Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Green HR: edukacja ekologiczna w działach zarządzania zasobami ludzkimi

Green HR: edukacja ekologiczna w działach zarządzania zasobami ludzkimi

 
Green HR: edukacja ekologiczna w działach zarządzania zasobami ludzkimi

Pracodawca, któremu zależy na stworzeniu firmy kierującej się zasadami proekologicznymi, ma wiele możliwości edukacji i zaangażowania pracowników w zakresie ochrony środowiska. Poznaj green HR i zobacz, jakie płyną z niego korzyści.

 

Spis treści

Co to jest Green HR?

 

Green HR to zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, które kładzie nacisk na rozwój pracowników w zakresie ekologii i rozwiązań prośrodowiskowych. W Green HR brane są pod uwagę takie kwestie jak:

 

  • planowanie zasobów ludzkich,
  • organizowanie szkoleń, zarówno branżowych, jak i związanych z ochroną środowiska,
  • planowanie transportu (np. organizacja transportu zbiorowego dla zatrudnionych),
  • system motywacyjny uwzględniający promowanie zachowań proekologicznych.

 

Czytaj takżeDlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

 

Założenia Green HR

 

Green HR nie może być prowadzone w oderwaniu od realnych warunków pracy i proekologicznej polityki przedsiębiorstwa – a jest raczej ich dopełnieniem. Aspektami Green HR mogą być zatem nie tylko system szkoleń, spotkania informacyjne czy zaangażowanie pracowników w jakąś akcję dotyczącą ochrony środowiska naturalnego – ale też np. praca w ekologicznym biurowcu, postawienie na ekologiczne materiały biurowe, eko-opakowania Dobrym pomysłem jest zorganizowanie zielonego biura, pełnego roślin – które nie tylko oczyszczają powietrze, redukują stres, ale też zwiększają zadowolenie z pracy.

 

W innym przypadku sprawdzają się na przykład eko wyzwania dla pracowników – np. tydzień bez plastiku czy wprowadzenie jakiejś trwałej, pozytywnej zmiany w nawykach jak zamiana auta na rower itp. Do budowania ekologicznego biura w praktyce warto wciągnąć samych pracowników, którzy wspólnie mogą wymyślać ulepszenia w codziennej pracy.

 

 

Green HR: zalety

 

Proekologiczne zarządzanie personelem ma wiele zalet – największą jest oczywiście przyczynianie się do ochrony środowiska naturalnego, ograniczanie zanieczyszczenia. Na Green HR korzysta jednak także firma – ten sposób zarządzania pomaga budować trwałą więź pracowników z organizacją, z której wartościami mogą się utożsamiać.

 

Green HR ma także duże znaczenie wizerunkowe, pozwala na wyróżnienie się przedsiębiorstwa w branży. Ekologiczny rys może działać jak magnes np. na klientów biznesowych kierujących się pokrewnymi wartościami. Proekologiczna postawa bywa też decydująca w wyborze pracy przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Korzyści płynące z prośrodowiskowej polityki dotyczącej zarządzania zasobami ludzkimi trudno przecenić.

 

Czytaj także: Wellbeing w miejscu pracy – co to jest? Przykłady i korzyści dla firmy

 

Green HR – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest green HR?

 

Green HR, czyli zielony HR, zielone zarządzanie zasobami ludzkimi, to działania kadrowe prwadzone w sposób uwzględniający dobro środowiska naturalnego, normy ekologiczne i dobre praktyki odpowiedzialnego biznesu.

 

  • Jakie są najważniejsze elementy green HR?

 

Zielony HR uwzględnia takie elementy jak planowanie zasobów ludzkich, szkolenia branżowe, szkolenia na tematy ekologiczne, zasady organizacji pracy i wykorzystania zasobów uwzględniające dobro środowiska (np. zielone biuro, pełna digitalizacja, właściwe zarządzanie odpadami, oszczędność energii), system motywacyjny wpierający postawy prośrodowiskowe (np. dopłaty do dojazdów do pracy środkami komunikacji zbiorowej lub rowerem).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.