Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Home Office
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Rozmowa rekrutacyjna online
Rekrutacja bez wychodzenia z domu
Zobacz oferty
Praca zdalna - praca z domu
Najnowsze oferty pracy zdalnej dla Ciebie
Zobacz oferty
Wybrana kategoria

Mindfulness – trening uważności w pracy

2019-12-11

Uważność, obecność tu i teraz, pełne skupienie na chwili, na bieżącym wydarzeniu, niezależnie od tego, jakie jest – pozytywne czy negatywne. Czy funkcjonowanie na co dzień zgodnie z takimi założeniami owocuje poprawą jakości życia? Na czym polega mindfulness w pracy? I skąd wynika jego wciąż rosnąca popularność?


Mindfulness – co to?

 

Mindfulness to sztuka koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach docierających do człowieka w danej chwili. To odpowiedź na problemy osób, które obserwują, że przez zbyt szybkie tempo życia, czas przecieka im przez palce, a fizyczne i psychiczne przemęczenie powoduje frustracje, brak zadowolenia i po prostu złe samopoczucie. Mindfulness po polsku można tłumaczyć jako „uważność”, możliwa do wypracowania głównie dzięki medytacji.


Mindfulness – jak zacząć?

 

Osoba, która chce nauczyć się podstaw ma do wyboru szeroką ofertę treningów mindfulness – kurs online, wykłady, spotkania grupowe czy indywidualne to dobra okazja, by poznać podstawy. Często takie zajęcia są bezpłatne i otwarte.

Uważność zyskuje coraz liczniejsze grono sympatyków, chcących w pełni wykorzystywać mindfulness w biznesie. Dlaczego? Jeden z powodów to medytacja na stres. Ten jest nieodłącznym elementem szybkiego tempa życia. Pełne skupienie na chwili pozwala opanować umysł i ciało, poznać swoje emocje, zatrzymać gonitwę myśli. Przekłada się również na jakość pracy. Niezależnie od tego, jakie są przyczyny stresu w pracy, dzięki sztuce medytacji można nauczyć się redukować niepotrzebne emocje, wyciszyć i uspokoić.

Tak naprawdę niewiele trzeba, by wprowadzić w życie mindfulness. Trening uważności można praktykować przy okazji nawet najprostszego zadania. Podstawy to kontrolowanie oddechu, obserwowanie siebie, swoich reakcji, unikanie rozpraszaczy i skupienie się tylko na jednej, aktualnie wykonywanej rzeczy. Np. rodzic, który bawi się z dzieckiem, jednocześnie rozmawiając z klientem przez telefon i gotując zupę, nie skupia się w pełni na żadnej z tych czynności. Uważność wiąże się z odrzuceniem wielozadaniowości i skoncentrowaniem na najważniejszym w danej chwili zadaniu. Nawet jeśli jest nim spacer, mycie zębów czy przerwa w pracy.

 

Jak praktykować trening uważności?


Medytacja dzień po dniu zmienia postrzegania świata, podejście do życia i pracy. Wiąże się z odpuszczaniem tego, czego nie jesteśmy w stanie zrealizować. Dzięki rezygnacji z niektórych spraw, na inne – ważniejsze – mamy więcej przestrzeni. Z jednej strony ludzie uważają, że nie mają czasu skupiać się na błahych sprawach, z drugiej – znajdują go, by rozpamiętywać porażki, trudne sytuacje i wpędzać się w poczucie winy w następstwie niezrealizowanych planów.

Medytacja mindfulness pozwala zaakceptować i polubić samego siebie, czerpać radość z prostych czynności. Prowadzi do zmiany nawyków. Praktykować mindfulness można zatem wszędzie i o każdej porze. Na początku warto znaleźć dla siebie codziennie choćby kilka minut na medytację.

Przeczytaj także: