Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Interakcjonizm symboliczny: czym jest? Jak wpływa na komunikację w firmie?

Interakcjonizm symboliczny: czym jest? Jak wpływa na komunikację w firmie?

 
Interakcjonizm symboliczny: czym jest? Jak wpływa na komunikację w firmie?

Kiedy rozmawiamy, wchodzimy w zwykłe interakcje z ludźmi np. z członkami rodziny lub współpracownikami, świadomie bądź nieświadomie wzajemnie na siebie oddziałujemy. W tym procesie duże znaczenie ma wymiana symboli, jakimi każdy z nas na co dzień się posługuje. Symbole te zmieniają się, możemy też celowo nimi manipulować, by przekazać jakieś nowe znaczenie dla wybranej treści.

 

Interakcjonizm symboliczny – definicja, geneza

 

Teoria (z pogranicza socjologii, psychologii, językoznawstwa i filozofii języka), zgodnie z którą relacje społeczne opierają się na wymianie symboli, nazywa się interakcjonizmem symbolicznym. Teoria wyrosła na gruncie ruchu filozoficznego rozwijającego się w XX w. w Stanach Zjednoczonych – pragmatyzmu. Mechanizmy interakcjonizmu symbolicznego opracował George Herbert Mead. Był on współpracownikiem Johna Deweya, jednego z twórców pragmatyzmu.

 

Mead wyszedł z założenia, że podstawowym mechanizmem społecznym jest interakcja z innymi. Wchodzenie w nią umożliwiają symbole, które już funkcjonują w danym społeczeństwie, wspólnocie kulturowej. Skąd się biorą symbole? One także powstają (a z czasem niekiedy zmieniają znaczenie) w czasie interakcji społecznej.

 

Warto dodać, że teorią interakcji opartą na znaczeniach (a także innymi wątkami poruszanymi przez amerykański pragmatyzm) inspirował się jeden z najważniejszych filozofów XX wieku, Ludwig Wittgenstein. Określił on komunikację jako pewną grę językową, w czasie której rozmówcy zarazem korzystają z obopólnie zrozumiałych znaczeń, jak i w czasie interakcji wytwarzającą nowe znaczenia, zależne od kontekstu.

 

Wróćmy jednak do interakcjonizmu symbolicznego. Zdaniem Meada w interakcje z otoczeniem wchodzi osoba, która jest świadoma swojej odrębności od innych (Mead mówił, że jest to pewna Jaźń, czyli niezależna podmiotowość). Taka osoba za pomocą swoich zdolności intelektualnych nieustannie przeprowadza procesy poznawcze – np. odczytuje znaczenia słów innych osób, rozważa własne ścieżki reakcji. Władzę dokonującą tych operacji myślowych Mead nazywał Umysłem. Wchodzenie w kontakt dwóch Jaźni poprzez działania ich Umysłów pragmatysta nazwał Interakcją. Społeczeństwo zaś, zgodnie z tą teorią, jest formą wspólnego życia wielu ludzi, opartą na tychże Interakcjach.

 

W każdej komunikacji można wyróżnić nadawcę informacji oraz jego odbiorcę. Po przekazaniu komunikatu odbiorca interpretuje go i odpowiada lub podejmuje działanie. Teraz nadawca potwierdza, że odbiorca zrozumiał informację lub to neguje.

 

Jest to bardzo prosty schemat, który możemy zaobserwować na każdym kroku, doskonale widoczny np. wówczas, gdy rodzice rozmawiają z dziećmi. Wydają polecenie, a dziecko wykonuje zadanie dobrze lub źle. Niewłaściwe wykonanie zadania może wynikać np. z niezrozumienia znaczenia jakiegoś słowa lub niejednoznaczności wynikającej z kontekstu. Przykładowo – rodzic może powiedzieć: załóż obuwie, a dziecko – znające część garderoby zakładaną na stopy jako buty, nierozumiejące słowa obuwie – pokaże rodzicowi mu język.

 

Interakcjonizm symboliczny – jakie ma znaczenie w komunikacji w firmie?

