Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Corporate governance – definicja, zalety i wady

Corporate governance – definicja, zalety i wady

 
Corporate governance – definicja, zalety i wady

Zarządzanie przedsiębiorstwem to nie tylko duże wyzwanie, ale też ogromna odpowiedzialność. Żadna firma nie działa bowiem w próżni. Korporacje oddziałują na swoich pracowników, klientów, akcjonariuszy, a w szerszym ujęciu, mają wpływ na całe społeczeństwo. Corporate governance to system zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniający dobre praktyki i odpowiedzialność biznesu. Na czym polega? Jakie ma wady i zalety?

 

Spis treści

Corporate governance – co to jest?


Angielskie "govern" oznacza rządzenie, kontrolowanie. Corporate governance po polsku nazywa się ładem korporacyjnym, co wydaje się bardziej trafnym określeniem niż nadzór korporacyjny. To zbiór zasad i praktyk oraz procesy związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, system, przez który kontrolowane są organizacje. Obejmuje on wszelkie strefy zarządzania w przedsiębiorstwie – od tworzenia i kierowania zasobami organizacji, przede wszystkim kapitałem ludzkim, po odpowiedzialność za wpływ na środowisko, społeczeństwo. Służy realizacji oczekiwań i celów grup interesariuszy, m.in. akcjonariuszy, pracowników, klientów, lokalnej społeczności.

Możemy spotkać różne definicje corporate governance. Jedną z nich jest ta opracowana w ramach Rady OECD:

Nadzór korporacyjny wiąże się z istnieniem sieci relacji między kadrą zarządzającą spółek, ich organami zarządzająco−nadzorczymi, wspólnikami/akcjonariuszami i innymi interesariuszami (podmiotami zainteresowanymi działaniem spółki). Nadzór korporacyjny oferuje ponadto strukturę, za pośrednictwem której ustalane są cele spółki, środki realizacji tych celów oraz środki umożliwiające śledzenie wyników spółki (źródło: Zasady nadzoru korporacyjnego OECD).

 

 

Corporate governance:

 

  • plusy


Przede wszystkim ład korporacyjny ułatwia podejmowanie najważniejszych decyzji, planowanie strategiczne oraz kontrolowanie działalności przedsiębiorstwa, a transparentność w działaniu pozwala budować zaufanie społeczne do firmy. Zasady zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniają kodeks dobrych praktyk w biznesie, równoprawne traktowanie akcjonariuszy i poszanowanie praw interesariuszy. Dzięki takim działaniom firma ma szansę wzmacniać swoją pozycję na rynku, budować silny wizerunek solidnego pracodawcy i zapewniającego bezpieczeństwo partnera.

 

  • minusy


Zasady corporate governance nie przez wszystkich są uznawane za warte wprowadzenia. Przede wszystkim ład korporacyjny wymaga stałego nadzoru, kontrolowania, czy ustalone wytyczne są przestrzegane w rzeczywistości. To dodatkowe obowiązki dla zarządzających. Dla części osób problematyczna może być też np. kwestia transparentności działań firmy, np. dokładne informowanie potencjalnych inwestorów o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, wynikach, strukturze nadzoru.

Czytaj także: ADHD a praca – czy trudno znaleźć zatrudnienie? Gdzie szukać pracy?

 

Corporate governance – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest corporate governance?

 

Corporate governance, po polsku ład korporacyjny, stanowi zbiór zasad, praktyk i procesów dotyczących różnych obszarów zarządzania przedsiębiorstwem. Obejmuje miedzy innymi kwestie związane z wpływem firmy na lokalną społeczność, środowisko naturalne, zarządzanie zasobami oraz kapitałem ludzkim, politykę wobec konkurencji oraz marketing i pozywskiwanie klientów.

 

  • Czy warto wprowadzić zasady corporate governance?

 

Zasady ładu korporacyjnego ułatwiają podejmowanie strategicznych decyzji, planowanie, kontrolowanie zasobów i zachowywanie transparentności działania, niezwykle istotnych dla budowania zaufania dla firmy i przyciąganiu partnerów biznesowych oraz klientów.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Pracownik nawierzchni / Operator prac budowlanych

    PORR S.A.   Świdwin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska układanie nawierzchni betonowych oraz zacieranie betonu; regulacja i obsadzanie kotew i dybli; ustawianie szalunków oraz wykonywanie prac zleconych przez przełożonego; dbanie o prawidłowy przebieg prac zgodnie z dokumentacją;

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.