Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

 
Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

„Jeżeli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, oznaką czego jest puste biurko”? Tak mówił Albert Einstein. Niektórzy polemizują z genialnym naukowcem i twierdzą, że nie jest dobry ani chaos, ani całkiem pusty blat, a chodzi o to, by poukładać przedmioty biurowe tak, by były pod ręką, kiedy ich potrzebujemy. Jeszcze inni są zdania, że w aranżacji miejsca pracy ważna jest nie tyle funkcjonalność, co efekt psychologiczny − na przykład osoby zatrudnione w wielkich korporacjach w przestrzeni open space często chcą zindywidualizować swoje biurko, dzięki czemu czują się bardziej swobodnie. Kto ma rację? W drugi poniedziałek stycznia, czyli Dzień Sprzątania Biurka 2025, podpowiadamy, jak radzić sobie z biurkowym chaosem.

 

Spis treści

Dlaczego warto utrzymać porządek na biurku?

 

To pytanie wcale nie jest trywialne. Wielu z nas ma tendencję do zagracania przestrzeni, choćby dlatego, że nie przywiązujemy wagi do porządku, nie zauważamy zaśmiecania czy po prostu nie chce nam się sprzątać. Albo wydaje nam się, że coś może nam się później przydać... i ląduje w coraz bardziej eklektycznie wyglądającym stosie przedmiotów „na później”. Strategia dość ryzykowna, bo kiedy rzeczywiście zaczynamy potrzebować jednej z w ten sposób zachowanych na później rzeczy, i tak nie możemy jej znaleźć i po prostu kupujemy czy pożyczamy kolejną... Tę, po wykorzystaniu, dokładamy do stosu, który rośnie i zajmuje coraz więcej wolnego miejsca biurka, blatu stołu, szuflady...

 

Chaos wokół nas oznacza nie tylko stratę czasu (na szukanie potrzebnych rzeczy), gubienie tego, ale także problemy z organizacją pracy (w losowej gromadzie przedmiotów łatwo może umknąć to, co ważne i pilne!). Wielu osobom w nieuporządkowanej przestrzeni dużo trudniej się skoncentrować. Ponieważ przestrzeń wokół nas dostarcza wtedy ogromnej liczby bodźców, skupienie się na tym, na czym chcemy się skupić, może być dużo trudniejsze. Innymi słowy, bałagan na biurku oznacza rozpraszacze, a te są wrogiem efektywnej pracy.

 

Organizacja biurka w pracy

 

Na Twoim biurku jest wszystko, ale właściwie co? Jeśli z natury jesteś bałaganiarzem, zacznij od bardzo prostej zasady: jeśli chcesz mieć porządek i powstrzymać się od robienia bałaganu na biurku, musisz najpierw zidentyfikować każdy przedmiot i przypisać go do pewnej kategorii. Sprzątanie biurka zacznij od stworzenia takich kategorii. Przykładowo, wykorzystaj puste pudełka albo szuflady i podpisz każdą właściwą etykietką np.:

 

  • dokumenty, 
  • notatki, kolorowe karteczki,
  • książki,
  • teczki, segregatory, folie do dokumentów,
  • długopisy i przybory do pisania, 
  • taśmy, klipsy, spinacze, zszywki i zszywacze, dziurkacze, 
  • drobna elektronika, baterie, 
  • środki czystości, ścierki do monitora itp.
  • kubki, przybory do picia i jedzenia, 
  • jedzenie, przekąski,
  • leki, suplementy, 
  • zdjęcia, ozdoby, pamiątki, kwiaty w doniczkach, stroiki, 
  • inne.

 

Wiele z tych zbiorów będzie wymagało dalszego uporządkowania, na przykład dokumenty czy notatki warto podzielić chociażby na bieżące i archiwalne, alfabetycznie, wg dat czy zgodnie z innym systemem, który będzie pasować do ich charakteru. 

 

Przyjrzyj się wszystkiemu, co zgromadziłeś / zgromadziłaś i zadaj podstawowe pytanie: co jest Ci potrzebne do bieżącej pracy, po co sięgasz od czasu do czasu, po co rzadko, a co nie jest Ci potrzebne nigdy? 

