Któż choć na chwilę nie przystanie przed sklepową witryną pełną lukrowanych pączków, kolorowych lizaków, żelków, ciasteczek i cukierków? Sklep ze słodyczami to jeden z tych biznesów, które z powodzeniem kręcą się przez cały rok. Jak otworzyć własny? Co w nim sprzedawać? Oto kilka pomysłów i podpowiedzi.
Sklepy ze słodyczami – inspiracje
Prowadzący sklep ze słodyczami sprzedaje nie tylko produkty spożywcze. Klienci, którzy odwiedzają takie miejsca, liczą, że otrzymają coś wyjątkowego... łakocie, które poprawią humor, stworzą miłą atmosferę, a podarowane komuś bliskiemu sprawią, że na jego twarzy zagości uśmiech. Słodycze to emocje, a staranny dobór asortymentu do sklepu pozwoli wywołać tylko pozytywne doznania.
Co zatem sprzedawać w sklepie? Opcji jest wiele i towar warto dostosować do grupy docelowej. Można postawić na droższe, niespotykane słodkości i otworzyć np. amerykański lub japoński sklep ze słodyczami. Można też wybrać zdrowe słodycze – bez cukru, dodatków i konserwantów – dla dzieci, diabetyków, osób dbających o linię. Co więcej, sklep nie musi być stacjonarny. W przypadku tego asortymentu sprzedaż online też jest możliwa.
Jak otworzyć własny sklep ze słodyczami?
Na początku liczba spraw do załatwienia może wydawać się przytłaczająca. Dzięki dobrej organizacji pracy i umiejętności planowania, wszystko jednak da się poskładać. Pomoże w tym biznesplan. Poniżej kwestie, które trzeba doprecyzować:
własna działalność
Firmę można założyć szybko i bez wychodzenia z domu. Początkujący przedsiębiorca powinien wybrać formę prowadzenia działalności, zarejestrować ją w CEIDG.
lokalizacja
By wybrać dobrze, warto zacząć od researchu w okolicy, sprawdzenia, gdzie już działają takie sklepy, co oferują i w jakich cenach. Jeśli chcemy prowadzić np. sklep ze słodyczami z całego świata, a w okolicy nikt nie otworzył takiego biznesu, łatwiej będzie znaleźć klientów. Warto wybierać miejsca często uczęszczane, główne ulice miast, deptaki, punkty w okolicach szkół czy biurowców.
wyposażenie
Lokal powinien spełniać wymagania sanepidudotyczące sprzedaży i przechowywania żywności. Musi też zostać odpowiednio wyposażony. Lada, lodówka i witryna chłodnicza, półki, na których pięknie wyeksponujemy towar, kasa fiskalna i waga spożywcza – to pierwsze i niezbędne punkty na liście wyposażenia niezbędnego, by prowadzić sprzedaż słodyczy. Jakość, estetyka i porządek we wnętrzu są dla klientów wskazówką o wysokim standardzie w sklepie.
marketing
Nie liczmy na to, że wieść o nowym sklepie rozniesie się po mieście samoczynnie, pocztą pantoflową. Inwestycja w promocję, własną stronę internetową, fanpage, na pewno się zwróci. Warto zadbać o ciekawą szatę graficzną, dobre zdjęcia produktów. Można także pokusić się o teksty zawierające ciekawostki na temat sprzedawanych słodyczy, informowanie o promocjach, dostawach nowych, niespotykanych wyrobów.
Sprzedaż słodyczy a sanepid
Zarówno sklepy ze słodyczami online, jak i te stacjonarne, są pod kontrolą sanepidu. Zakładając taki biznes, trzeba wystąpić do Państwowej Inspekcji Sanitarnej o zatwierdzenie zakładu, które odbywa się warunkowo albo po wizycie urzędników w obiekcie. Poza zatwierdzeniem firmy wprowadzające do obrotu żywność muszą uzyskać wpis do rejestru zakładów. Wniosek o to można złożyć do Państwowej Inspekcji Pracy właściwej ze względu na lokalizację sklepu maksymalnie na 14 dni przed jego otwarciem.