Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Interakcjonizm symboliczny: czym jest? Jak wpływa na komunikację w firmie?

Interakcjonizm symboliczny: czym jest? Jak wpływa na komunikację w firmie?

 
Interakcjonizm symboliczny: czym jest? Jak wpływa na komunikację w firmie?

Kiedy rozmawiamy, wchodzimy w zwykłe interakcje z ludźmi np. z członkami rodziny lub współpracownikami, świadomie bądź nieświadomie wzajemnie na siebie oddziałujemy. W tym procesie duże znaczenie ma wymiana symboli, jakimi każdy z nas na co dzień się posługuje. Symbole te zmieniają się, możemy też celowo nimi manipulować, by przekazać jakieś nowe znaczenie dla wybranej treści.

 

Interakcjonizm symboliczny – definicja, geneza

 

Teoria (z pogranicza socjologii, psychologii, językoznawstwa i filozofii języka), zgodnie z którą relacje społeczne opierają się na wymianie symboli, nazywa się interakcjonizmem symbolicznym. Teoria wyrosła na gruncie ruchu filozoficznego rozwijającego się w XX w. w Stanach Zjednoczonych – pragmatyzmu. Mechanizmy interakcjonizmu symbolicznego opracował George Herbert Mead. Był on współpracownikiem Johna Deweya, jednego z twórców pragmatyzmu.

 

Mead wyszedł z założenia, że podstawowym mechanizmem społecznym jest interakcja z innymi. Wchodzenie w nią umożliwiają symbole, które już funkcjonują w danym społeczeństwie, wspólnocie kulturowej. Skąd się biorą symbole? One także powstają (a z czasem niekiedy zmieniają znaczenie) w czasie interakcji społecznej.

 

Warto dodać, że teorią interakcji opartą na znaczeniach (a także innymi wątkami poruszanymi przez amerykański pragmatyzm) inspirował się jeden z najważniejszych filozofów XX wieku, Ludwig Wittgenstein. Określił on komunikację jako pewną grę językową, w czasie której rozmówcy zarazem korzystają z obopólnie zrozumiałych znaczeń, jak i w czasie interakcji wytwarzającą nowe znaczenia, zależne od kontekstu.

 

Wróćmy jednak do interakcjonizmu symbolicznego. Zdaniem Meada w interakcje z otoczeniem wchodzi osoba, która jest świadoma swojej odrębności od innych (Mead mówił, że jest to pewna Jaźń, czyli niezależna podmiotowość). Taka osoba za pomocą swoich zdolności intelektualnych nieustannie przeprowadza procesy poznawcze – np. odczytuje znaczenia słów innych osób, rozważa własne ścieżki reakcji. Władzę dokonującą tych operacji myślowych Mead nazywał Umysłem. Wchodzenie w kontakt dwóch Jaźni poprzez działania ich Umysłów pragmatysta nazwał Interakcją. Społeczeństwo zaś, zgodnie z tą teorią, jest formą wspólnego życia wielu ludzi, opartą na tychże Interakcjach.

 

W każdej komunikacji można wyróżnić nadawcę informacji oraz jego odbiorcę. Po przekazaniu komunikatu odbiorca interpretuje go i odpowiada lub podejmuje działanie. Teraz nadawca potwierdza, że odbiorca zrozumiał informację lub to neguje.

 

Jest to bardzo prosty schemat, który możemy zaobserwować na każdym kroku, doskonale widoczny np. wówczas, gdy rodzice rozmawiają z dziećmi. Wydają polecenie, a dziecko wykonuje zadanie dobrze lub źle. Niewłaściwe wykonanie zadania może wynikać np. z niezrozumienia znaczenia jakiegoś słowa lub niejednoznaczności wynikającej z kontekstu. Przykładowo – rodzic może powiedzieć: załóż obuwie, a dziecko – znające część garderoby zakładaną na stopy jako buty, nierozumiejące słowa obuwie – pokaże rodzicowi mu język.

 

Interakcjonizm symboliczny – jakie ma znaczenie w komunikacji w firmie?

