Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kontrola szafek pracowniczych – kiedy, na jakich zasadach

Kontrola szafek pracowniczych – kiedy, na jakich zasadach

 
Kontrola szafek pracowniczych – kiedy, na jakich zasadach

Szafki pracownicze stanowią własność pracodawcy, co jednak nie oznacza, że może on dowolnie kontrolować ich zawartość. Bezpodstawne kontrole są niedopełnieniem obowiązków pracodawcy i naruszeniem praw pracownika. Granica między tym, co legalne i nie, nie dla wszystkich jest oczywista. Czy pracodawca może kontrolować szafkę pracownika bez uprzedzenia? Kiedy przeszukanie szafek pracowników jest zgodne z prawem? Czy przedsiębiorca szanuje godność i inne dobra zatrudnionych, kiedy przeprowadza kontrole szafek bez zgody pracowników?

 

Spis treści

Kiedy trzeba zapewnić pracownikom szafki pracownicze?

 

Szafki na ubrania pracownicze to jeden z elementów, który ma zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Jeśli jest to niezbędne, pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia kadry w środki ochrony indywidualnej, odzież roboczą i obuwie. Jednocześnie pracownik powinien otrzymać dostęp do szatni i szafki na ubrania.

 

Wymagania, jakie powinna spełniać zakładowa szatnia, są opisane w Załączniku nr 3 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z przepisami – w zależności od warunków i specyfiki pracy – szatnia pracownicza to:

 

  • szatnia odzieży własnej;

  • szatnia wieszakowa;

  • szatnia odzieży roboczej / ochronnej;

  • szatnia podstawowa (połączona szatnia odzieży własnej i odzieży roboczej);

  • szatnia przepustowa (dla pracowników mających styczność z substancjami trującymi, drażniącymi, promieniotwórczymi itp.).

 

Szafki pracownicze powinny zostać zapewnione w każdej firmie, w której pracownicy mają obowiązek przebierania się w strój służbowy bądź ubrania robocze. Liczba szafek powinna odpowiadać liczbie osób zatrudnionych. Niedopuszczalne jest rotacyjne korzystanie z szafek – szafki powinny być indywidualnie przypisane do danego pracownika.

 

Niezapewnienie szatni czy nieodpowiednia liczba szafek wykryta w trakcie kontroli przeprowadzanej przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP) traktowana jest jako złamanie przepisów BHP nakładających na pracodawcę obowiązek zapewnienia dostępu do pomieszczeń higieniczno-sanitarnych na określonych warunkach.

 

Szafki dla pracowników są obowiązkowe, jeśli w firmie konieczna jest:

 

  • zmiana odzieży na roboczą/ochronną / służbową;

  • praca w warunkach niebezpiecznych (oddzielne szafki na odzież osobistą i odzież ochronną);

  • praca w warunkach brudzących (osobne szafki na odzież roboczą, która może ulec zabrudzeniu i osobistą).

 

 

Kiedy pracodawca nie musi zapewniać szafek na terenie zakładu pracy?

 

Pracodawca nie zawsze ma obowiązek zapewnienia dostępu do szafek. Według art. 4 pkt 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia MPiPS pracownicy biurowi mogą przechowywać odzież w innych przeznaczonych do tego miejscach, na przykład na wieszakach lub w szafach. Takie miejsce do przechowywania odzieży powinno zostać wyodrębnione i wskazane pracownikom, ale pracodawca ma dowolność w kwestii jego urządzenia.

 

Kto może kontrolować szafki pracownicze?

 

Kwestia kontroli przeprowadzanych w szafkach pracowników uregulowana jest przez Kodeks pracy i przepisy BHP.

 

Osoby i instytucje uprawnione do kontroli to:

 

  • pracodawca (bezpośrednia kontrola szafek pracowniczych i ich zawartości w zgodzie z obowiązującymi przepisami i zasadami współżycia społecznego);

  • Państwowa Inspekcja Pracy (kontrola przestrzegania przepisów BHP, a w tym kontrola warunków korzystania z szatni i szafek ubraniowych);

  • Państwowa Inspekcja Sanitarna (kontrola stanu sanitarnego szatni i szafek);

  • Społeczna Inspekcja Pracy (kontrola warunków pracy z uwzględnieniem przepisów dotyczących szatni i szafek pracowników).

 

Aby kontrola przebiegała zgodnie z prawem i nie naruszała dóbr osobistych pracowników, pracodawca powinien wskazać uzasadniony powód jej przeprowadzenia – może być to np. kradzież w pracy lub inne nadużycie. Co więcej, pracodawca ma prawo posiadać zapasowe klucze do szafek pracowniczych – nie powinien jednak korzystać z nich bez uzasadnionej przyczyny, a także bez wiedzy i obecności pracowników.

 

Jak przebiega kontrola szafek w miejscu pracy?

 

Pracownik / pracownicy powinni zostać poinformowani o planowanej kontroli z odpowiednim wyprzedzeniem – ze wskazaniem nie tylko terminu, ale również powodu. Może być to na przykład widoczna informacja na tablicy ogłoszeń na terenie zakładu pracy.