 

Wybierz rzeczy, które są niezbędne do pracy ciągle (lub często) i wyznacz dla nich stałe miejsce na biurku. Do ich uporządkowania wykorzystaj pojemniki, organizery, teczki, stylowe pudełka, cokolwiek wydaje Ci się odpowiednie i pozwoli utrzymać je na swoim miejscu.

 

Przedmioty, które są przydatne rzadko, usuń z blatu − przechowuj je np. w szufladach, szafce czy w pudełku. Niedaleko, ale niech nie rzucają się w oczy i nie zajmują przestrzeni na biurku.

 

Przedmioty, po które nie sięgasz nigdy, lądują w koszu albo, jeśli jesteś zobligowany do ich przechowywania, w miejscu, w którym nie są widoczne i nie będą Ci przeszkadzać. Warto być stanowczym: czy naprawdę potrzebujesz sześciu długopisów, z których działają tylko dwa? Po co trzymasz zeszyt ze starymi notatkami, których nie jesteś w stanie odczytać? Stara przepustka? Świstki papieru? Gadżety z firmowych imprez? Twoje stanowisko pracy to nie magazyn ani wystawa!

 

Zwróć uwagę także na kable. Wykorzystaj organizery i paski, by jak najlepiej je ukryć i by nie przeszkadzały Ci w codziennym funkcjonowaniu.

 

 

Niepotrzebne przedmioty na biurku − czyli co?

 

Warto zadbać o to, by na blacie biurka znajdowało się jedynie to, z czego korzystasz w codziennej pracy albo po co sięgasz często. Jednak nie wszystkie nieprzydatne w pracy przedmioty warto odłożyć na bok. Biurko to nie tylko bezosobowy pulpit, warto zadbać także o to, by czuć się przy nim komfortowo, by budziło pozytywne skojarzenia. Te obniżają stres, wspierają poczucie bezpieczeństwa i w efekcie sprzyjają efektywności pracy. Dlatego tak wiele osób trzyma na biurku np. zdjęcia bliskich, ramki z inspirującym cytatem, pamiątki z wakacji czy chociażby wahadło Newtona lub antystresowe gadżety. 

 

Jeśli uważasz, że takie przedmioty wesprą Cię psychicznie, dzięki nim czas spędzony przy biurku będzie przyjemniejszy, nie musisz z nich rezygnować. Wybierz jeden lub dwa takie przedmioty i znajdź dla nich stałe miejsce. Może to być na przykład kwiat oczyszczający powietrze, ramka ze zdjęciem, gniotek antystresowy itp.

 

Organizacja na biurku − jak nie zapomnieć, co gdzie jest?

 

Czasem po wysprzątaniu swojej przestrzeni może okazać się, że nie pamiętamy, gdzie włożyliśmy daną rzecz. Dlatego, porządkując biurko, musisz obrać pewną metodę, dzięki której będziesz wiedzieć, gdzie co jest − i trzymać się jej!

 

Który system będzie najlepszy? Możesz wykorzystać kolorowe teczki, kolorowe nalepki, przechowywać różne rzeczy alfabetycznie, po datach, po kategoriach transkakcji / operacji, po nazwach projektów... Ważne jest to, by trzymać się zasady ważności − im coś jest częściej potrzebne, tym bliżej siebie to przechowuj. Rzeczy, które są przydatne rzadko, odkładaj dalej, a najlepiej znajdź dla nich miejsce poza zasięgiem wzroku, by Cię nie rozpraszały.

 

Czytaj także: Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

 

Co zrobić, by bałagan na biurku nie wrócił?

 

Utrzymanie schludnego biurka może być początkowo trudne, szczególnie, jeśli do tej pory Twoja przestrzeń w biurze przypominała nieco krajobraz po klęsce żywiołowej lub stary magazyn. Największą trudność stanowić będzie:

 

  • nauczenie się, jakie jest miejsce przypisane każdej rzeczy. To niezbędne, by ją szybko lokalizować;
  • zmiana przyzwyczajeń dotyczących odkładania rzeczy na ich miejsce oraz usuwania tego, co niepotrzebne.