 

Komunikacja osób tworzących społeczeństwo, a więc i pewną wspólnotę kulturową, jest oczywiście bardzo skomplikowana. Wymaga rozumienia kontekstów, wartości, niepisanych zasad współżycia społecznego – a one wszystkie znajdują wyraz w bogatej symbolice zawartej w języku.

 

Kiedy proces interakcji kończy się fiaskiem – nie zrozumieliśmy symboliki zawartej w komunikacie – mówi się, że popełniamy gafy. Innymi słowy, nasza reakcja nie jest właściwa, wywołuje zdziwienie, oburzenie, zgorszenie itp.

Znajomość symboliki, umiejętność właściwej interpretacji słów i zachowania rozmówcy jest niezwykle istotna w życiu zawodowym. Do nieporozumień dochodzi szczególnie wówczas, gdy strony wchodzące w interakcję należą do dwóch odrębnych kręgów kulturowych.

 

Przykładowo, europejski zespół prowadzący negocjacje z kontrahentem japońskim dowiedział się, że w czasie pierwszego spotkania w dobrym tonie jest wymiana ładnie zapakowanych upominków. Zespół przyniósł więc ze sobą prezenty, ale na ich widok partnerom z Japonii zrzedły miny. Każdy prezent zapakowany był bowiem w śnieżnobiały papier, miał nawet białą wstążkę. W Kraju Kwitnącej Wiśni biel symbolizuje żałobę i jest kojarzona z ceremonią pogrzebową. Na dodatek liczba pudełek z prezentami wynosiła cztery – a liczba ta w Japonii (a także w Chinach) także odnosi się do śmierci, z uwagi na podobieństwo brzmienia słów cztery oraz śmierć w języku chińskim.

 

Zwykle nie zdajemy sobie sprawy ze wszystkich symboli, na jakich oparty jest nasz język i codzienna komunikacja. Wymagamy od rozmówcy, by w lot chwytał to, co mamy na myśli – wyobrażamy sobie bowiem, że startujemy z tego samego pułapu wiedzy, mamy podobne doświadczenia i z pewnymi zjawiskami wiążemy te same terminy, skojarzenia. Niedostateczne wyjaśnienie nowych kwestii to częsty błąd popełniany przez managerów zespołów. Nieprecyzyjne polecenia mogą na przykład zaburzyć komunikację w pracy zdalnej. W efekcie zagubieni pracownicy, którzy interpretują szczątkową informację ze strony szefa po swojemu, mogą zareagować na nią w niewłaściwy – z punktu widzenia przełożonego – sposób.

 

Jak unikać gaf i błędów w czasie komunikacji? Warto przede wszystkim stosować techniki aktywnego słuchania, upewniać się co jakiś czas, że rozumiemy to, co rozmówca ma na myśli, a także samemu starać się wyrażać jak najbardziej precyzyjnie. Jeśli planujemy kontakty biznesowe z partnerem zagranicznym – poświęćmy czas na research dotyczący zwyczajów panujących w danym kraju.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży elektrycznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu operatorów we współpracy z ‎kierownikiem robót w zakresie robót ziemnych; weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; sporządzenie rozliczeń i przygotowywanie raportów, oraz sprawozdań z przebiegu realizacji, wspólne...
  • Geodeta / Geodetka

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania:‎ Wykonywanie pomiarów geodezyjnych na terenie budowy i modernizacji linii kolejowych. Przygotowywanie dokumentacji geodezyjnej oraz raportów z wykonanych pomiarów. Współpraca z innymi członkami zespołu oraz przedstawicielami inwestora. Udział w opracowywaniu i...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: Opracowywanie i prowadzenie dokumentacji kontraktowej. ‎Weryfikacja dokumentacji pod kątem zgodności z projektem i przepisami prawa ‎budowlanego.‎ ‎Koordynacja obiegu dokumentacji projektowej oraz współpraca z innymi zespołami.‎ ‎Przygotowanie raportów z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży sanitarnej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Wycen - branża sanitarna (m/k)

    Budimex SA   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie wycen przetargowych w zakresie robót sanitarnych przy projektach infrastrukturalnych, sporządzanie przedmiarów robót, kalkulacja kosztów i cen jednostkowych, opracowywanie kosztorysów budowlanych, analizowanie ofert Podwykonawców i Dostawców.

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?