W kwestii doboru sukni ślubnej doradzałaś już wszystkim kuzynkom, a teraz zastanawiasz się, jak przekuć swoją pasję w biznes? Oto kilka podstawowych kwestii, jakie warto wziąć pod uwagę, planując otwarcie salonu sukien ślubnych.
Jak założyć salon sukien ślubnych?
Przede wszystkim należy zadbać o kwestie formalne – zarejestrowanie działalności gospodarczej, wybór odpowiedniego PKD. Jeśli masz zamiar pozyskiwać suknie od dostawcy zewnętrznego i w salonie prowadzić wyłącznie sprzedaż, wybierz:
- PKD 47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
W przypadku zamiaru samodzielnego projektowania i szycia sukien, właściwe będzie:
- PKD 14.13.Z: Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej.
Wyczerpujące informacje na temat tego, jak otworzyć firmę w Polsce, dostępnych form prawnych i sposobów opodatkowania dostarcza rządowy Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy.
Pamiętaj, że jeśli masz zamiar zatrudnić personel, musisz zapoznać się też z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy, ujętych w Kodeksie pracy.
Do prowadzenia salonu sukien ślubnych, online czy stacjonarnego, nie są potrzebne żadne specjalne pozwolenia czy koncesje. W zasadzie wystarczy przystosować lokal oraz zaopatrzyć w atrakcyjny dla klientek towar.
Suknie ślubne – skąd brać towar do salonu?
Jak wyżej wspomniano, możliwości są dwie – samodzielna produkcja odzieży lub zawarcie umowy z dostawcą. Tym ostatnim może być hurtownia, konkretny dystrybutor lub producent. Wiele zależy od wybranego profilu działalności.
Niekiedy dobrym pomysłem może być związanie się z wybraną marką, gdyż to pozwala wyróżnić się na rynku, gwarantuje stabilność dostaw, spójną strategię marketingową. Z drugiej strony w miejscowościach, w których nie ma zbyt wielu salonów ślubnych, klientki mogą oczekiwać różnorodności, jeśli chodzi o marki i style sukien. Kluczową kwestią jest tu podążanie za modą.
Suknia ślubna boho, syrenka, koronkowa, retro, na jedno ramię, dla ciężarnych, suknia ślubna w stylu rustykalnym – możliwości jest naprawdę mnóstwo, dlatego trzeba dobrze przemyśleć wybór asortymentu.
Salon sukien ślubnych: wybór lokalizacji, wystrój
Salon sukien ślubnych powinien rzucać się w oczy – jeśli będzie zbyt oddalony od centrum miasta, na początku trudno będzie przyciągnąć tam klientki. Niezwykle istotna jest witryna sklepowa, na której powinny być wyeksponowane modne modele sukien ślubnych. W samym salonie należy zadbać o wydzielenie przymierzalni, przydadzą się wygodne kanapy i fotele, a także obowiązkowe lustra. Oświetlenie powinno być dość mocne, ale nie rażące. W niektórych salonach klientkom oferowana jest kawa lub inne napoje – warto o tym pomyśleć.
Salon sukien ślubnych: rekrutacja pracowników
W tym biznesie liczy się pasja i podejście do klienta. Konsultantka w salonie sukien ślubnych nie jest po prostu ekspedientką. Musi bardzo dobrze orientować się w tym, jakie suknie są obecnie na topie, a także potrafić dobrać krój do typu figury, doradzić i tworzyć przyjazną atmosferę. Przyszłej pannie młodej często towarzyszą bliskie osoby. Pracownik salonu powinien potrafić zadbać o to, by wszyscy odwiedzający sklep czulo się komfortowo, miło spędzilo czas. Dlatego, szukając osoby do pracy w salonie sukien ślubnych, wybierz osoby pasjonujące się modą, otwarte, uśmiechnięte, o wysokiej kulturze osobistej.
Zastanów się, czy warto zatrudnić do salonu także osobę na stanowisko konsultanta ślubnego. Profesjonalny wedding planner na pokładzie pozwoli wyróżnić się twojej firmie, może też zwielokrotnić zyski. Innym pomysłem jest podjęcie stałej współpracy z agencją ślubną.
Co więcej, w salonach zatrudnia się często krawcowe, które dokonują poprawek. Inną możliwością jest zlecanie tychże zewnętrznej firmie krawieckiej.
Salon sukien ślubnych – ile można zarobić?
Ceny sukien ślubnych zaczynają się od kilku tysięcy złotych i sięgają nawet kilkuset tysięcy. Suknie traktowane są jako dobro luksusowe, co wiąże się z jednej strony z koniecznością dysponowania dość wysokim kapitałem początkowym na start, a z drugiej ze spodziewanymi wysokimi zyskami. Szacuje się, że na przystosowanie salonu i zaopatrzenie go w towar potrzeba co najmniej 50 tys. zł – choć kwota ta może być nawet kilkukrotnie wyższa, w zależności np. od rozmiarów remontu, kosztu wynajmu lokalu, rodzaju mebli, cen i liczby sukien na start.
Z kolei zarobki salonu sukien ślubnych są ściśle związane nie tylko z jakością towaru, ale też ze skutecznym marketingiem. Nawet jeśli twój sklep będzie stacjonarny, zadbaj o estetyczną stronę firmową, konto w mediach społecznościowych, a także przypominaj klientkom o wystawienie pozytywnej opinii w sieci po dokonaniu zakupu.