Praca.pl Poradniki Rynek pracy
International Commercial Terms (incoterms): definicja, reguły

International Commercial Terms (incoterms): definicja, reguły

 
International Commercial Terms (incoterms): definicja, reguły

W krajach unijnych obowiązuje wiele wspólnych regulacji prawnych, jak np. warunki wprowadzania towaru na rynek w Unii Europejskiej, co znacznie ułatwia międzynarodowy handel. Incoterms jest zbiorem zasad, z których korzystają przedsiębiorcy na całym świecie. O jakich regułach mowa?

 

Incoterms: czym są?


International Commercial Terms (incoterms) tłumaczymy jako międzynarodowe warunki sprzedaży. To zbiór 11 zwięzłych i prostych reguł dotyczących tego, kto bierze za co odpowiedzialność w procesie międzynarodowych transakcji.

Znajomość zasad ogranicza ryzyko bardzo kosztownych nieporozumień, zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego. W handlu międzynarodowym, gdzie partnerzy pochodzą z różnych krajów, w których obowiązują odmienne porządki prawne, ważne jest usystematyzowanie obowiązków obu stron transakcji. Incoterms stworzyła w 1936 r. Międzynarodowa Izba Handlowa, zrzeszająca obecnie przedsiębiorców reprezentujących ponad 100 państw. Te ogólnoświatowe zasady międzynarodowego handlu są stale doprecyzowywane i dostosowywane do zmieniających się warunków rynku i potrzeb przedsiębiorców. Najnowsze wydanie Incoterms zostało opublikowane w 2020 r. i od tego czasu jest obowiązujące.

 

International Commercial Terms (incoterms): reguły


Reguły International Commercial Terms 2020 to:

 

EXW – EX Works (z zakładu)

 

Zgodnie z tą regułą kupujący ponosi większość kosztów i ryzyka podczas wysyłki produktów. Sprzedawca ma obowiązek zapewnić kupującemu dostęp do towarów (np. w magazynie czy fabryce), a wszystkie dalsze czynności, jak załadunek i transport, leżą po stronie kupującego.

 

DAP Delivered at Place (dostarczone do miejsca)


W tym przypadku sprzedający odpowiada za dostarczenie towarów pod uzgodniony z kupującym adres. Pokrywa w związku z tym koszty transportu, ale rozładunek leży po stronie kupującego.

 

DDP Delivered Duty Paid (dostarczone, cło opłacone)


Reguła ta oznacza, że odpowiedzialność podczas transportowania towarów spoczywa po stronie sprzedającego. To on płaci za przewóz, przygotowanie towarów do rozładunku, wypełnia zobowiązania przy przekraczaniu granic i płaci cło.

 

FCA Free Carrier (dostarczone do przewoźnika)

 

Oznacza to, że sprzedający odpowiada za załadowanie towaru na środki transportu zorganizowane przez kupującego. Kiedy przewoźnik odbierze produkty, odpowiedzialność za nie przechodzi na kupującego.

 

CPT Carriage Paid To (przewóz opłacony do)


Obowiązki sprzedającego są takie same jak w regule FCA Free Carrier, za wyjątkiem tego, że sprzedawca pokrywa koszty dostawy. Ryzyko przechodzi na kupującego w chwili, gdy przewoźnik odbiera towary.

 

CIP Carriage and Insurance Paid To (przewóz i ubezpieczenie opłacone do)


Ryzyko po stronie sprzedającego kończy się wraz z przekazaniem towarów do przewoźnika. Niemniej sprzedający jest odpowiedzialny za przekazanie towarów przez zaangażowanego przez siebie przewoźnika i dodatkowo zawarcia umowy ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego (od miejsca dostawy do co najmniej punktu przeznaczenia).

 

DPU Delivered at Place Unloaded (dostarczone do miejsca, wyładowane)

 

Towary dostarcza sprzedający i odpowiada za nie w procesie transportu i wyładowania w miejscu przeznaczenia. Ryzyko przenosi się na kupującego, kiedy produkty po wyładowaniu ze środków transportu znajdą się w wyznaczonym miejscu.

FAS Free Alongside Ship (dostarczone wzdłuż burty statku)


Sprzedający dostarcza towary do kupującego i umieszcza je wzdłuż burty statku w ustalonym porcie załadunku. Ryzyko uszkodzenia lub utraty produktów oraz dalsze koszty związane z transportem przechodzą na kupującego, gdy towary znajdą się przy statku.

 

FOB Free On Board (dostarczony na statek)


Koszty i ryzyko związane z uszkodzeniem i utratą towarów leżą po stronie sprzedającego do momentu załadunku na statek. Kiedy produkty są na statku, odpowiedzialność za nie przejmuje kupujący.

 

CFR Cost and Freight (koszt i fracht)


Podobnie jak w regule FOB Free On Board, kupujący przejmuje odpowiedzialność, gdy towar znajdzie się na statku. Różnica polega na tym, że to sprzedający musi pokryć koszty przewozu towarów statkiem do portu przeznaczenia.

 

CIF Cost Insurance and Freight (koszt ubezpieczenie i fracht)


W tym przypadku ryzyko uszkodzenia lub utraty towarów przechodzi na kupującego, kiedy towary znajdą się na statku. Sprzedawca ma takie same obowiązki, jak w regule CRF Cost and Freight, ale dodatkowo jest zobligowany do zawarcia umowy ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego od portu załadunku do portu przeznaczenia.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?