Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Memy: jak je wykorzystać w marketingu?

Memy: jak je wykorzystać w marketingu?

 
Memy: jak je wykorzystać w marketingu?

Świat bez memów z pewnością byłby uboższy, bo nic tak jak memy nie jest w stanie zapewnić rozrywki, porcji ironii czy humoru, które kochają internauci. Memy jednak od dawna nie służą tylko zabawie czy komentowaniu rzeczywistości. Wykorzystuje się je też w marketingu.

 

Mem: co to jest?

 

Trudno znaleźć dziś użytkownika internetu, który nie wie, czym są memy. Dla porządku warto jednak przytoczyć definicję z Internetowego Słownika PWN:

 

mem – chwytliwa porcja informacji, zwykle w formie krótkiego filmu, obrazka lub zdjęcia, na którym umieszczono jakiś tekst, rozpowszechniana w internecie.

 

Memy – śmieszne obrazki, gify czy filmiki, rozprzestrzeniają się wirusowo przede wszystkim za pośrednictwem mediów społecznościowych. Nie oszczędzają praktycznie niczego i nikogo – śmiech, a czasem uśmiech dezaprobaty, budzą zarówno memy o pracy, jak i te, których bohaterami są politycy, celebryci. Nawiązują do popkultury, wydarzeń z życia publicznego, mogą być uniwersalne lub zrozumiałe jedynie w wąskim środowisku. Tego typu dowcipy praktycznie nie mają reguł prócz jednej: element wizualny zostaje w nich połączony z tekstem. Czy dany mem wzbudza aprobatę, jest już kwestią indywidualnego poczucia humoru.

 

Memy: jak zrobić?

 

Jeśli chodzi o stronę techniczną, sprawa jest dość prosta. Wystarczy program graficzny, na przykład do obróbki zdjęć, filmów itp. W internecie znaleźć można również generatory memów.

 

Jednak by nasz mem miał szansę powodzenia, to znaczy w sposób naturalny był rozpowszechniany przez kolejnych użytkowników sieci, musi być w jakiś sposób oryginalny. Liczy się zatem nieszablonowy pomysł, ciekawe ujęcie wybranego tematu, wykorzystanie gry skojarzeń, zwrócenie uwagi na jakiś pozornie nieznaczący szczegół. Stworzenie dobrego mema jest więc nie lada sztuką.

 

Wpływ memów na marketing

 

Marketing internetowy nie pomija ogromnego potencjału, jaki mają memy – pozwalają na błyskawiczne dotarcie do ogromnej liczby użytkowników, pomagają zapamiętać markę, a na dodatek budzą pozytywne emocje. Firmowe memy najczęściej nie odnoszą się wprost do produktu czy obszaru działalności firmy – czasami wystarczy, by na śmiesznym obrazku lub w filmiku podejmującym jakiś aktualny temat zamieszczone było logo przedsiębiorstwa. To pozwoli budować pozytywne skojarzenia z firmą i umieści ją w szerszym kontekście życia społecznego.

 

Memy reklamowe mogą mieć również lekki wydźwięk autoironii, który cieszy się szczególną popularnością wśród internautów. Dystans do siebie, umiejętność śmiania się z własnych wad to postawy, z którymi utożsamia się wielu użytkowników sieci. Obierając taką strategię, należy jednak mieć sporo wyczucia, a całość opierać o pozytywny przekaz na temat firmy/produktu.

 

Warto zaznaczyć, że memy to broń obosieczna. Przedsiębiorstwo może je tworzyć i wykorzystywać do budowania relacji z klientami, ale równie łatwo może samo stać się wyśmiewanym celem. Dlatego strategią marketingu internetowego powinni zajmować się profesjonaliści, a więc osoby, które doskonale wyłapują nastroje i trendy np. w mediach społecznościowych, rozumieją konteksty wiaralowych treści i funkcjonowanie użytkowników sieci.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    12 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Świdnica    praca mobilna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    14 godz.
    Opis stanowiska Planowanie i realizacja opieki pielęgnacyjnej stosownie do stanu zdrowia pacjenta, diagnozy lekarskiej. Dokumentowanie przebiegu dializy i procesów pielęgnacyjnych. Przygotowanie stanowiska dializacyjnego, przygotowanie maszyny do dializy oraz dializatora. Przygotowanie pacjenta...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.