Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dyskont – wady i zalety pracy

Dyskont – wady i zalety pracy

 
Dyskont – wady i zalety pracy

Co oferują kandydatom do pracy sieci dyskontowe? Jakie są plusy i minusy zatrudnienia w takich sklepach?

 

Dyskont – definicja

 

Angielskie słowo „discount” oznacza rabat, obniżkę ceny. I to charakteryzuje dyskont – sklep. Sprzedawany w takim markecie towar ma obniżone ceny, a w asortymencie nie znajdziemy tak szerokiej oferty produktów, jak w innych sklepach. Mniejszy asortyment to niższe koszty prowadzenia działalności. Na obniżenie wydatków, które przekładają się na poziom cen, wpływa również oszczędna organizacja sklepowej przestrzeni – towar często nawet nie trafia na półki – jest sprzedawany prosto z palet. Kolejną cechą charakteryzującą dyskont spożywczy i każdy inny jest tworzenie własnych marek produktów, dostępnych jedynie w danej sieci. To skraca proces dystrybucji i pozwala na pełną kontrolę towaru.

 

Plusy pracy w dyskoncie

 

Braki kadrowe dotykają współcześnie nie tylko branży IT czy budowlanki. Obsadzenie takich stanowisk jak sprzedawca-kasjer, magazynier czy manager sklepu to w niektórych miejscowościach duże wyzwanie. Czego może się spodziewać osoba, która interesuje rekrutacja w dyskoncie?

 

1. Umowa o pracę – na pełny etat lub jego część – ma zagwarantować stabilność zatrudnienia i ochronę pracownika wynikającą z Kodeksu pracy, a także szereg przywilejów, m.in. nadgodziny rekompensowane finansowo bądź dni wolne za nadgodziny, płatne urlopy, normowany czas pracy.

2. Pakiet socjalny i benefity pozapłacowe – poza regularną wypłatą do pracy mają przyciągnąć dodatki, takie jak: karty sportowe, prywatna opieka medyczna, okolicznościowe bony pieniężne, upominki jubileuszowe, wyprawka szkolna i dla noworodka, paczki świąteczne, kolonie letnie dla dzieci, a także pomoc finansowa w trudnych sytuacjach – bezzwrotna zapomoga czy nieoprocentowane pożyczki mieszkaniowe.

3. Możliwość rozwoju zawodowego – rekrutacje wewnętrzne i awansowanie najlepszych pracowników to kolejny atut dużych sieci sklepów. Mediana zarobków kasjerów w Polsce (zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń) wynosi 2820 zł brutto miesięcznie, a zastępców kierowników sklepów 3840 zł. W przypadku kierowników sklepów pensja to 4600 zł.

 

Minusy pracy w dyskoncie

 

Plusów pracy jest wiele, dlaczego więc dyskonty w Polsce borykają się z brakami kadrowymi?


1. Praca w markecie jest bez wątpienia wymagającym zajęciem. Wielozadaniowość w dyskoncie trzeba rozumieć jako połączenie umysłowej pracy handlowca i pracy fizycznej – przy rozkładaniu towarów, sprzątaniu, inwentaryzacji. Zatrudnienie się oznacz konieczność przyswojenia wielu informacji na temat asortymentu i odpowiedzialność – za pieniądze w kasie i za towar.

2. Kandydaci muszą się też liczyć z (nie zawsze łatwym) kontaktem z klientem. Muszą łagodzić konfliktowe sytuacje, zachowywać spokój niezależnie od okoliczności.

3. Choć sieci oferują wielkość etatu dostosowaną do potrzeb i możliwości pracownika, w dyskoncie najczęściej pracuje się na zmiany, z których pierwsza zaczyna się o wczesnych godzinach porannych, a ostatnia kończy nawet o północy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Asystent / Asystentka ds. Wsparcia Dyrektora Technicznego

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   dziś wygasa
    asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska: Wsparcie Dyrektora Technicznego w codziennej pracy (organizacja podróży służbowych, zarządzanie kalendarzem, przygotowywanie prezentacji i innych dokumentów); Monitorowanie rynku i wyszukiwanie ogłoszeń o postępowaniach przetargowych; Bieżące i efektywne monitorowanie...
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.