Pomysł na biznes rodzinny, jednoosobowa działalność na realizację samodzielnego projektu – sprawdź, czy wypożyczalnia samochodów to dziedzina dla ciebie.
Wynajem samochodów – jak założyć firmę?
Jeżeli planujesz prowadzić wynajem aut, nie musisz posiadać żadnych zezwoleń, ani nawet wykształcenia w zakresie motoryzacji. Ważne jest założenie działalności gospodarczej, by zalegalizować pomysł na biznes. Dopuszcza się wszystkie formy prowadzenia takiego przedsięwzięcia (np. spółka cywilna, jawna, komandytowa), z wyjątkiem spółki partnerskiej.
Numer PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), który odpowiada działalności wypożyczalni samochodów to: 77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek. Podklasa ta obejmuje wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek (<3,5 t), bez kierowcy.
Gdzie założyć firmę?
Wypożyczalnia aut osobowych sprawdzi się przede wszystkim w miejscach znajdujących się blisko obszarów typowych dla innych środków komunikacji – lotniska, dworce kolejowe itp. Jedną z głównych grup klientów takiej firmy są turyści albo osoby podróżujące służbowo. Dostają się szybszym transportem do innego miasta czy kraju i tam korzystają z wypożyczalni, by dojechać do wybranego miejsca.
Dobrą lokalizacją dla tego typu biznesu są duże aglomeracje, gdzie różnorodne potrzeby mieszkańców będą generować popyt na usługi wypożyczalni – przeprowadzki, wynajem auta na wyjazd do rodziny, samochód dla gości biznesowych, wynajem busa na podróż z przyjaciółmi itd.
Wynajem aut – ile kosztuje założenie firmy?
Główne finanse wiążą się z zakupem wyposażenia, czyli samochodów, oraz organizacją terenu, na którym będą parkowane. Jeżeli nie mamy zgromadzonej gotówki, możemy na przykład postarać się o kredyt, spróbować leasingu samochodów albo znaleźć dofinansowanie dla firm.
Jeśli planujemy otworzenie większej wypożyczalni, niezbędni będą pracownicy ochrony oraz odpowiadający za kontakt z klientem. Konieczne będą też opłaty podatkowe związane z prowadzeniem działalności. By uwzględnić wszystkie koszty mogące pojawić się przy otwieraniu takiej działalności, najlepiej sporządzić szczegółowy biznesplan – w którym uwzględni się rodzaj proponowanych usług wynajmu czy planowane pojazdy, które mają znaleźć się w ofercie. Ważne jest też zagospodarowanie kosztów na przeglądy, czyszczenie samochodów, ubezpieczenie.
Wypożyczalnia samochodów – jak pozyskać klientów?
Dobra strona internetowa, media społecznościowe, interesujące treści do czytania dla klientów to praktycznie podstawa. Służy nie tylko komunikacji, ale też budowaniu zaufania użytkowników, ich zaangażowania i ciągłej aktywności.
Należy zastanowić się, z jaką grupą konsumentów będziemy współpracować – możemy skierować ofertę luksusowych samochodów dla bardziej wymagających zainteresowanych, lub mniej komfortowych, ale za to tańszych pojazdów. Jasne i przejrzyste zasady wynajmu, możliwość wykupienia ubezpieczenia – to dodatkowe atuty, mogące zwiększyć sprzedaż usług. Warto również zainwestować w ekologiczne możliwości dzisiejszego rynku transportowego, np. przyciągając klientów flotą samochodów elektrycznych.