Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Odmrażanie gospodarki: zalecenia dla gastronomii, fryzjerów i kosmetyczek

Odmrażanie gospodarki: zalecenia dla gastronomii, fryzjerów i kosmetyczek

 
Odmrażanie gospodarki: zalecenia dla gastronomii, fryzjerów i kosmetyczek

Koronawirus w Polsce wstrzymał działanie wielu małych i dużych przedsiębiorstw, pomóc przetrwać ma im m.in. tarcza finansowa. Po niespełna dwóch miesiącach ograniczeń rząd zdecydował o odmrożeniu kolejnych gałęzi gospodarki. Od 18 maja będą mogły działać salony kosmetyczne i fryzjerskie, a lokale gastronomiczne otworzą dla gości nie tylko swoje ogródki, ale też wnętrza. Nie należy jednak traktować COVID-19 jako minionego zagrożenia. Wciąż istnieje ryzyko, że koronawirus rozprzestrzeni się w szybkim tempie, czego najlepszym przykładem są śląskie kopalnie. Dlatego też przedsiębiorcy muszą wciąż zachowywać reżim sanitarny. Jakie są najważniejsze wytyczne dla branży beauty i gastronomii?

 

Usługi gastronomiczne:

 

Od 14 marca restauracje, puby i kawiarnie mogły realizować jedynie zamówienia na wynos. W poniedziałek, 18 maja, otworzą się na nowo. Działać będą także strefy gastronomiczne w galeriach handlowych.

 

Jakie środki bezpieczeństwa musi zapewnić przedsiębiorca, by nie narażać zdrowia pracowników i klientów? Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Rozwoju są to m.in.:

  • w przypadku usługi w lokalu – korzystanie przez kelnerów z tac i mycie oraz dezynfekowanie ich, gdy zajdzie prawdopodobieństwo, że może się na nich przenosić wirus, usunięcie z sali wszelkich dodatków, jak cukier czy serwetki,
  • w przypadku realizacji zamówień na wynos, zamówienia należy wydawać bezdotykowo na ladzie w papierowych torbach (tace jedynie na życzenie klienta), jeśli klienci korzystają z ekranów do składania zamówień, powinno się im zapewnić jednorazowe rękawiczki lub płyn do dezynfekcji rąk, obowiązkowa jest też  dezynfekcja powierzchni ekranu kilka razy dziennie,
  • zapewnienie bezpiecznych odległości i zasad bezpieczeństwa między pracownikami, a także gośćmi; stoły powinno dzielić 1,5 m lub 1 m, jeśli są oddzielone przegrodami; osoby w kolejce powinny zachowywać 2-metrowy dystans; zaleca się też ustawienie płynów do dezynfekcji rąk w sali jadalnej, przy wejściu do toalety; kucharze i kelnerzy mają nosić rękawiczki i maseczki; po każdym kliencie powinna być przeprowadzona dezynfekcja stolika.

 

Usługi kosmetyczne:

 

W salonach kosmetycznych Ministerstwo zaleca co najmniej 2 metrowy odstęp między stanowiskami bądź ścianki z plexi oddzielające stanowiska i dodatkowe przepierzenia, by w miarę możliwości oddzielać klienta od pracownika wykonującego usługę (np. przy manicure).

 

Rekomendowany jest też system zmianowy i rotacja pracowników. Personel powinien umyć ręce tuż po wejściu do salonu, nosić specjalistyczny strój odpowiedni do zabiegu, nosić maseczkę/ przyłbicę albo gogle, rękawiczki (o ile to możliwe).

 

Klienci nie mogą zabierać osób towarzyszących ani korzystać z telefonów w trakcie usługi. Jeśli mają taką możliwość, powinni też zasłaniać nos i usta oraz nosić rękawice ochronne.

 

W gabinetach muszą być zapewnione – w zależności od zabiegów – peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bielizna jednorazowa i podkład jednorazowy. Zalecana jest natomiast rezygnacja z serwowania klientom ciepłych napojów, a woda powinna być wydawana w jednorazowych opakowaniach bądź kubkach.

 

Usługi fryzjerskie:

 

Podobnie jak w salonach kosmetycznych oraz restauracjach, tak i u fryzjera wciąż nie będzie tłoku. Fryzjer może obsługiwać jednocześnie jednego klienta (wcześniej np. podczas farbowania mógł obciąć czy wymodelować fryzurę innej osobie).

 

Stanowiska pracy muszą dzielić co najmniej 2 metry. Jeśli nie jest to możliwe, należy ustawić ekrany ochronne (przepierzenia, ścianki) z materiału nieprzepuszczającego powietrza. Wyłączona z użytkowania zostanie poczekalnia.

 

Każdego fryzjera obowiązują maska, rękawiczki, a nawet gogle i przyłbica oraz odzież ochronna. Zaleca się też, by przed rozpoczęciem pracy mierzyć pracownikom temperaturę, oczyszczać dotykane powierzchnie kilkukrotnie w ciągu dnia, a po każdym kliencie zabezpieczyć oraz zdezynfekować narzędzia i meble.

 

Dla klientów skorzystanie z usługi wymaga umawiania wizyt przez internet bądź telefonicznie, zachowania odległości w salonie, noszenia maseczek i rękawiczek oraz płatności kartą płatniczą (o ile jest taka możliwość). W salonach nie korzysta się z telefonów komórkowych, a napoje są serwowane w jednorazowych kubkach.

 

Szczegółowe zasady działania dla przedsiębiorców i pełną listę zaleceń znaleźć można na stronie Ministerstwa Rozwoju.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?