Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Problemy etyczne w pracy

Problemy etyczne w pracy

 
Problemy etyczne w pracy

Etyka w pracy – kiedy jest problemem


Problemy etyczne mogą pojawić się w każdej pracy, na każdym stanowisku. Warto w takich sytuacjach zastanowić się, czym jest etyka zawodowa.

Jest to zespół norm, które pozwalają podwładnym ocenić, czy dane zachowanie jest zgodne z przyjętymi zasadami moralnymi. Najczęściej są one określone w specjalnych kodeksach. O etyce zawodowej można mówić w przypadku lekarzy, prawników, pracowników branży finansowej. Jednak takie reguły powinny obowiązywać każdego zatrudnionego, niezależnie od branży.

Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że przy prowadzeniu firmy nie mogą skupiać się tylko na osiągnięciu zysków. To samo dotyczy zatrudnionych, którzy dążąc do uzyskania pewnych celów, muszą pamiętać o przestrzeganiu moralnych norm. W myśl tego nikt nie powinien kierować się zasadą „po trupach do celu”.

Istnieją zawody, w których etyka jest bardzo ważna i może prowadzić do pewnych dylematów. Dotyczy to między innymi naukowców, którzy zajmując się różnymi projektami będą musieli wybrać szybki rozwój technologiczny, jednak jest to osiągnięte np. poprzez przeprowadzenie badań i testów na organizmach żywych. Problemy etyczne mogą pojawić się także w pracy producentów leków i suplementów diety, które nie mają realnego wpływu na stan zdrowia pacjentów, jednak ich dystrybucja przynosi bardzo duże korzyści finansowe.

W takich przypadkach mamy do czynienia ze swoistym konfliktem wykluczających się wzajemnie wartości. Podjęcie decyzji może być zatem bardzo trudne.

 

Nieetyczne zachowanie w pracy


Etyka w pracy jest bardzo ważnym elementem, ponieważ pozwala nam ocenić, czy dane postępowanie będzie działać na szkodę innych ludzi (w tym także naszych współpracowników). Nieetyczne działania, np. korupcja, powinny być piętnowane. Niestety zjawisko to może dotyczyć osób z różnych zawodów. Najczęściej słyszymy o skorumpowanych politykach i urzędnikach państwowych.
Także dążenie do awansu za wszelką cenę, kosztem innych zatrudnionych, uznawane jest za postępowanie wbrew przyjętym zasadom moralnym. Za niedopuszczalne działania uważane są również: molestowanie, mobbing, dyskryminacja, wyzysk, podsłuchiwanie, oszustwa finansowe, niepłacenie wynagrodzeń, znęcanie się psychiczne.

Kolejnym przykładem może być omawianie na forum publicznym stanu zdrowia pacjentów. W przypadku takich zawodów trzeba pamiętać, że istnieje tutaj obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej, a złamanie jej jest poważnym wykroczeniem.

 

Nieetyczne zachowania pracowników – konsekwencje


Niezależnie od tego, jaki zawód wykonujemy i na jakim stanowisku się znajdujemy, nie powinniśmy dopuszczać się nieetycznych zachowań, które mogą nawet doprowadzić do pewnych sytuacji. Znęcanie się nad innym pracownikiem jest niedopuszczalne, ponieważ jest prawdopodobne, że doprowadzi do jego załamania nerwowego oraz wielu problemów psychicznych, co w konsekwencji może nawet spowodować próby samobójcze.
Skutkiem złamania norm moralnych w miejscu pracy może także być jej utrata (dyscyplinarne zwolnienie) bądź degradacja zawodowa.

W przypadku poważnych wykroczeń, które wiążą się np. z oszustwami finansowymi, istnieje prawdopodobieństwo wszczęcia postępowania sądowego, które w rezultacie doprowadzą do pozbawienia wolności.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Cursor S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   45,00 - 70,00 zł brutto/godz.
    2 godz.
    Dołącz do naszego zespołu jako Brand Master! Zadania, które będziesz realizować: budowanie silnej, profesjonalnej reputacji marki na rynku; aktywne pozyskiwanie nowych konsumentów; przekazywanie informacji marketingowych i sprzedaż produktów z portfolio BAT (podgrzewacze, e-papierosy,...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres zadań organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży mostowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z kierownikami robót,...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy- branża geotechniczna

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży geotechnicznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie przedmiarów i obmiarów robót w branży torowej, współudział przy prowadzeniu uzgodnień projektowych, przekazywanie uzgodnień technicznych podwykonawcom i wykonawcom, rozliczanie zakontraktowanych podwykonawców, aktywny udział w procesie produkcji,...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?