Doradca klienta znajdzie zatrudnienie w wielu branżach. Na portalach z ogłoszeniami o pracę często spotykane są oferty dla doradcy klienta w banku, doradcy klienta detalicznego z funkcją kasjera, doradcy klienta biznesowego, doradcy klienta indywidualnego... Możliwości jest naprawdę wiele.
Doradca klienta - na czym polega praca
Czym zajmuje się doradca klienta? Praca na tym stanowisku będzie się różnić w zależności od branży i oferty firmy. Niezależnie od profilu przedsiębiorstwa, doradcy mają za zadanie pozyskać i utrzymać klientów, sprzedając produkty z asortymentu. Powinni także dbać o pozytywny wizerunek marki na rynku. Muszą znać techniki sprzedażowe, cechować się wysoką kulturą osobistą i komunikatywnością.
Opis stanowiska doradcy klienta można sprowadzić do realizacji planów sprzedażowych firmy, jednak na osiągnięcie tego celu wpływa wiele działań konsultanta, często rozłożonych w dłuższym czasie.
Doradca klienta - jakie ma obowiązki
Najogólniej rzecz ujmując, zakres obowiązków doradcy klienta można podzielić na różne etapy sprzedaży. Pozyskiwanie klientów i budowanie trwałych relacji jest niezmiernie ważne w tej pracy. Przygotowywanie umów oraz ofert dostosowanych do potrzeb i możliwości nabywców, doradzanie, który produkt będzie najbardziej odpowiedni, a także profesjonalna obsługa klienta – obowiązki na tym stanowisku wymagają zaangażowania i sporej wiedzy.
Można je uszczegółowić, biorąc pod uwagę branżę. Wiążące się z obsługą klienta zadania pracownika banku to m.in.:
- sprzedaż produktów bankowych, w tym kredytów, kont, depozytów, zgodnie ze standardami instytucji,
- telemarketing, spotkania z klientami w oddziale i poza nim,
- realizacja gotówkowych i bezgotówkowych transakcji,
- prowadzenie akcji promocyjnych,
- dbanie o dokumentację transakcyjną,
- przygotowywanie sprawozdań i raportowanie w zakresie realizacji planów sprzedażowych oraz prognoz.
Doradca klienta z funkcją kasjera pracujący w sklepie będzie z kolei (poza realizacją celów sprzedażowych) dbał o dostępność i odpowiednie oznakowanie towaru. Musi dokładnie znać asortyment i specyfikę działu, w którym pracuje, a także być na bieżąco z ofertą konkurencji i nowinkami na rynku.
Warto wspomnieć także o pracy telefonicznego doradcy, która ma nieco inną specyfikę i mimo braku kontaktu z klientem twarzą w twarz, jest dość wymagającym zajęciem.
Doradca klienta - co zawrzeć w CV i liście motywacyjnym
Czym powinno charakteryzować się CV doradcy klienta? Jak w każdym innym zawodzie, musi odpowiadać na wymagania pracodawców, a ci najczęściej oczekują:
- komunikatywności,
- zdolności inicjowania i utrzymywania pozytywnych relacji z klientem,
- rozwiniętych umiejętności negocjacyjnych oraz sprzedażowych,
- wysokiej kultury osobistej,
- znajomości obsługi komputera.
Warto zatem w swoim życiorysie wskazać na powyższe cechy. List motywacyjny niejako uzupełnia CV i powinien swoją treścią bezpośrednio się do niego odnosić. W tym dokumencie dokładniej opiszmy nasze kompetencje i umiejętności. Dobrze poprzeć je konkretnymi przykładami. Postarajmy się udowodnić, że praca z klientem to nasz żywioł, lubimy kontakt z ludźmi i grę zespołową.
Poziom wymaganego wykształcenia zależy od miejsca pracy i tego, czy doradca będzie pracował z klientem biznesowym lub premium czy z klientem indywidualnym. Dobrze, jeśli kandydat ma odpowiednią edukację kierunkową lub skończone studia wyższe, ale w wielu przypadkach nie jest to konieczny warunek stawiany chętnym do pracy.