Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Klimatyzacja do biura – jaką wybrać?

Klimatyzacja do biura – jaką wybrać?

 
Klimatyzacja do biura – jaką wybrać?

Zapewnienie regularnej wymiany powietrza w pomieszczeniach służbowych należy do podstawowych obowiązków pracodawcy, wynikających z przepisów bhp. Klimatyzacja w biurze jest jednym ze sposobów realizacji tego zadania. Dodatkowo umożliwia regulowanie temperatury powietrza. Nic dziwnego, że klimatyzatory ścienne są obecnie tak popularne, iż zaczynają być standardem. Na co zwrócić uwagę, decydując się na montaż wentylacji w firmie?

 

Jaka klimatyzacja do biura?

 

Przypomnijmy, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

 

W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych (§ 32).

 

Rozporządzenie nie określa sposobu, w jaki ma być przeprowadzana wymiana powietrza. Pracodawca nie ma zatem obowiązku instalacji klimatyzacji – podobną funkcję mogą spełniać wiatraki i uchylone okna. Montaż klimatyzacji może jednak ułatwić wypełnienie innego obowiązku pracodawcy – to znaczy zapewnienia podwładnym temperatury w pomieszczeniach biurowych nie niższej niż 18 stopni Celsjusza.

 

Na co zatem zwrócić uwagę w czasie wyboru klimatyzacji do biura? Przede wszystkim na parametry urządzeń, a te z kolei należy dostosować do wielkości i typu pomieszczeń, które będziemy chłodzić. Klimatyzator o większej mocy będzie potrzebny w open spasie, pomieszczeniu bez zamykanych drzwi, ale też w pokojach znajdujących się od południowej strony i przez to silnie nasłonecznionych w ciągu dnia. Mniejsza moc klimatyzatora powinna być wystarczająca w niewielkich biurach.

 

Kolejną kwestią jest wybór typu urządzenia. W biurach najczęściej sprawdzają się klimatyzatory ścienne i sufitowe. Z kilku powodów – pozwalają na regulowanie nawiewu z góry i prowadzenie strumienia powietrza po całej powierzchni biura. Poza tym nie zagracają przestrzeni, nie rzucają się w oczy. Wysokie usytuowanie sprawia, że nie grozi im zalanie kawą czy uszkodzenie mechaniczne, gdy ktoś je potrąci.

 

Klimatyzator przenośny będzie natomiast odpowiedni na przykład wówczas, gdy w perspektywie mamy zmianę lokalizacji firmy. Montaż takiego urządzenia jest łatwiejszy – klimatyzator przytwierdzany jest do ramy okiennej. W przypadku biura takie usytuowanie może się jednak nie sprawdzać – na przykład z uwagi na zacienianie pomieszczenia, zbyt bliskie usytuowanie klimatyzatora i stanowiska pracy.

 

Przy wyborze urządzenia trzeba też zwrócić uwagę na:
• głośność pracy klimatyzatora,
• prostotę obsługi,
• energooszczędność,
• możliwość regulowania temperatury,
• wielkość i wygląd,
• cenę,
• opinie o produkcie.

 

Jak często czyścić klimatyzację w biurze?

 

Zagadnienie klimatyzacja w pracy a zdrowie pojawia się chyba w każdym biurze, w którym znajdują się tego typu urządzenia. Czy przez nie częściej chorujemy? Czy mogą wywoływać alergie? Są bezpieczne dla zdrowia?

 

Nic dziwnego, że zagadnienie właściwej konserwacji i czyszczenia systemu klimatyzacji zostało poruszone w przepisach bhp. Zgodnie z art. § 35:

 

1.Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.
2.Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Nie dotyczy to wentylacji awaryjnej.
3.Strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

 

Ponadto przepisy stanowią, że urządzenia i instalacje klimatyzujące i wentylacyjne muszą być właściwie konserwowane. Sprzęt znajdujący się w biurze – a więc też klimatyzacja – musi być takiego typu, by możliwe było jego regularne czyszczenie. Częstotliwość tych zabiegów powinna być dość duża i jest uzależniona od typu urządzenia czy instalacji – informacji powinien dostarczyć nam producent.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.