Nisza rynkowa - pomysł na biznes i przewagę konkurencyjną 2019-04-15

Często pomysł na założenie własnej działalności gospodarczej wynika z zawodowych doświadczeń, które pozwalają na dostrzeżenie szans w danej branży. Znając specyfikę określonych produktów czy usług oraz wiedząc, jak i komu je sprzedawać, z pewnością łatwiej jest podjąć ryzyko i wypłynąć na szerokie biznesowe wody.

 

Jednak osoby, które jeszcze nie sprecyzowały zawodowych planów i dopiero szukają swojego miejsca na rynku, także mają szansę prowadzić opłacalną działalność. W takiej sytuacji bardzo często sprawdza się strategia niszy rynkowej. Na czym polega?

 

Strategia niszy rynkowej

 

Nisza rynkowa to wąska grupa odbiorców, którzy poszukują ściśle określonych produktów lub usług. Potrzeby tych konsumentów są niezaspokajane przez dostępne na rynku oferty. Taka sytuacja w wielu przypadkach wynika z lokalizacji (towary czy usługi bardzo popularne w jednym regionie w innym są zupełnie niedostępne). Może być także spowodowana zmianami np. stylu życia i faktem, że niektóre produkty zaczynają wychodzić z użycia, więc spada podaż.

 

Często nisza na rynku dotyczy także bardziej ekskluzywnych produktów, na które może pozwolić sobie mniejsza liczba osób albo towarów czy usług spełniających wyśrubowane normy – ekologiczne, zdrowotne itd. Strategia niszowa polega na wypełnieniu luki precyzyjnie skomponowaną ofertą, odpowiadająca dokładnie na preferencje konsumentów. Wysoka specjalizacja rynkowa i nakierowanie działań marketingowych na konkretną grupę docelową to podstawowe założenia, które powinien mieć na uwadze początkujący przedsiębiorca.

 

Dlaczego niszowy biznes może być bardzo opłacalny? Mała bądź żadna konkurencja oznacza sposobność swobodnego kształtowania poziomu cen. Ograniczony rynek to z kolei szansa na indywidualne kontakty z klientami i budowanie długotrwałych relacji. Taka strategia wiąże się jednak z pewnym ryzykiem – zbyt wąska nisza może szybko się nasycić, a wejście na rynek konkurenta najczęściej diametralnie obniża opłacalność biznesu.


Pomysł na biznes niszowy

 

Dobry pomysł na biznes jest podstawą powodzenia całej inwestycji. Warto zawsze skupić się na tym, co w pewien sposób jest nam bliskie. Analizując początki historii dobrze prosperujących niszowych firm, możemy dostrzec wspólny mianownik. Niezależnie od branży, przedsiębiorców, którzy odnoszą sukces, łączy przede wszystkim pasja. To ona pozwala rozwinąć skrzydła w biznesie i prawdziwie się zaangażować.

 

Planując biznes, który wypełni niszę rynkowa w Polsce, warto także śledzić światowe trendy w bliskiej nam dziedzinie. Inspirowanie się zagranicznymi przedsiębiorstwami pozwoli wyprzedzić krajową konkurencję. Jeśli zapadnie decyzja o otworzeniu własnej działalności gospodarczej, kolejnym krokiem powinno być sporządzenie dokładnego biznesplanu, dzięki któremu można ocenić realne szanse powodzenia naszego pomysłu.

 

Czego brakuje na rynku

 

Gdy szukamy odpowiedzi na pytanie, czego brakuje na rynku, warto po pierwsze skupić się na ograniczonej terytorialnie przestrzeni i po drugie wziąć pod uwagę ogólne trendy w społeczeństwie. Wraz ze wzrostem świadomości zagrożeń, jakie niesie ze sobą zbyt konsumpcyjny styl życia i bardzo ekspansywna gospodarka, która negatywnie wpływa na środowisko naturalne, ludzie coraz większą uwagę zaczynają przywiązywać do ekologii. Kosmetyki bez chemicznych dodatków wytwarzane własnoręcznie, żywność z ekologicznych gospodarstw czy odpowiedzialna moda i recyklingowe produkty – to w naszym kraju wciąż niszowe produkty.

 

Duże pole do działania pozostawia również Internet. Jeśli technologia nie jest nam obca, być może wypełnimy niszę w dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce. Tutaj rzetelne badanie rynku także jest niezbędne do opracowania skutecznego pomysłu.

 

Warto także sprawdzić możliwości, jakie stwarza oferta usług mobilnych. A te mogą dotyczyć bardzo odległych od siebie branż. Zaliczyć do nich można na przykład wizytę kosmetyczki, fryzjera czy masażysty w domu albo zakładzie pracy, catering z dostawą, a nawet biuro rachunkowe właśnie tam, gdzie klient potrzebuje.

 

Przeczytaj także:

Skomentuj