Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

 
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

Usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie przynosi wielowymiarowe korzyści. Dostępność narzędzi i ich różnorodność to zadnie ułatwiają. Jakie są najpopularniejsze sposoby komunikacji w organizacjach oraz z czego wynikają ich wady i zalety?

 

Spis treści

Komunikacja wewnętrzna w firmie – rola i znaczenie

 

Dobra komunikacja jest jednym z czynników podnoszących efektywność pracy. Trudno wyobrazić sobie, że osoba niemająca wystarczającej wiedzy, co powinna robić, jakimi narzędziami i na kiedy, zrealizuje zadania w sposób satysfakcjonujący przełożonego. To zupełnie podstawowa funkcja, ale poza nią system komunikacji wewnętrznej wspiera inne obszary, m.in. buduje zaufanie i pozytywny wizerunek pracodawcy. Wysyłanie co miesiąc podsumowań e-mailem czy firmowy newsletter budują zaangażowanie pracowników i sprawiają, że organizacja, nawet bardzo rozbudowana, wydaje się bliższa konkretnym osobom.

Dobra komunikacja wewnętrzna ogranicza też plotki, domysły i krążenie między pracownikami nieprawdziwych, szkodliwych informacji. Nowoczesne formy komunikacji ułatwiają pracę i przyspieszają proces podejmowania decyzji.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej


Środków przekazywania informacji jest wiele. Do tych najpopularniejszych należą:

 

Intranet


To wewnętrzna, zamknięta sieć. Intranet w firmie daje możliwość wymiany informacji między pracownikami i przełożonymi, przesyłania wniosków urlopowych, dokumentów. Sprawdza się w dużych firmach.

 

E-mail


Trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie ma firmowych skrzynek, a każdy pracownik dysponuje swoim zewnętrznym adresem. E-mailem wysyła się raporty, ustala decyzje wymagające potwierdzenia na piśmie.

 

E-newsletter


Choć newsletter kojarzy się zazwyczaj z działaniami marketingowymi i informacjami o promocjach, rozsyłanymi mailowo do klientów, to można jego funkcje z powodzeniem wykorzystać też w komunikacji wewnętrznej – przede wszystkim buduje wewnętrzny PR.

 

 

Wideo


Komunikatory do rozmów wideo usprawniają pracę w firmach, których placówki dzieli wiele kilometrów. Wideorozmowa czy wideokonferencja pozwalają w czasie rzeczywistym prowadzić negocjacje i podejmować decyzje przez zarządzających działami nawet w różnych krajach.

 

Komunikatory

 

W dużej mierze zastąpiły komunikację mailową i telefoniczną. Są bardzo wygodnym rozwiązaniem dla pracowników, którzy chcą szybko rozwiązać problem, błyskawicznie otrzymać odpowiedź na swoje pytanie. Zazwyczaj aplikacje mają opcję rozmów grupowych oraz historię konwersacji, dzięki której łatwo odnaleźć wcześniejsze wiadomości.

 

Media społecznościowe

 

W niektórych firmach, zwłaszcza tam, gdzie pracodawca nie przykłada dużej wagi do komunikacji wewnętrznej, przyjęło się, że pracownicy rozmawiają między sobą za  pośrednictwem ogólnodostępnych platform społecznościowych. Często dla nich to jedyne wygodne rozwiązanie, jednak warto podkreślić, że nie jest bezpieczne.

 

Telefony wewnętrzne

 

Telefon na biurku to na tle innych wymienionych najbardziej tradycyjne narzędzie, nie przez wszystkich uważane za wygodne. W tradycyjnych organizacjach wciąż się jednak wewnętrzne telefony dobrze się sprawdzają.

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie –  wady i zalety


Przy planowaniu jakie narzędzia komunikacji wykorzystać w firmie, warto przede wszystkim przeanalizować, jakie cele są najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy i według pracowników. Cyfryzacja sprzyja łatwości w komunikacji, ale wprowadzanie narzędzi, których działania np. nie rozumieją pracownicy albo których funkcje nie są w pracy przydatne, wygeneruje tylko niepotrzebne koszty. Na skutek nieprzemyślanych decyzji w kwestiach systemu komunikacji może się bowiem zdarzyć, że wysyłanego zbyt często newslettera nikt nie będzie czytał, a telefony wewnętrzne pokryje kurz na biurkach rozmawiających za pomocą komunikatorów pracowników.

Czytaj także: Czy na zwolnieniu lekarskim trzeba będzie odebrać telefon od szefa?

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie są popularne narzędzia komunikacji wewnętrznej w firmie?

 

Firmy do komunikacji wewnętrznej najczęściej stosują telefony wewnętrzne, intranet, komuniktory firmowe, e-mail i coraz częściej grupy w mediach społecznościowych.

 

  • Czy warto mieć system komunikacji wewnętrznej?

 

Firmowy system komunikacji wewnętrznej ma sporo plusów. Przede wszystkim ułatwia komunikację: wszyscy używają tych samych kanałów czy narzędzi, wiadomo więc, jak szybko do nich dotrzeć. Poza tym firmowy system to większe bezpieczeństwo niż w przypadku korzystania z narzędzi zewnętrznych, nad którymi przedsiębiorstwo nie ma kontroli.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...
  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • Specjalista ds. technicznych

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Kontrola stanu technicznego maszyn i pojazdów w tym nadzór nad terminowością przeglądów, serwisów i napraw. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP i ppoż na terenie firmy, Nadzór nad inwestycjami wykonywanymi przez firmy zewnętrzne. Nadzór...
  • Specjalista ds. kontroli i rozliczeń inwestycji

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: Weryfikacja poprawności opisanych faktur w systemie SALDEO w tym poprawności kont kosztowych, potrąceń, terminów płatności, zgodności z umową itp. Prowadzenie tabeli rozliczenia inwestycji – uzupełnianie danych kosztowych, danych o płatnościach,...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Kadr i Płac

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska Prowadzenie i archiwizowanie akt osobowych pracowników (docelowo ok. 250 osób) zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem (np. umów o pracę, porozumień zmieniających warunki umowy o pracę, wypowiedzeń). Sprawdzanie i...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?