Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Korzystanie z toalety w pracy – czy pracodawca może tego zabronić?

Korzystanie z toalety w pracy – czy pracodawca może tego zabronić?

 
Korzystanie z toalety w pracy – czy pracodawca może tego zabronić?

Przerwa w pracy na wizytę w toalecie zwykle nie budzi żadnych wątpliwości. W większości firm nikt nie próbuje rozliczać pracowników z tego, ile czasu dziennie poświęcają na swoje potrzeby fizjologiczne. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy szef nakazuje zatrudnionym raportowanie wizyt w toalecie i czasu ich trwania. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Czy przełożony może ingerować w tak prywatne kwestie, jak załatwianie potrzeb fizjologicznych przez swoich podwładnych?

 

Spis treści

Częste korzystanie z toalety w pracy – czy szef może nas upomnieć?


Każda osoba pracująca 8 godzin dziennie ma prawo do 15-minutowej przerwy. Pracownik biurowy, który wykonuje swoje obowiązki wyłącznie przed monitorem komputera ma dodatkowo 5-minutową pauzę na każdą godzinę pracy. Trudno jednak byłoby czas na korzystanie z toalety wyznaczać wyłącznie w tychże przerwach.

W Kodeksie pracy nie znajdziemy zapisów mówiących o tym, ile czasu można poświęcić na czynności fizjologiczne. Korzystanie z toalety w miejscu pracy traktowane jest zupełnie neutralnie i zwykle pracodawca nie stara się w tej kwestii wprowadzać ograniczeń dla pracowników. Trzeba też mieć na uwadze, że np. osoby z problemami żołądkowymi albo z chorobami pęcherza mogą odczuwać konieczność częstszych wizyt w toalecie, niż pozostali.

Zdarzyć się jednak może również, że pracownik chodzi w ustronne miejsce w zupełnie nieprzeznaczonym do tego celu. Toaleta damska i męska bywa świadkiem wielu różnych sytuacji. Daje w końcu poczucie prywatności i pozwala na chwilę oderwania się od obowiązków. Jeśli biuro mieści się w nowoczesnym budynku, to pomieszczenie zwykle jest przestronne, zadbane. Stwarza więc dogodne warunki do prowadzenia długich, prywatnych rozmów telefonicznych, przeglądania mediów społecznościowych, nadrabiania czytelniczych zaległości, a niekiedy nawet drzemki!

Z pracownikiem, który często wychodzi, zaniedbuje swoje obowiązki, można przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, ale skoncentrowaną wokół wymienionych kwestii, a nie częstego korzystania z toalety w pracy.

Szef nie powinien natomiast ograniczać prawa pracowników do korzystania z WC. Są zawody, jak np. dyspozytor pogotowia, które wymagają znalezienia zastępstwa, nawet jeśli pracownik znika dosłownie na chwilę. W takich przypadkach konieczność informowania o opuszczeniu stanowiska pracy jest naturalna. Jeśli jednak pracodawca wymaga np. od pracownika biurowego meldowania wyjść do toalety, naraża się na konsekwencje prawne.

 

Zabronienie pracownikom korzystania z toalety w biurze przez szefa – konsekwencje

 

Pracodawca nie może prowadzić działań, które naruszają godność pracownika. Częste korzystanie z toalety bywa związane ze stanem zdrowia, a dyskryminacja zatrudnionych ze względu np. na choroby, z którymi się borykają, jest niedopuszczalna. Szef nie może zatem monitorować i prowadzić rejestru wyjść pracownika do toalety. Nie ma również prawa ograniczać podwładnych, np. poprzez wyznaczanie im czasu przerw czy odliczanie minut spędzonych w WC od 15-minutowej przerwy śniadaniowej.

Upomnienie pracownika, że za często chodzi do toalety, albo wprowadzenie obowiązku informowania przełożonego o wyjściu, jeśli nie ma to wpływu na organizację pracy i pracownik nie musi być czasowo zastępowany, może zostać uznane za naruszenie dóbr osobistych i nadużycie prawa. W skrajnych przypadkach pracodawca powinien liczyć się z zarzutami o mobbing i dyskryminację.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?