 

Dlatego do całego procesu warto podejść jak do nauki nowej umiejętności i zrozumieć, że być może trzeba będzie włożyć pewien wysiłek w to, by utrzymywać dobrą organizację biurka. Początkowy zapał szybko minie, dlatego najważniejsze jest wyrobienie w sobie dobrych nawyków. Wkrótce będą przychodzić Ci naturalnie i po prostu staniesz się osobą, która z łatwością utrzymuje uporządkowane środowisko pracy.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w walce z tendencją do robienia bałaganu na biurku.

 

  • Rzuć okiem na biurko przed zakończeniem dnia pracy

 

W ferworze pracy możesz nie mieć do tego głowy − to zrozumiałe − ale na koniec każdego dnia poświęć minutę na odłożenie wszystkich rzeczy na swoje miejsce. Notatki odłóż tam, gdzie trzymasz świstki i karteczki, dokumenty zgromadź w jednym miejscu, usuń kubek po kawie czy pustą butelkę po wodzie, przełóż długopisy i inne artykuły biurowe do pojemników na nie itp.

 

  • Wyznacz kwadrans w tygodniu na sprzątanie biurka

 

Kwadrans w tygodniu, najlepiej ostatniego dnia w tygodniu pracy, poświęć na uporządkowanie swojej przestrzeni. Poprzekładaj dokumenty tam, gdzie ich miejsce. To co już niepotrzebne przełóż do szuflady lub szafki. Wyrzuć śmieci i zepsute długopisy. Powkładaj do odpowiednich przegródek organizera spinacze, zszywki, ołówki, zakreślacze czy inne gadżety. 

 

  • Utrzymuj czystość na biurku

 

Przynajmniej raz w tygodniu przetrzyj biurko, klawiaturę, myszkę, monitor środkiem czyszczącym do tego przeznaczonym. Usuń kurz, brud, plamy po kawie, wyrzuć śmieci. 

 

  • Zadbaj o wygodę i udoskonalaj swoją przestrzeń roboczą

 

Co z tego, że uporządkujesz wszystko według jakiegoś systemu, jeśli efekt będzie dla Ciebie mało komfortowy? Przedmioty na biurku nie powinny krępować Twoich ruchów. Ręka niepisząca powinna móc swobodnie sięgać po to, co może być Ci potrzebne, a pisząca − mieć miejsce na dobre podparcie łokcia i swobodę ruchów. Jeśli nie będzie Ci wygodnie, wkrótce nabierzesz nawyku do odkładania przedmiotów tam, gdzie sięganie po nie będzie bardziej komfortowe. Dlatego zamiast ze sobą walczyć − przyjrzyj się swoim dotychczasowym przyzwyczajeniom oraz zmieniaj organizację biurka w taki sposób, by lepiej współgrała z twoimi potrzebami w czasie pracy.

 

  • Zacznij etykietować

 

Nie musisz uczyć się na pamięć tego, co gdzie jest. Po prostu zacznij etykietować i podpisywać teczki, segregatory, notatniki czy pudełka. Dzięki temu szybciej znajdziesz to, czego potrzebujesz.

 

  • Nowy stos dokumentów i przedmiotów − nie panikuj!

 

Środowisko pracy jest dynamiczne, a to oznacza, że musisz wymyślić sposób, jak łatwo przystosowywać się do nowych warunków. Nowy projekt wymaga, byś poznał górę nowego materiału, dokumentów, książek, a może masz za zadanie zaopiekowanie się jakimś nowym sprzętem? Nowości nie powinny wprowadzać chaosu do Twojej przestrzeni. Możesz znaleźć dla nich tymczasowe miejsce, ale pamiętaj, żeby pod koniec dnia albo tygodnia umieścić je tam, gdzie powinny się docelowo znajdować. W innym przypadku kolejne nowości wkrótce przykryją te obecne i wrócisz do dawnego chaosu!

