Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Mindfulness – trening uważności w pracy

Mindfulness – trening uważności w pracy

 
Mindfulness – trening uważności w pracy

Uważność, obecność tu i teraz, pełne skupienie na chwili, na bieżącym wydarzeniu, niezależnie od tego, jakie jest – pozytywne czy negatywne. Czy funkcjonowanie na co dzień zgodnie z takimi założeniami owocuje poprawą jakości życia? Na czym polega mindfulness w pracy? I skąd wynika jego wciąż rosnąca popularność?

 

Spis treści

Mindfulness – co to?

 

Mindfulness to sztuka koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach docierających do człowieka w danej chwili. To odpowiedź na problemy osób, które obserwują, że przez zbyt szybkie tempo życia, czas przecieka im przez palce, a fizyczne i psychiczne przemęczenie powoduje frustracje, brak zadowolenia i po prostu złe samopoczucie. Mindfulness po polsku można tłumaczyć jako „uważność”, możliwa do wypracowania głównie dzięki medytacji.

 

Czytaj także: Jesienna chandra – 5 sposobów na poprawę dobrostanu

 

Mindfulness – jak zacząć?

 

Osoba, która chce nauczyć się podstaw ma do wyboru szeroką ofertę treningów mindfulness – kurs online, wykłady, spotkania grupowe czy indywidualne to dobra okazja, by poznać podstawy. Często takie zajęcia są bezpłatne i otwarte.

Uważność zyskuje coraz liczniejsze grono sympatyków, chcących w pełni wykorzystywać mindfulness w biznesie. Dlaczego? Jeden z powodów to medytacja na stres. Ten jest nieodłącznym elementem szybkiego tempa życia. Pełne skupienie na chwili pozwala opanować umysł i ciało, poznać swoje emocje, zatrzymać gonitwę myśli. Przekłada się również na jakość pracy. Niezależnie od tego, jakie są przyczyny stresu w pracy, dzięki sztuce medytacji można nauczyć się redukować niepotrzebne emocje, wyciszyć i uspokoić.

Tak naprawdę niewiele trzeba, by wprowadzić w życie mindfulness. Trening uważności można praktykować przy okazji nawet najprostszego zadania. Podstawy to kontrolowanie oddechu, obserwowanie siebie, swoich reakcji, unikanie rozpraszaczy i skupienie się tylko na jednej, aktualnie wykonywanej rzeczy. Np. rodzic, który bawi się z dzieckiem, jednocześnie rozmawiając z klientem przez telefon i gotując zupę, nie skupia się w pełni na żadnej z tych czynności. Uważność wiąże się z odrzuceniem wielozadaniowości i skoncentrowaniem na najważniejszym w danej chwili zadaniu. Nawet jeśli jest nim spacer, mycie zębów czy przerwa w pracy.

 

 

Jak praktykować trening uważności?


Medytacja dzień po dniu zmienia postrzegania świata, podejście do życia i pracy. Wiąże się z odpuszczaniem tego, czego nie jesteśmy w stanie zrealizować. Dzięki rezygnacji z niektórych spraw, na inne – ważniejsze – mamy więcej przestrzeni. Z jednej strony ludzie uważają, że nie mają czasu skupiać się na błahych sprawach, z drugiej – znajdują go, by rozpamiętywać porażki, trudne sytuacje i wpędzać się w poczucie winy w następstwie niezrealizowanych planów.

Medytacja mindfulness pozwala zaakceptować i polubić samego siebie, czerpać radość z prostych czynności. Prowadzi do zmiany nawyków. Praktykować mindfulness można zatem wszędzie i o każdej porze. Na początku warto znaleźć dla siebie codziennie choćby kilka minut na medytację.

Czytaj także5 pomysłów na odpoczynek po pracy zdalnej

 

Mindfulness w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak praktykować mindfullness w pracy?

 

Mindfullness w pracy można praktykować na wiele sposobów. Warto na przykład praktykować przerwy, w czasie których wykonujemy ćwiczenia oddechowe, medytację, idziemy na krótki spacer lub w inny sposób wartościowo wykorzystujemy czas. Kolejnym sposobem jest docenianie małych sukcesów, a także życzliwość i zauważanie wkładu innych osób (i mówienie im o tym!).

 

  • Jak nauczyć się uważności?

 

Istnieje wiele technik i szkół pomagających w nauce uważności. Warto zacząć od drobnych spraw. Zacznij zwracać uwagę na swoje otoczenie: czy jest czyste, uporządkowane, czy cieszy oko, jak na Ciebie wpływa? Usuń z otoczenia rozpraszacze, ogranicz bezmyślne scrollowanie internetu. Naucz się też prostych technik oddechowych, dzięki którym nauczysz się zwracać uwagę na swój własny oddech oraz stan mentalny. Z czasem możesz podjąć naukę medytacji czy jogi, które również są pomocne w treningu uważności.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?