Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Model AIDA w marketingu – czym jest?

Model AIDA w marketingu – czym jest?

 
Model AIDA w marketingu – czym jest?

W telewizji, radiu, internecie, na ulicach… reklamy są dziś wszechobecne, co sprawia, że te średniej jakości, nieprzemyślane, stają się dla odbiorców w po prostu niewidzialne. Mówi się nawet o tzw. banner blindness, czyli ślepocie banerowej. Model AIDA określa cztery podstawowe warunki, jakie musi spełnić reklama, aby była skuteczna.

 

Model AIDA – na czym polega?


Model AIDA pokazuje, w jaki sposób reklama oddziałuje na konsumentów, a tym samym pozwala stworzyć skuteczny komunikat. Co kryje się pod AIDA?

 

A jak attention, czyli uwaga.

 

Przyciągnięcie uwagi to pierwszy krok dla marketingowca, chcącego tworzyć dobre kampanie reklamowe. Jak zainteresować odbiorcę, zaistnieć w jego świadomości? Aby reklama przyniosła swój efekt, musi zostać zauważona. Liczy się forma przekazu, niebanalny miejsce reklamy czy przykuwająca uwagę grafika.

 

I jak interest, czyli zainteresowanie produktem lub usługą.

 

Aby konsument poczuł, że chce zapoznać się z ofertą, przeczytał tekst sponsorowany czy obejrzał reklamę do końca, trzeba go zainteresować. Chwytliwy slogan reklamowy, ciekawa fabuła reklamy mogą sprawić, że potencjalny klient poświęci swój czas na zapoznanie się z komunikatem.

 

D jak desire, czyli pożądanie.

 

Trzeci etap oczekiwanej reakcji konsumenta na reklamę to pożądanie przez niego danego produktu, zyskanie przekonania, że zakup zaspokoi potrzebę. Jeśli reklama sprawi, że konsument zacznie odczuwać chęć posiadania reklamowanego produktu, szansa, że ostatecznie zdecyduje się na zakup, jest już bardzo duża.

 

A jak action, czyli działanie.


Dobra reklama ma pobudzać potencjalnego klienta do działania, czyli zakupu. To też ostateczny cel kampanii marketingowych. W reklamach często pojawiają się informacje, gdzie dostępny jest dany produkt czy też bezpośrednie wezwania do działania, czyli CTA.

 

Model AIDA – zalety stosowania

 

Model AIDA znany jest od dziesięcioleci. Nadal jednak uważa się go za podstawowy i niezbędny przy tworzeniu skutecznego komunikatu reklamy. Trudno bowiem pominąć którykolwiek z kroków AIDA. Bez wstępnego przyciągnięcia uwagi konsument nie zainteresuje się reklamą produktu. Jeśli nie uzna, że dana rzecz jest mu potrzebna, zaspokoi jego potrzeby (istniejące wcześniej albo wytworzone po zapoznaniu się z reklamą), nie zdecyduje się na zakup.

Odpowiednia konstrukcja reklamy powinna więc spełniać założenia modelu. Warto też wspomnieć, że AIDA ma współcześnie kilka dodatkowych opcji. Do koncepcji AIDA dodaje się też L jak loyalty (lojalność) lub S jak satisfaction (satysfakcja), które wiążą się z przywiązaniem klienta do marki i budowaniem długofalowych relacji.  

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    3 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Przedstawiciel Handlowy

    Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k.   Warszawa, Bemowo    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: będziesz pozyskiwać nowych i klientów, będziesz opiekował się naszymi obecnymi klientami, będziesz dobierać rozwiązania dla klienta współpracując z naszym działem wsparcia lub naszymi dostawcami, będziesz przygotowywać oferty, negocjować warunki handlowe,...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.
  • Spawacz z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Spawanie konstrukcji stalowych; Spawanie metodą MAG lub WIG (zależy od umiejętności) Praca według rysunku technicznego; Obsługa różnych urządzeń w obrębie metalotechniki.
  • Lakiernik z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Polerowanie, Montaż i demontaż części samochodowych bądź przemysłowych, Maskowanie, Zmiana i kontrola jakości, Prace polerskie, Poprawki lakiernicze.

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!