Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak otworzyć sklep spożywczy?

Jak otworzyć sklep spożywczy?

 
Jak otworzyć sklep spożywczy?

Chcesz prowadzić swój mały biznes nieopodal domu, a do tego w twojej okolicy właśnie zwolnił się lokal idealny na sklep spożywczy? A może dopiero szukasz pomysłu na biznes i delikatesy internetowe wydają ci się ciekawym rozwiązaniem? Sprawdź, jakie szczegóły muszą zostać dopięte, nim pierwszy klient przekroczy próg twojego lokalu albo kliknie „kup” w e-sklepie.

 

Sklep spożywczy: jak założyć własną działalność?

 

Pierwszy punkt to oczywiście rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG. Samo założenie firmy nie wystarczy jednak, by móc legalnie sprzedawać żywność. Szukając odpowiedzi na pytanie, jak założyć własny sklep spożywczy, koniecznie trzeba na dłuższą chwilę zatrzymać się przy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ta nakłada na podmioty zajmujące się obrotem żywnością wiele obowiązków.

 

Przede wszystkim przedsiębiorca jest zobowiązany wnioskować do sanepidu o zatwierdzenia zakładu. Dotyczy to także sklepów, które oferują zakupy z dostawą do domu, w tym sklepów online. Kolejny obowiązek to wniosek o wpis do rejestru zakładów wprowadzających do obrotu żywność (wnioskować można najpóźniej na 14 dni przed otwarciem punktu). Na jego podstawie sanepid może kontrolować punkt i sprawdzić, czy warunki w sklepie spełniają wymogi i nie stanowią zagrożenia dla klientów i pracowników.

 

Warto także wspomnieć o modelu biznesowym, który zwalnia przedsiębiorcę z wielu obowiązków na starcie. Franczyza, bo o niej mowa, oznacza działanie na własny rachunek, ale pod szyldem istniejącej już, znanej sieci sklepów. Rozpoznawalna marka to duże ułatwienie na początku. Zwłaszcza że w wielu przypadkach przedsiębiorca może liczyć na wyposażenie i zatowarowanie sklepu, pomoc w prowadzeniu księgowości, reklamę i wiele innych działań po stronie franczyzodawcy. Nie musi więc poświęcać tak wiele uwagi temu, jak otworzyć sklep spożywczy – krok po kroku jest prowadzony przez poszczególne etapy. Należy jednak wziąć pod uwagę także zobowiązania franczyzobiorcy wynikające z podpisywanej umowy – brak całkowitej samodzielności w podejmowaniu decyzji biznesowych, wnoszenie ustalonych opłat itd.

 

Kasa fiskalna do sklepu spożywczego

 

Ustawa o VAT nakłada na przedsiębiorców sprzedających towary (lub usługi) osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, obowiązek ewidencjonowania transakcji na kasie fiskalnej. O tej zasady są jednak pewne wyjątki. Znaleźć je można w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyli 20 000 zł obrotu, są zwolnieni z obowiązku kasy fiskalnej. Nie wszystkie towary można jednak sprzedawać bez użycia kasy. Zwolnienia nie dotyczą wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych.

 

Sklep spożywczy online: specyfika

 

Zakupy spożywcze z dostawą do domu zyskały szczególną popularność w okresie zagrożenia koronawirusem. Wielu konsumentów zmieniło swoje zakupowe nawyki, przestało odwiedzać sklep codziennie i postawiło na zrobienie kilku dniowych zapasów. Artykuły spożywcze online, zwłaszcza w większych miastach, zamawiano nawet pomimo tego, że najbliższy termin dostawy często możliwy był po tygodniu, a nawet dwóch od złożenia zamówienia. To pokazuje skalę popytu, z jaką spotkali się przedsiębiorcy prowadzący swój biznes w sieci.

 

Sklep internetowy wymaga większej promocji niż jego tradycyjny odpowiednik. O ile na osiedlu trudno przeoczyć szyld nowego punktu, o tyle w sieci przedsiębiorca musi włożyć wiele wysiłku w to, by trafić do zainteresowanych. Tutaj także ważny jest aspekt terytorialny, nieistotny w przypadku odzieżowych czy elektronicznych sklepów online. Aby dowieźć świeże towary w krótkim czasie, trzeba ograniczyć terytorium zakupów z dostawą. Warto ogłaszać się w lokalnej prasie, na stronach internetowych, forach, mediach społecznościowych skupiającychmieszkańców okolicy. Niezmiernie istotna jest też profesjonalna obsługa. Źle potraktowany klient nie tylko nie wróci do sklepu, ale może też wystawić negatywną opinię w internecie i zniechęcić wiele innych osób.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?