko strategia content marketingowa, ale także przygotowywanie treści zoptymalizowanych pod kątem SEO (e-booki, artykuły blogowe, posty do social mediów itp.).

 

Warto przy tym wiedzieć, że jako osobne posady content marketer odpowiada za przygotowanie materiałów i udzielanie wskazówek copywriterom, a copywriter zgodnie z wytycznymi i zasadami SEO tworzy teksty na strony online.

 

Content marketer – zarobki

 

Kampania content marketingowa wymaga sporo zaangażowania oraz odpowiednich kompetencji i to w dużej mierze od tego zależą zarobki, na jakie może liczyć content marketer. Oczywiście znaczenie ma także zakres obowiązków pracownika i jego doświadczenie oraz firma, w jakiej pracuje.

 

Jednak jeśli interesuje Cię content marketing, warto znać widełki wynagrodzenia, jakie oferują pracodawcy. Według badania z 2021 roku przeprowadzonego na podstawie ofert pracy z platformy Rocket Jobs zarobki content marketera w Polsce wahają się od 4 do 6,5 tysiąca złotych brutto dla juniora oraz do 9 tysięcy złotych brutto dla pracowników z dłuższym stażem pracy. Wyższe stawki, bo nawet 3,5-6.5 tysiąca dolarów miesięcznie, oferują zagraniczne marki.

 

Z kolei Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (Sedlak&Sedlak) pokazuje, że mediana wynagrodzenia brutto specjalisty ds. marketingu internetowego wynosi 6060 zł. W przypadku seniorów mediana to 8540 zł brutto miesięcznie.

 

Chcesz rozwijać swoją karierę w pracy zdalnej? Zobacz, czym jest work-life fit.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?