Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. W przypadku stacjonarnej firmy zasady i procedury są jasne. A w jaki sposób firma może wywiązywać się z obowiązku promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, kiedy podwładni pracują zdalnie?
Promocja zdrowia: co obejmuje?
Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo zatrudnia pracowników biurowych wykonujących pracę w korporacji, czy jego kadrę tworzą głównie zespoły pracowników fizycznych wykonujących roboty budowlane, ma obowiązek zadbać o promocję zdrowia zatrudnionych. Obejmuje ona między innymi:
- informowanie o zagrożeniach na stanowisku pracy,
- szkolenia pracowników z zakresu bhp,
- stosowanie środków i procedur minimalizujących ryzyko chorób zawodowych,
- wysyłanie podwładnych na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie,
- zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków pracy oraz ergonomicznego stanowiska.
Wielu pracodawców idzie o krok dalej w promocji zdrowia i motywowania pracowników do aktywności fizycznej. Oferuje się na przykład dodatki za dojazd do pracy rowerem, a karnety na siłownię i na ćwiczenia fitness stały się jednymi z najpopularniejszych benefitów dla pracowników. Niektóre firmy wynajmują trenerów jogi, inne zachęcają do gimnastyki w pracy biurowej. Organizowane są owocowe dni, a w stołówkach stawia się na catering oferujący zdrowe żywienie.
Powstaje pytanie – dlaczego firmy nie szczędzą środków, również finansowych, na zachęcanie podwładnych do zdrowego trybu życia?
Zdrowy tryb życia – korzyści dla pracownika i pracodawcy
Główny powód jest prosty – dobre zdrowie pracownika przekłada się bezpośrednio na wydajność pracy, jego kreatywność i zaangażowanie. Kiedy podwładny znajduje się w dobrej kondycji, firma nie tylko zarabia na jego pracy, ale dodatkowo oszczędza:
- pracownik rzadziej korzysta z L4,
- firma nie musi zatrudniać nowych osób na zastępstwo w przypadku przewlekłych chorób podwładnych,
- przedsiębiorstwo nie ma również potrzeby przesuwania podwładnych na inne stanowiska np. w wyniku chorób zawodowych,
- z kolei zatrudniony korzystający z prozdrowotnych benefitów jest bardziej lojalny – ma poczucie, że firma o niego dba, jest mniej skłonny do rzucenia posady czy narażony na wypalenie zawodowe.
Korzyści są obopólne – pracownik jest zdrowszy i bardziej zadowolony z pracy, a firma może w pełni wykorzystywać jego potencjał.
Edukacja zdrowotna w pracy: sposoby na “home office”
Zajęcia sportowe, dofinansowanie karnetów, spotkania edukacyjne – to wszystko łatwo przeprowadzić, kiedy podwładni wykonują obowiązki na terenie przedsiębiorstwa. A jak zachęcać do zdrowego trybu życia zatrudnionych zdalnie?
W tym wypadku pracodawca również ma szereg obowiązków z zakresu bhp, o czym informuje art. 67.17. Kodeksu pracy: Bezpieczeństwo i higiena pracy telepracownika.
W szczególnych okolicznościach – takich jak pandemia – powinien na bieżąco śledzić procedury dotyczące ochrony zatrudnionych, umieszczane na Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej.
Sama promocja zdrowia z powodzeniem może być przeprowadzana przez internet. Można rozsyłać materiały informacyjne, zachęcać do zajęć online (np. za pośrednictwem kanałów streamingowych). Warto przypominać pracownikom w specjalnych komunikatach i mailach o formach wsparcia – prozdrowotnego, w tym również psychologicznego, ze strony coachów – jakie oferuje firma.