 

Komunikacja osób tworzących społeczeństwo, a więc i pewną wspólnotę kulturową, jest oczywiście bardzo skomplikowana. Wymaga rozumienia kontekstów, wartości, niepisanych zasad współżycia społecznego – a one wszystkie znajdują wyraz w bogatej symbolice zawartej w języku.

 

Kiedy proces interakcji kończy się fiaskiem – nie zrozumieliśmy symboliki zawartej w komunikacie – mówi się, że popełniamy gafy. Innymi słowy, nasza reakcja nie jest właściwa, wywołuje zdziwienie, oburzenie, zgorszenie itp.

Znajomość symboliki, umiejętność właściwej interpretacji słów i zachowania rozmówcy jest niezwykle istotna w życiu zawodowym. Do nieporozumień dochodzi szczególnie wówczas, gdy strony wchodzące w interakcję należą do dwóch odrębnych kręgów kulturowych.

 

Przykładowo, europejski zespół prowadzący negocjacje z kontrahentem japońskim dowiedział się, że w czasie pierwszego spotkania w dobrym tonie jest wymiana ładnie zapakowanych upominków. Zespół przyniósł więc ze sobą prezenty, ale na ich widok partnerom z Japonii zrzedły miny. Każdy prezent zapakowany był bowiem w śnieżnobiały papier, miał nawet białą wstążkę. W Kraju Kwitnącej Wiśni biel symbolizuje żałobę i jest kojarzona z ceremonią pogrzebową. Na dodatek liczba pudełek z prezentami wynosiła cztery – a liczba ta w Japonii (a także w Chinach) także odnosi się do śmierci, z uwagi na podobieństwo brzmienia słów cztery oraz śmierć w języku chińskim.

 

Zwykle nie zdajemy sobie sprawy ze wszystkich symboli, na jakich oparty jest nasz język i codzienna komunikacja. Wymagamy od rozmówcy, by w lot chwytał to, co mamy na myśli – wyobrażamy sobie bowiem, że startujemy z tego samego pułapu wiedzy, mamy podobne doświadczenia i z pewnymi zjawiskami wiążemy te same terminy, skojarzenia. Niedostateczne wyjaśnienie nowych kwestii to częsty błąd popełniany przez managerów zespołów. Nieprecyzyjne polecenia mogą na przykład zaburzyć komunikację w pracy zdalnej. W efekcie zagubieni pracownicy, którzy interpretują szczątkową informację ze strony szefa po swojemu, mogą zareagować na nią w niewłaściwy – z punktu widzenia przełożonego – sposób.

 

Jak unikać gaf i błędów w czasie komunikacji? Warto przede wszystkim stosować techniki aktywnego słuchania, upewniać się co jakiś czas, że rozumiemy to, co rozmówca ma na myśli, a także samemu starać się wyrażać jak najbardziej precyzyjnie. Jeśli planujemy kontakty biznesowe z partnerem zagranicznym – poświęćmy czas na research dotyczący zwyczajów panujących w danym kraju.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoja rola: Jako Inżynier Projektu, staniesz się częścią zespołu, który odpowiada za projektowanie i techniczne przygotowanie rozwiązań wykorzystywanych w największych instalacjach przemysłowych na świecie. Na co dzień będziesz: opracowywać wymagania techniczne projektów i dobierać...
  • Inżynier Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: realizację zleceń serwisowych zgodnie z dokumentacją techniczną i jakościową, nadzór techniczny nad montażem, remontami i rozruchem urządzeń, planowanie i koordynację kontraktów serwisowych – od budżetu po harmonogram, przygotowywanie ofert...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Świdnica    praca mobilna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    2 godz.
    Opis stanowiska Planowanie i realizacja opieki pielęgnacyjnej stosownie do stanu zdrowia pacjenta, diagnozy lekarskiej. Dokumentowanie przebiegu dializy i procesów pielęgnacyjnych. Przygotowanie stanowiska dializacyjnego, przygotowanie maszyny do dializy oraz dializatora. Przygotowanie pacjenta...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.