Telemedycyna, e-zdrowie, e-zwolnienia, e-recepty, internetowe konto pacjenta – te terminy nie są już czysto teoretyczne, ale za sprawą nowoczesnych technologii wkroczyły w życie każdego z nas. Ułatwiają korzystanie z opieki medycznej, nie tylko w dobie pandemii koronawirusa. Dzięki nim z poziomu aplikacji w telefonie można umówić wizytę u specjalisty, a papierowe recepty zastąpił krótki kod. Czym jest telemedycyna i jaką rolę odgrywa informatyka w medycynie?
Telemedycyna – co to jest?
Telemedycyna to nic innego jak medycyna na odległość. Obejmuje diagnozę, leczenie, ale też edukację prozdrowotną, opiekę, monitoring stanu pacjenta przy wsparciu technologii.
Telemedycyna w praktyce
Najczęściej telemedycynę kojarzymy z tym, że dzięki wykorzystaniu telefonu czy wideokonferencji, porady lekarskie mogą być udzielane bez wizyty w gabinecie. To jednak tylko jedno z wielu zastosowań. Kolejnym przykładem wykorzystywania nowoczesnych technologii w medycynie jest monitoring parametrów życiowych np. osób przewlekle chorych na serce czy seniorów o ograniczonej samodzielności.
Analizowanie w czasie rzeczywistym stanu pacjentów przebywających we własnych domach pozwala szybko reagować w sytuacjach zagrożenia. Wyniki badań i informacje o stanie danej osoby są gromadzone w systemie i dostępne dla lekarza, który może je oceniać w każdej chwili. Dzięki zaawansowanym technologiom możliwy jest też udział specjalistów, nawet z innych krajów, w operacjach „na odległość”.
Telemedycyna – zalety i wady
Przede wszystkim telekomunikacja i informatyka medyczna ułatwiają dostęp do usług opieki zdrowotnej. Możliwość uzyskania porady czy wypisania przez lekarza recepty za pośrednictwem mediów ma szczególne znaczenie dla osób mieszkających na wsiach i obszarach oddalonych od placówek medycznych. To duże ułatwienia dla pacjentów, ale też lekarzy, którzy korzystają z rejestrów medycznych, mogą łatwo konsultować własne diagnozy z innymi specjalistami, przesyłać wyniki badań, zdjęcia w dobrej jakości – z zachowaniem bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Te nowoczesne metody podnoszą jakość świadczonych usług, przyspieszają je i są korzystne finansowo. Pacjent monitorowany w domu w wielu przypadkach nie musi przebywać w szpitalu, część konsultacji można też odbyć bez wizyty w placówce medycznej.
Warto jednak na koniec podkreślić, że telemedycyna nie jest i prawdopodobnie nigdy nie będzie w stanie w pełni zastąpić tradycyjnych usług, kontaktów twarzą w twarz pacjenta z lekarzem. Są też przypadkami, w których technologia nie ma zastosowania i pacjent monitorowany w domu w krytycznych sytuacjach ma mniejsze szanse na przeżycie, niż gdyby był hospitalizowany. Nie wszyscy są także gotowi na korzystanie z elektronicznych urządzeń. Wielu seniorów aplikacje medyczne na telefon czy portal medyczny traktuje z dużą dozą nieufności.