 

Szef nie może otwierać szafek potajemnie i przeglądać rzeczy osobiste pracowników, kiedy ma na to ochotę. Kontrola szafki musi odbywać się w obecności pracownika, a jeśli nie jest to możliwe, w obecności zakładowego przedstawiciela pracowników.

 

Jeśli skontrolowane szafki pracownicze BHP będą zawierały zabronione / skradzione przedmioty, pracodawca może je zabezpieczyć i powiadomić o tym odpowiednie służby.

 

Kontrola szafek pracowniczych – w jakich sytuacjach jest legalna?

 

Na możliwość przeprowadzenia kontroli szafek pracowników przez pracodawcę wskazuje orzeczenie Sądu Najwyższego I PR 153/72, w którym wskazano jej zgodność z prawem, o ile takie działanie jest uwzględnione w przepisach zakładowych i przeprowadzane w zgodzie z zasadami współżycia społecznego.

 

Kontrola szafek pracowniczych jest legalna, gdy:

 

  • istnieje uzasadniony powód kontroli – podejrzenie kradzieży lub działania na szkodę firmy;

  • przepisy wewnętrzne firmy wskazują na możliwość przeprowadzenia kontroli szafek;

  • pracodawca informuje pracownika o zamiarze kontroli;

  • sprawdzenie szafek odbywa się w obecności pracownika lub zakładowego przedstawiciela pracowników;

  • kontrola przeprowadzana jest w sposób nienaruszający godności osobistej pracownika.

 

  • Kontrola szafek pracowniczych a Kodeks pracy

 

Przepisy Kodeksu pracy nie regulują bezpośrednio kwestii przeprowadzania kontroli szafek pracowników, jednak wskazują na konieczność poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika. Oznacza to, że Kodeks pracy nakłada na przedsiębiorcę obowiązek przeprowadzania ewentualnej kontroli na określonych zasadach.

 

Zgodnie z przepisami każdy pracownik powinien zostać poinformowany o sposobach kontrolowania i monitorowania w zakładzie pracy (w tym zakresu czy metod sprawdzania). Takie informacje można zawrzeć w przepisach wewnętrznych, na przykład w regulaminie pracy czy układzie zbiorowym pracy.

 

Bezpodstawna kontrola szafek pracowniczych

 

Szafki na ubrania pracownicze mogą być kontrolowane przez pracodawcę, ale każda kontrola powinna zostać przeprowadzona zgodnie z zasadami współżycia społecznego. Sprawdzanie szafek powinno być nie tylko uzasadnione (na przykład podejrzeniem kradzieży), ale także przeprowadzane w sposób, który nie narusza godności pracownika ani jego praw.

 

Jeśli pracodawca przeprowadzi kontrolę bezprawnie, pracownik może wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Skutkiem bezpodstawnej kontroli szafek pracowniczych może być:

 

  • zarzut o naruszenie dóbr osobistych pracownika i związana z tym odpowiedzialność odszkodowawcza;

  • zarzut o mobbing w pracy (gdy szafki pracownicze są kontrolowane uporczywie i bezpodstawnie).

 

Kontrola szafek w zakładzie pracy może zostać uznana za bezpodstawną, jeśli:

 

  • pracodawca dokonuje sprawdzania szafek bez uzasadnionego powodu;

  • podstawą do kontroli jest podejrzenie kradzieży, ale dany przedmiot jest zbyt duży, aby mógł zmieścić się w szafce pracownika;

  • kontrole i oskarżenia o kradzież są nie tylko częste, ale także nie mają podstaw, co można uznać za mobbing;

  • pracownicy nie zostali poinformowani o kontroli lub kontrola jest przeprowadzana bez obecności pracownika / przedstawiciela pracowników np. po godzinach wykonywania pracy.

 

Czytaj także: ADHD a praca – czy trudno znaleźć zatrudnienie? Gdzie szukać pracy?

 

Kontrola szafek pracowniczych – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy pracodawca może zajrzeć do szafki pracownika?

 

W określonych przypadkach pracodawca może kontrolować szafki pracownicze. Należy jednak zachować pewne zasady – między innymi informować pracowników o możliwości przeprowadzenia kontroli, która powinna odbywać się w obecności przedstawiciela pracowników lub samego pracownika.

 

  • Czy sanepid może kontrolować szafki pracownicze?

 

Sanepid ma prawo sprawdzić ogólny stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń w danym zakładzie pracy, w tym pomieszczeń socjalnych i szafek pracowników. Jednak szczegółowa kontrola szafek pracowniczych przez sanepid byłaby bezpodstawna – ewentualna kontrola służy zapewnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy, a sprawdzanie zawartości szafek i naruszanie prywatnej przestrzeni pracowników jest przekroczeniem uprawnień.

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca TMG Spedition GmbH

Polecane oferty

  • Kierowca plandeki C+E / Kierowca wywrotki C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C lub CE + kod 95; ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań; właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego....
  • Mechanik

    TMG Spedition GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy B otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego. Jeśli nie masz dużego doświadczenia powiedz o tym otwarcie, abyśmy wiedzieli, jak Cię...
  • Kierowca C do 12 ton

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego. Jeśli nie masz...
  • Kierowca C+E - autotransporter

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C lub CE + kod 95 ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego....

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.