Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Nietaktowne zachowania w miejscu pracy – jak z nich wybrnąć?

Nietaktowne zachowania w miejscu pracy – jak z nich wybrnąć?

 
Nietaktowne zachowania w miejscu pracy – jak z nich wybrnąć?

Niech rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie zaliczył wpadki w pracy. Popełniamy drobne lub nieco większe błędy, mówimy nie to, co powinniśmy, a potem gorzko tego żałujemy, oblewamy rumieńcem wstydu czy nawet odcinamy się od współpracowników. Co robić, kiedy zdarzyło Ci się zachować nietaktownie w miejscu pracy? Oto kilka sposobów na wybrnięcie z twarzą z niezręcznej sytuacji

 

Spis treści

Wysłanie maila do niewłaściwego adresata

 

Choć raz zdarzyło się to chyba każdemu. Rzucamy okiem na imię, nie czytamy do końca nazwiska i pomyłka gotowa. Zdarza się niestety, że w służbowym mailu znajdują się informacje, których nie powinny czytać osoby trzecie. Co zrobić, kiedy w wyniku niefortunnej pomyłki wrażliwą treść odebrała nieodpowiednia osoba? Przede wszystkim zareagować od razu i wyjaśnić sytuację. W zależności od okoliczności możesz poprosić omyłkowego adresata o dyskrecję, przeprosić itp. 

 

Wścibskie pytania do współpracowników

 

Czasem mylimy troskę i sympatię ze wścibstwem, i w efekcie zadajemy współpracownikom zbyt osobiste pytania. Co więcej, niektóre pytania same w sobie mogą być odebrane jako krzywdzące, np. dotyczące macierzyństwa/ojcostwa, ślubu, rozstania z partnerem/partnerką, stanu zdrowia, sytuacji materialnej. Jeśli w porę nie ugryzłeś się w język, postawiłeś współpracownika w niekomfortowej sytuacji i dopiero po jakimś czasie zauważyłeś swój błąd – koniecznie przeproś tę osobę i to jak najszybciej. 

 

Zapomnienie imienia nowego pracownika

 

Kiedy nowo przyjęta osoba przedstawia się pierwszego dnia w pracy, możesz nie od razu zapamiętać, jak ma na imię. Następnego i w ciągu kilku kolejnych dni poznajesz ją lepiej. Co zrobić, kiedy minęło trochę czasu od zatrudnienia nowej koleżanki, a Ty wciąż mylisz jej imię? Może to zostać uznane za wyraz lekceważenia, dlatego najlepiej zrobisz, jeśli przeprosisz i szczerze powiesz, że masz kłopot z zapamiętaniem imienia – ale się postarasz!

 

Ciągłe spóźnienia

 

Spóźnianie się to jedna z najczęstszych wpadek w pracy. Jeśli zdarza się okazjonalnie, większość pracodawców przymyka na nią oko lub po prostu informuje podwładnego o konieczności odpracowania czasu spóźnienia. Jednak notoryczne spóźnialstwo może stanowić sygnał, że pracownikowi wcale nie zależy na pracy, nie przykłada się do obowiązków itp. W takim wypadku pracodawca prawdopodobnie wcale nie ma ochoty wysłuchiwać Twoich wymówek – chce, byś poprawił zachowanie. Najlepsze, co możesz zrobić, to wyrazić skruchę i zacząć przychodzić do pracy punktualnie. 

 

Prośba o pożyczkę

 

Za nietaktowne zachowanie można także uznać proszenie współpracowników o pożyczkę. To wyjątkowo niezręczna sytuacja, ponieważ koleżance/koledze z pracy będzie głupio odmówić, nawet jeśli nie ma ochoty udzielać Ci wsparcia finansowego np. bez konsultacji z rodziną albo po prostu dlatego, że nie czują się do tego zobowiązani. Relacje w pracy rządzą się innymi prawami niż więzi rodzinne czy między przyjaciółmi. O ile nie ma nic dziwnego w tym, że niekiedy bliskie osoby pożyczają sobie pieniądze, o tyle takie zobowiązanie w pracy może zaszkodzić obu stronom – biorącej i udzielającej pożyczki. A co w przypadku, jeśli nie uda Ci się oddać pieniędzy na czas? Albo jeśli współpracownik odmówi lub będzie naciskał na szybszy zwrot? Niezależnie od finału, taka prośba może zepsuć atmosferę w pracy. Jeśli jednak już zapytałeś kolegę/koleżankę, czy udzieli Ci pożyczki, a ta osoba wciąż się waha, najlepiej zrobisz, jeśli wycofasz prośbę. 

 

Dowiedz się także, jak rozpoznać wysoko toksyczną osobowość w pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    12 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań Możesz pochwalić się doświadczeniem w obsłudze klienta biznesowego i sprawia Ci to przyjemność? Potrafisz połączyć empatię z działaniem i tworzyć relacje z klientem, które procentują? Wiesz w jakim programie znajdziesz „tabelę przestawną”, funkcję...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.