 

Jak utrzymać porządek na pulpicie


Kolejną kwestią jest utrzymanie porządku na pulpicie komputera. Obecnie praca biurowa w większości przypadków jest wykonywana na komputerach. I tutaj także warto zachować ład w dokumentach. Stare, niepotrzebne foldery należy albo wyrzucić albo zarchiwizować. Najlepiej opracować własny system katalogowania tak, aby na pulpicie nie było całej masy dokumentów, a znalezienie tego potrzebnego nie było trudne. Jak się do tego zabrać? 

 

Po pierwsze, zacznij odpowiednio nazywać foldery. Często bowiem szukamy konkretnego pliku, ale zwyczajnie nie pamiętamy, jak go nazwaliśmy. Nazwa powinna precyzyjnie i krótko określać to, co zawiera katalog.

 

Po drugie, stosuj daty. Przykładowo, jeśli zarządzasz jakimiś dokumentami na przestrzeni wielu lat, pomocne będzie ich porządkowanie zgodnie z rokiem i miesiącem. 

 

Po czwarte, usuwaj to co niepotrzebne! Zwykle nie ma potrzeby gromadzenia wszystkiego na urządzeniu, a część materiałów obecnie i tak utrzymywana jest w chmurze. 

 

Po piąte, jeśli z braku czasu szybko stworzyłeś / stworzyłaś plik o nieczytelnej nazwie typu „qokreojtj", do którego wrzuciłeś / wrzuciłaś bieżące materiały, upewnij się, by pod koniec dnia lub przynajmniej tygodnia zrobić z tym porządek. Nadaj folderowi właściwą nazwę, umieść go we właściwym miejscu. Podobnie jak w przypadku sprzątania biurka, wyznacz czas na regularne porządkowanie cyfrowej przestrzeni.

 

Czytaj takżePłace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

 

Porządek na biurku − najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak utrzymać porządek na biurku?

 

Najważniejsze jest nabranie nawyku do odkładania przedmiotów na wcześniej wyznaczone dla nich miejsce. Zanim to zrobimy, należy jednak zastanowić się, które przedmioty powinny znajdować się na biurku, a które nie są nam na co dzień niezbędne i dla tych ostatnich znaleźć miejsce gdzieś indziej np. w szafkach. W utrzymywaniu porządku na biurku dziecka czy własnych ważne jest także regularne sprzątanie, na przykład co tydzień.

 

  • Kiedy wypada Dzień Sprzątania Biurka?

 

Dzień Sprzątania Biurka świętujemy w drugi poniedziałek roku. W 2025 roku jest to 13 stycznia.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...
  • Ślusarz / Konserwator

    ANABUD Bogucki Sp. z o.o.   Łagówek    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za: wykonywanie prac ślusarskich i konserwatorskich, drobne naprawy pojazdów i maszyn, wymiany oleju i filtrów, utrzymanie porządku i organizacji w warsztacie przyzakładowym, wyjazdy na budowy w celu wykonania serwisu maszyn i...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków przygotowywanie i obieg korespondencji kierowanej do Inwestora; przygotowywanie i obieg korespondencji kierowanej do Podwykonawców; sporządzanie protokołów z narad i innych spotkań odbywanych w ramach kontraktu; przygotowanie zestawień pod rozliczenia kontraktu – z...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Prowadzenie powierzonych budów w sposób zgodny z wiedzą i sztuką budowlaną oraz prawem budowlanym; Bezpośredni nadzór nad podwykonawcami i zespołem; Kontrola jakości i terminowości wykonywanych robót; Koordynacja prac na budowie; Sporządzanie i analiza...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Prowadzenie budowy w sposób zgodny z wiedzą i sztuką budowlaną oraz prawem budowlanym; Osiąganie w realizowanych projektach budowlanych / instalacyjnych wyznaczonych celów; Bezpośredni nadzór nad podwykonawcami wykonującymi roboty instalacyjne; Kontrola jakości i...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.